5 sfaturi pentru a dezvolta abilitățile de ascultare activă
 

5 sfaturi pentru a dezvolta abilitățile de ascultare activă

Ascultarea activă presupune a urmări cu atenție ceea ce spune interlocutorul. Cum se pune în practică?
5 sfaturi pentru a dezvolta abilitățile de ascultare activă
Maria Fatima Seppi Vinuales

Scris și verificat de psihologul Maria Fatima Seppi Vinuales.

Ultima actualizare: 28 februarie, 2023

Tehnica de ascultare activă este o abilitate socială și de comunicare relevantă în orice tip de relație. Ascultătorul acordă atenție mesajului transmis și încearcă să-l înțeleagă și să ofere feedback.

Mulți au dificultăți în a pune în practică ascultarea activă, deoarece sunt distrași de telefoanele mobile sau de alte dispozitive. Din fericire, vă puteți dezvolta abilitățile de ascultare activă pentru a procesa conștient conversațiile în orice context. Descoperiți 5 sfaturi cheie!

5 sfaturi pentru a dezvolta abilitățile de ascultare activă

Spunem ceva unei persoane și, brusc, aceasta își ia telefonul mobil și începe să răspundă la mesaje, în timp ce dă din cap și spune „aha”. Sună familiar? Da, pentru că se repetă zilnic. Această scenă este opusul ascultării active.

Cei care cunosc această formă de ascultare au capacitatea de a se asculta pe ei înșiși. Este o abilitate legată de empatie, care permite valorificarea tuturor componentelor unui mesaj. Ajută la îmbunătățirea oricărui tip de legătură, pe lângă întărirea inteligenței emoționale și dezvoltarea personală.

Ce trebuie să faceți pentru a stăpâni tehnica de ascultare activă? În primul rând, trebuie să plecăm de la faptul că ascultarea activă nu înseamnă doar ascultarea celuilalt. Este vorba despre concentrarea asupra mesajului pentru a-l înțelege și interpreta.

1. Concentrați-vă și fiți prezenți

Ascultarea activă necesită suspendarea multitasking-ului, concentrarea și conectarea cu persoana care vorbește. Este vorba despre implicarea totală în discuție, folosind toate simțurile. Lăsați deoparte gândurile personale în timpul conversației.

2. Validați emoțiile și ceea ce simte celălalt

Copii care dau dovadă de ascultare activă
Empatia este o trăsătură fundamentală pentru a dezvolta ascultarea activă.

Este esențial ca interlocutorul să se simtă înțeles. Uneori, s-ar putea să nu fiți de acord cu ceea ce spune sau face. Arătați că ceea ce se întâmplă este important pentru voi și că sunteți prezenți, chiar dacă aveți opinii diferite.

3. Dialogați

Deși nu este recomandat să întrerupeți interlocutorul, oferiți-i feedback sau un semn că îl ascultați. Uneori, acest lucru se poate face printr-o expresie scurtă sau prin parafrazare. Cereți mai multe informații dacă ceva nu este clar.

4. Fiți atenți la ceea ce spune și la ceea ce face interlocutorul

Când vă implicați într-o conversație, puteți detecta tonul emoțional. Poate că interlocutorul încearcă să lase o altă impresie, dar gesturile și postura îl trădează. Este important să puteți da un răspuns pe măsura circumstanțelor și nevoilor celuilalt.

5. Odihniți-vă înainte de a purta discuții importante

Pentru a purta o conversație, este necesar sa fiți odihniți atât psihic, cât și fizic. Este foarte greu să urmăriți firul unei discuții dacă vă este foame sau dacă nu ați dormit noaptea.

Lucruri de evitat în tehnica de ascultare activă

Ascultarea activă este o abilitate și, ca atare, necesită practică. Unele dintre cele mai comune capcane care apar – și care ar trebui evitate – sunt următoarele:

Citirea minții

De multe ori, în timp ce cealaltă persoană vorbește, aveți tendința de a o întrerupe pentru a-i completa propozițiile sau pentru a interpreta ceea ce încearcă să explice sau ceea ce gândește. Această atitudine contravine ascultării active. Ceva asemănător se întâmplă atunci când judecați sau aveți idei preconcepute.

Referirea continuă la sine

Uneori ascultați activ, dar rezumați totul la propria persoană. Evitați să orientați discuția către sine. Când propriile povești devin centrul discuției, v-ați distanțat de ascultarea activă și respectuoasă.

Opiniile sau judecățile

Evitați formularea și impunerea opiniilor proprii. Acordând atenție conținutului discuției, veți ști dacă trebuie să faceți o sugestie, dar nu o oferiți prematur.

Subiecte neinteresante sau dificile

De multe ori, încetați să ascultați interlocutorul pentru că nu înțelegeți subiectul poveștii. În acest caz, este mai bine să cereți informații și să clarificați situația, decât să vă prefaceți că înțelegeți. De asemenea, este o greșeală să vă pierdeți în detalii și să ratați subiectul principal.

Caracteristicile ascultării active

Bărbat consolat prin ascultare activă
A te pune în locul celuilalt este esențial pentru o ascultare activă optimă.

Ascultarea activă nu înseamnă doar ascultare, ci și empatie. Unele dintre caracteristicile care o rezumă cel mai bine sunt următoarele:

  • Implică acordarea de atenție, angajarea în dialog și manifestarea unui interes real. Nu înseamnă că la un moment dat nu puteți acorda atenție rapid altui lucru, dar nu trebuie să lipsiți prea mult.
  • Necesită răbdare și respect față de ceea ce i se întâmplă celeilalte persoane.
  • Este însoțită nu doar de componenta verbală, ci și de echivalentul non-verbal. De exemplu, puteți anunța pe cineva că urmăriți conversația folosind expresii sau gesturi emoționale (încruntare, mirare, ridicarea sprâncenelor, mișcări ale corpului, etc.).
  • Implică crearea unui climat de încredere și intimitate, astfel încât cealaltă persoană să se simtă confortabil și să dorească să se exprime.

Astăzi, ascultarea activă este o provocare

Ascultarea activă este o abilitate care se îmbunătățește cu timpul. Stimulii eterni sunt prezentați în orice moment și trebuie ignorați. Nu există nimic mai plăcut decât o conversație în care să ne simțim înțeleși și sprijiniți. Este important să învățăm să ascultăm, nu doar pentru a ne consolida relațiile interpersonale, ci și pentru a învăța de la ceilalți și pentru a evita neînțelegerile.

A ști să asculți activ este o componentă centrală a inteligenței emoționale. Aceasta înseamnă relații din ce în ce mai respectuoase și empatice.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Gadacz, T. R. (2003). A changing culture in interpersonal and communication skills. The
    American Surgeon, 69(6), 453-458.
  • Codina Jiménez, Alexis (2004). Saber escuchar. Un intangible valioso. Intangible Capital, (3), .[fecha de Consulta 2 de Junio de 2021]. ISSN: 2014-3214. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54900303.
  • Tennant K, Long A, Toney-Butler TJ. Active Listening. [Updated 2022 May 8]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK442015/
  • Subiela García José Antonio, Abellón Ruiz Juan, Celdrán Baños Ana Isabel, Manzanares Lázaro José Ángel, Satorres Ramis Bárbara. La importancia de la Escucha Activa en la intervención Enfermera. Enferm. glob. [Internet]. 2014 Abr [citado 2023 Ene 04] ; 13( 34 ): 276-292. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412014000200013&lng=es.
  • Kawamichi H, Yoshihara K, Sasaki AT, Sugawara SK, Tanabe HC, Shinohara R, Sugisawa Y, Tokutake K, Mochizuki Y, Anme T, Sadato N. Perceiving active listening activates the reward system and improves the impression of relevant experiences. Soc Neurosci. 2015;10(1):16-26. doi: 10.1080/17470919.2014.954732. Epub 2014 Sep 4. PMID: 25188354; PMCID: PMC4270393.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.