Munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus

22 Mai, 2020
Deși nu toate sectoarele de muncă au această posibilitate, multe companii optează pentru munca de acasă pentru a încerca să țină sub control răspândirea infecției produse de coronavirus. Totuși, a face acest lucru este o provocare care ne obligă să luăm în considerare anumiți factori.

Winston Churchill a spus că nu-i pasă de tipul de acțiune; ceea ce îl deranja cu adevărat era lipsa acesteia. Fiecare provocare, indiferent dacă este economică, militară sau socială, ne cere să fim capabili să acceptăm și să facem față schimbării. Telemunca și criza coronavirusului sunt probleme urgente cu care întreaga lume se confruntă în acest moment. Majoritatea țărilor iau în serios acest aspect. Trebuie să fim cu toții pregătiți pentru munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus.

Este clar că nu toate domeniile de activitate sau companiile își pot permite să trimită angajații să lucreze de acasă. Însă cea mai mare parte a forței de muncă este practic obligată să facă acest lucru… dacă nu acum, atunci cu siguranță în săptămânile ce vor urma. Ne grăbim în luarea acestei decizii? Chiar deloc. Marea majoritate a entităților comerciale sugerează deja munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus, și nu numai pentru prevenire.

Un lucru pe care trebuie să îl înțelegem despre lumea de astăzi este interdependența. Metafora acum clasică a efectului de fluture descrie ceea ce experimentăm cu toții în aceste momente. Ceea ce se întâmplă într-o parte a planetei afectează treptat și restul lumii.

Ceea ce se întâmplă într-o sferă de producție și afaceri ajunge să afecteze multe țări și sectoare. Piața forței de muncă nu este o insulă; este o rețea foarte complexă, similară din multe puncte de vedere cu pânza unui păianjen. Când una dintre părți suferă o modificare, întreaga structură se clatină.

Trebuie să ne unim cu toții și să acționăm cu responsabilitate, empatie și inteligență. Munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus este luată în considerare de un număr mare de organizații și pasul pe care și alții trebuie să îl facă.

Telemunca este o adevărată provocare, care poate aduce rezultate pozitive pe termen lung. Vom analiza acest lucru în detaliu în rândurile următoare.

Îți recomandăm să citești:

Cum să te protejezi de coronavirus dacă ai diabet

Munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus: o provocare?

COVID-19 nu este un simplu virus. Prezența sa afectează acum multe sectoare din societate: financiar, forță de muncă, turism, educație și, evident, sănătate.

În fața acestei amenințări și incertitudinii pe care o generează, cel mai bun răspuns este acțiunea comună. Măsurile trebuie convenite împreună cu experții, având încrederea fermă că această provocare va fi depășită cu brio.

Implicația directă a acestui lucru este faptul că piața muncii va fi nevoită să opereze modificări pentru a atenua riscurile și, pe cât posibil, a preveni răspândirea infecției. Una dintre modificările pe care companiile le implementează este telemunca.

China a fost prima țară care a implementat munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus. Măsurile luate au ajutat la protejarea economiei și a milioane de oameni. Multe dintre companiile chinezești funcționează de la distanță, precum și prin conferințe video și alte metode de comunicare electronică.

În acest moment, și restul lumii începe să reacționeze în același mod. Vom detalia mai jos schimbările majore anunțate până acum.

Companiile reacționează: implementarea telemuncii pentru prevenirea răspândirii coronavirusului

Telemunca pe fondul crizei coronavirusului ne arată că suntem capabili să acceptăm această provocare. Însă nu avem prea multă experiență în acest domeniu. Cea mai mare problemă este reprezentată de un factor foarte greu de controlat: frica. Acest lucru face ca multe companii să-și trimită angajații acasă de pe o zi pe alta.

  • Microsoft, Facebook, Amazon, CNN, Citigroup, Ford și Twitter și-au trimis angajații să înceapă să lucreze de acasă. Acest lucru i-a obligat să înlăture brusc protocoalele de urgență în acest tip de situație. În consecință, au descoperit că trebuie să își actualizeze anumite proceduri.
  • Multe corporații au ales să-și trimită angajații acasă în timp ce curăță și igienizează birourile.
  • Interviurile față în față sunt acum interzise. Anterior, opțiunea de selectare a personalului prin teleconferință era utilizată în 20% din cazuri și numai în anumite companii. Acum însă este ceva normal, care va deveni probabil obișnuință și după încheierea pandemiei de COVID-19.
  • Cea mai mare agenție de publicitate din Japonia optează acum pentru lucrul la distanță.
  • Italia de nord, zona din Europa cu cel mai mare număr de persoane infectate, a fost prima regiune din Europa care a fost pusă în carantină. Italia implementează și ea opțiunea de telemuncă.
  • Călătoriile de afaceri au fost restricționate. Cele mai multe conferințe internaționale, congrese și târguri sunt amânate sau anulate. O modalitate de a continua fluxul de comunicare și feedback-ul în afaceri internaționale este teleconferința.

Telemunca, mai mult decât simplu lucru de acasă

Totuși, telemunca nu este o opțiune pentru toate sectoarele economice. Medicii, asistentele din spitale și alte tipuri de personal medical sunt, fără îndoială, cel mai vulnerabil grup de angajați în acest moment. De asemenea, pe umerii acestora se află cea mai mare responsabilitate.

Pe lângă sectorul sănătății, economia are nevoie și de alte sectoare funcționale, precum comerțul, transportul și agricultura, printre altele pentru a continua să dea randament, oferindu-ne tot ce avem nevoie și asigurându-ne că viața va continua normal. Orice companie care are posibilitatea să își desfășoare activitatea de la distanță va trebui să implementeze munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus.

Scopul este simplu: numărul de persoane infectate să fie cât mai mic și, în același timp, toate sectoarele economiei să funcționeze în deplină armonie și sincronizare. Dar cum poate fi realizat acest lucru? Care sunt adevăratele provocări ale telemuncii pe fondul crizei coronavirusului?

Află mai mult:

Cum afectează coronavirusul plămânii?

Ce strategii trebuie să implementăm?

Lucrul de la distanță înseamnă mai mult decât să lucrezi de acasă. Este necesar un protocol, o strategie și o monitorizare. De asemenea, nu putem ignora contextul actual al COVID-19. Prin urmare, trebui să le luăm în considerare câteva aspecte:

  • Munca de acasă presupune condiții de muncă particulare de care angajatul trebuie să fie conștient.
  • Companiile ar trebui să aleagă un e-Leader. Aceasta este persoana care va proiecta, controla și evalua telemunca în organizație.
  • Întreprinderile trebuie să creeze echipe virtuale pentru a stabili obiective și direcții specifice pentru angajați și manageri.
  • Managerii trebuie să creeze instrumente pentru a analiza progresul, performanța și realizările angajaților.
  • Managementul timpului este crucial: munca individuală, cât și cea de grup trebuie organizată temeinic.
  • Angajatul trebuie să poată separa viața profesională de viața de familie și responsabilitățile sale.
  • De asemenea, este necesar ca angajatul să  dezvolte abilități suplimentare, cum ar fi motivația, responsabilitatea, creativitatea, comunicarea adecvată la distanță, încrederea și loialitatea, printre altele.

Transparența în comunicare și empatia

Companii precum Amazon, Uber sau Microsoft ne-au avertizat cu privire la anumite aspecte. Munca de la distanță poate spori sentimentul de incertitudine și teama, iar zvonurile și concepțiile greșite se pot răspândi cu ușurință. Din acest motiv, companiile menționate au implementat anumite sisteme care permit comunicarea simplă și directă între angajați și structurile de conducere.

Angajații trebuie să fie informați cu privire la pașii pe care organizația îi face în contextul pandemiei de coronavirus. De asemenea, aceștia trebuie să primească informații despre curățarea birourilor, restricționarea călătoriilor în străinătate și existența unor persoane infectate în companie. Scopul este de a evita panica și de alunga temerile cu privire la posibilele disponibilizări sau restrângeri ale afacerii. Transparența creează încredere. Comunicarea empatică creează legături pozitive în orice organizație.

În concluzie, munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus este o realitate. Dacă învățăm din această experiență și acționăm împreună, oferind tuturor resurse și posibilități, vom ieși cu toții mai puternici din această încercare. Este timpul să fim proactivi și să acționăm cu încredere.