Sesiunile de exerciții intense – un adevăr surprinzător

· 24 iulie 2017
Un studiu recent a demonstrat că activitatea fizică are o limită în ceea ce privește consumul de energie. Indiferent de cât de intens ne antrenăm, această limită nu poate fi depășită.

Sesiunile de exerciții intense nu presupun neapărat un consum de energie ridicat. Conform unui studiu recent, corpul uman este capabil să se adapteze oricărei activități după un anumit interval de timp.

În fiecare zi, mii de persoane petrec ore în șir antrenându-se la sală. Acest fapt are la bază următoarea idee: cu cât sesiunile de exerciții sunt mai intense, cu atât vom arde mai multe calorii.

Efortul fizic este într-adevăr esențial pentru a ne menține sănătoși și a avea o greutate corporală stabilă. Cu toate acestea, dacă ne suprasolicităm, sesiunile de exerciții nu vor mai avea efectul scontat.

Cel puțin asta este concluzia unui studiu recent realizat de către Herman Ponzer, un cercetător de la Universitatea din New York. Conform acestui studiu, cei care execută exerciții de intensitate ridicată ard la fel de multe calorii ca persoanele care optează pentru exerciții de intensitate moderată.

Rezultatele studiului au fost publicate în jurnalul Current Biology. Cercetătorii care l-au realizat susțin că energia care poate fi consumată în timpul unei sesiuni de exerciții prezintă o limită. Această limită nu crește odată cu intensitatea exercițiilor.

Practic, studiul menționat reprezintă încă o dovadă a abilității incredibile a corpului uman de a se adapta. Indiferent de energia pierdută atunci când facem mișcare, acesta este capabil să mențină un nivel energetic optim.

Citește și:

5 tipuri de exerciții care îți îmbunătățesc viața

Studiul

sesiunile de exerciții intense la persoanele în vârstă

În vara anului 2010, cercetătorul Herman Ponzer a avut ocazia să studieze unul dintre ultimele triburi de vânători-culegători din Africa: tribul Hazda.

Obiectivul lui Ponzer a fost să descopere informații noi despre modul în care acest popor consumă energie. Membrii tribului Hazda merg pe jos aproximativ 9,6 km (6 mile) în fiecare zi și apelează la abilitățile lor fizice pentru a executa tot felul de sarcini.

Ponzer a selectat un grup de 30 de bărbați și femei Hazda și i-a rugat pe aceștia să bea puțină apă amestecată cu izotopi de hidrogen și oxigen. De îndată ce acest amestec a fost administrat, cercetătorul a monitorizat urina subiecților, pentru a afla mai multe despre consumul lor de energie.

Adaptabilitatea la consumul de energie

Una dintre ipotezele de la care Ponzer a plecat a fost faptul că subiecții vor arde un număr ridicat de calorii în decursul zilei. În fond, populația Hazda este mult mai activă decât restul oamenilor de pe glob, dintre care mulți sunt practic sedentari.

Cu toate acestea, ceea ce Ponzer a descoperit a fost surprinzător. Mai exact, membrii tribului Hazda ard, în medie, la fel de multe calorii ca restul oamenilor de pe glob.

Motivul este simplu: corpul unui membru al tribului Hazda este adaptat stilului său de viață. Echilibrul energetic al acestei populații este asemănător celui al locuitorilor din mediul urban.

Rezultatele cercetărilor lui Ponzer au fost publicate inițial în anul 2012, într-o publicație numită PLoS One. Aceste descoperiri au servit drept punct de plecare pentru un studiu ulterior.

Îți recomandăm să citești și:

Antrenament pentru arderea grăsimilor de 15 minute

Consumul de energie și obezitatea

Următorul studiu pe care Ponzer l-a realizat a apărut în Current Biology. În cadrul acestuia, cercetătorul a pus sub semnul întrebării anumite strategii populare pentru a preveni obezitatea.

Oboseală cauzată de sesiunile de exerciții intense

Deseori ni se spune că, pentru a pierde în greutate, sesiunile de exerciții intense sunt obligatorii. Ideea este să creștem consumul de energie. Însă multe persoane supraponderale sau obeze au simțim pe propria piele că această strategie nu dă mereu roade.

Ponzer și grupul de cercetători pe care îl coordonează au analizat date obținute de la 300 de bărbați și femei pe parcursul unei săptămâni. Ei au măsurat nivelul de activitate fizică și dieta subiecților.

Rezultatele acestor cercetări au fost foarte interesante. Inițial, există o relație strânsă între activitatea fizică și consumul de energie al corpului.

Însă, după ce subiectul se antrenează pentru o anumită perioadă de timp sau după ce exercițiile pe care le execută ating o anumită intensitate, consumul său de energie se stabilizează. De îndată ce se ating aceste limite, numărul de calorii pe care subiectul le poate arde nu mai crește.

Ponzer a mai observat faptul că nivelul de energie consumată este direct proporțional cu masa corporală a subiecților.

Ce beneficii ne oferă sesiunile de exerciții intense?

Ar fi greșit să rămânem cu impresia că studiul prezentat anterior pune sub semnul întrebării beneficiile antrenamentului fizic. Iată ce afirmă Ponzer:

Cu toții știm că sportul este foarte important pentru sănătate, iar studiul nostru nu dezminte această realitate. Însă trebuie să fim atenți și la alimentație. 

Exercițiile fizice ne pot ajuta să slăbim, însă ceea ce mâncăm are un impact mai puternic. 

Exercițiile fizice oferă numeroase beneficii

Ponzer nu a vrut să creeze neînțelegeri. El a mai adăugat și că, în momentul de față, nu dispune de informații detaliate cu privire la stilurile de viață ale participanților la studiu.

Ponzer mai susține că și exercițiile moderate (cum ar fi parcurgerea a 2,5-5 km pe jos în ritm alert) ne ajută să slăbim. Cu alte cuvinte, este suficient să dedicăm câteva minute în fiecare zi mișcării pentru a ne atinge obiectivul.

Cercetătorii plănuiesc să realizeze în curând un nou studiu. Obiectivul acestuia va fi analizarea reacțiilor corpului la creșterea nivelului de activitate fizică. Specialiștii vor să înțeleagă mai bine modul în care corpul uman reușește să echilibreze cantitatea de energie consumată.

În acest scop, cercetătorii plănuiesc să studieze reacțiile corpului la variațiile în activitate. De pildă, ei ar putea analiza sistemul imunitar sau reproducător al subiecților, pentru a determina dacă acestea oferă cheia înțelegerii proceselor care ajută corpul să se adapteze cerințelor fizice crescute.

Fii cu ochii în patru pentru a afla ce descoperă oamenii de știință cu privire la sesiunile de exerciții intense!

  • De Feo, P. (2013). Is high-intensity exercise better than moderate-intensity exercise for weight loss? Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases. https://doi.org/10.1016/j.numecd.2013.06.002
  • Heinrich, K. M., Patel, P. M., O’Neal, J. L., & Heinrich, B. S. (2014). High-intensity compared to moderate-intensity training for exercise initiation, enjoyment, adherence, and intentions: An intervention study. BMC Public Health. https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-789
  • Boutcher, S. H. (2011). High-intensity intermittent exercise and fat loss. Journal of Obesity. https://doi.org/10.1155/2011/868305