Ce este burnout-ul autist și cum se exprimă?
 

Ce este burnout-ul autist și cum se exprimă?

Epuizarea autistă duce la consecințe nefavorabile, cu stări de oboseală extremă și pierderea abilităților.
Ce este burnout-ul autist și cum se exprimă?

Ultima actualizare: 15 februarie, 2022

Într-o lume plină de stereotipuri, cei care nu se potrivesc în peisaj trebuie să facă un efort suplimentar pentru a nu fi lăsați pe dinafară. Această situație de supraadaptare duce la stres, apărând burnout-ul autist.

Conceptul se referă la acea oboseală ce apare la persoanele care au un anumit tip de autism. Este un răspuns la o situație de stres cronic susținut, care poate apărea din cauza problemelor de integrare.

De ce apare burnout-ul autist?

În funcție de tipul de autism, unii pacienți trăiesc în contact continuu cu restul societății. Sunt supuși anumitor stimuli care îi afectează, precum lumini sau sunete. De asemenea, ei fac un efort permanent pentru a depăși obstacolele și a fi funcționali.

Burnout-ul este cauzat de toate eforturile pe care persoanele cu autism le fac pentru a se adapta la un context care nu este conceput pentru ele.

Pacienții încearcă să imite comportamente, încep conversații în același ritm, merg în aceleași locuri, răspund în același mod și chiar elimină stereotipurile. De aici toată energia care este investită în această mascare.

Micuț afectat de burnout-ul autist

Cum se exprimă epuizarea autistă?

Burnout-ul se exprimă în funcție de fiecare persoană. În general, există și simptome comune, cum ar fi următoarele:

  • Senzație de epuizare
  • Sensibilitate mai mare la stimuli
  • Pierderea interesului și a plăcerii
  • Modificări ale emoțiilor, care pot declanșa tristețe sau furie
  • Izolarea și închiderea în sine
  • Modificări în comportament și regresie
  • Simptome fizice cum ar fi dureri de cap, amețeli și probleme gastrice
  • Consecințe la nivel cognitiv. Pot apărea dificultăți în luarea deciziilor și în memorare.

Interesant este faptul că burnout-ul autist nu prezintă toate aceste simptome imediat. Ele se dezvoltă progresiv. Uneori există situații care vor duce în mod clar la o criză, cum ar fi atunci când au loc mutări, schimbări de școală sau de serviciu.

Cum să faceți față epuizării autiste?

Este important să lucrăm cu persoanele cu autism și cu familiile acestora pentru a le oferi instrumente de prevenire care să le permită să detecteze circumstanțele anterioare epuizării autiste.

Este esențial ca persoanele cu autism să se odihnească, să aibă timp liber, să încetinească ritmul muncii sau al studiului, să nu încerce să elimine actele repetitive și să aibă grijă de interesele lor. Toate aceste activități permit găsirea unei supape de evacuare. Tehnicile de relaxare și respirație pot ajuta la păstrarea calmului.

Fetiță care se joacă fericită
Copiii cu autism trebuie să aibă momentele lor de relaxare și să se concentreze pe interesele care generează bunăstare.

Cum are loc integrarea pacienților pentru a preveni burnout-ul autist?

Când vorbim de integrare, ne gândim la strategii care să permită participarea pacienților la viața societății. Nu este vorba doar despre acceptarea sau promovarea includerii într-un grup.

Integrarea este una dintre cele mai mari provocări în prevenirea burnout-ului autist și în oferirea de oportunități. Ca societate, este necesar să colaborăm pentru o mai mare toleranță și incluziune, înțelegând că de multe ori noi suntem cei care împingem persoanele cu autism la limită. Acest lucru duce la suprasolicitare, fenomen pe care nicio persoană nu îl poate suporta mult timp.

Să empatizăm cu aceste situații. Cu toții avem nevoie de o rețea de sprijin. Suntem subiecți și destinatari ai îngrijirii și atenției. Cu toate acestea, în anumite probleme clinice, aceste precauții trebuie să fie mai intense.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Gourdy Allende, M. (2018). Estudio descriptivo del burnout en terapeutas que trabajan con niños con autismo: terapeutas que trabajen con niños con trastorno del espectro autista, CABA 2018 (Doctoral dissertation, Universidad del Salvador).
  • Lopez- Elizalde, C. (2004). Síndrome de burnout. Revista Mexicana de Anestesiología(27) 131- 133.
  • Hervás A, Rueda I. Alteraciones de conducta en los trastornos del espectro autista. Rev Neurol 2018;66 (Supl. 1):S31-S38

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.