Ce este sindromul Superwoman?

28 Septembrie, 2020
Sindromul Superwoman apare la femeile care cred că sunt capabile să facă totul fără a cere ajutor. În timp, acesta poate provoca sentimente de frustrare, dezamăgire și stres. Cum putem lupta împotriva lui? Citește mai departe pentru a afla!

Ai auzit vreodată de sindromul Superwoman? Ei bine, acesta este destul de des întâlnit la femeile care joacă rolul de ființe puternice care pot îndeplini o mie de sarcini fără a simți oboseală.

Înainte de a afla mai multe despre acesta, este important să clarificăm faptul că acest sindrom nu apare în niciun manual de diagnosticare. Nu este o tulburare și nici nu se bucură de o recunoaștere oficială din partea comunității medicale. Deci, de ce vorbim despre acest subiect din ce în ce mai mult în fiecare zi?

Răspunsul este faptul că numărul femeilor afectate de sindromul Superwoman este în creștere. Prin urmare, problema a câștigat multă atenție.

Ce este sindromul Superwoman?

Fată cu sindromul Superwoman
În dorința lor de a face totul perfect, femeile cu sindrom Superwoman au tendința de a suferi constant de epuizare emoțională și fizică.

Similar cu complexul Superman, super-femeile acționează ca și cum toată lumea din jurul lor ar fi incompetentă. Cu alte cuvinte, ele sunt singurele care pot îndeplini sarcinile în mod corespunzător. Aceste femei tind, de asemenea, să fie foarte exigente cu ele însele, așa că acționează așa cum ar face orice super-erou. Sunt puternice, se cred invincibile și par să aibă puterea de a lupta cu orice.

Cu toate acestea, este necesar să clarificăm faptul că, departe de a fi un lucru pe deplin pozitiv, acest sindrom poate provoca foarte ușor epuizare emoțională, deoarece unele studii îl asociază cu factorii de stres. Prin urmare, așa cum arată studiile științifice, atunci când aceste femei nu se mai pot ridica la propriile așteptări, pot experimenta vinovăția, oboseala cronică, gândurile obsesive și chiar anxietatea și depresia.

Așadar, înainte de a experimenta aceste simptome negative, este mai bine să reflectăm puțin pentru a ne asigura că nu suferim de sindromul Superwoman. Deși poate părea un lucru bun, sindromul Superwoman poate avea consecințe extrem de dăunătoare în timp.

Citește mai mult:

O mamă se destăinuie online: „Nu sunt sclavă!”

Cum sunt femeile afectate de sindromul Superwoman?

În general, printre cele mai proeminente caracteristici se numără următoarele:

  • Indeplinesc sarcini individual și nu funcționează bine în grupuri.
  • Nu delegă niciodată responsabilități. Dimpotrivă, se simt mândre când realizează lucruri pe cont propriu.
  • Nu cer niciodată ajutor, nici în cele mai grave momente.
  • Ego-ul lor este ridicat.
  • De obicei, sunt femei mândre care nu arată niciodată semne de slăbiciune.
  • Acceptă toate sarcinile care le-au fost atribuite la locul de muncă, chiar dacă sunt pe cale să se prăbușească sau să experimenteze o criză emoțională.
  • Simt că, dacă cer sprijin, vor fi văzute ca fiind slabe sau incapabile.

Există avantaje în a fi o super-femeie?

Din păcate, unele reprezentante ale sexului frumos – și părți ale societății – consideră că este avantajos să fii super-femeie. De obicei, acest lucru se datorează următoarelor motive:

  • Sentimente de forță și inteligență.
  • Laude din partea altora pentru lucrurile pe care le pot face.
  • Dorința de a-i ajuta pe ceilalți.
  • Îmbunătățirea încrederii în sine și a motivației.

Bineînțeles că și cei din jurul super-femeii se simt bine uneori, pentru că aceasta ușurează viața celorlalți, având grijă de toate! Totuși, acest lucru are multe dezavantaje.

Există dezavantaje în a fi o super-femeie?

Femeie extenuată și tristă
Pe lângă epuizarea mintală, femeile cu acest sindrom pot experimenta sentimente de abandon și frustrare.

Dacă te poți identifica cu sindromul Superwoman, este foarte important să știi că acest stil de viață poate duce la apariția multor probleme, cum ar fi următoarele:

  • A fi mereu disponibil pentru ceilalți te face să-ți pierzi concentrarea asupra propriei munci.
  • Poți experimenta frustrarea, deoarece puterea și atenția ta sunt concentrate asupra celorlalți.
  • Simți că nu mai ai energie, mai ales la sfârșitul zilei.
  • Este posibil să simți furie pe tine însăți sau să observi un sentiment subiacent de abandon.
  • Rămâi cu puțin timp pentru tine după ce i-ai ajutat pe toți ceilalți.
  • Te simți dezamăgită atunci când oamenii nu-ți apreciază eforturile.

Toate aceste lucruri, dacă se întâmplă pe o perioadă lungă de timp și sunt combinate cu stresul, pot duce la probleme semnificative de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea și depresia.

Citește și:

Ești pregătit să fii părinte? Cum să-ți dai seama

De unde știi că suferi de sindromul Superwoman?

Dacă ai oricare dintre aceste simptome, este posibil să suferi de acest sindrom:

  • Stres
  • Dificultăți în a dormi
  • Lipsă de relaxare
  • Obiective care nu pot fi atinse sau care sunt foarte solicitante
  • Incapacitatea de a spune „nu” când ți se atribuie o sarcină
  • Anxietate din cauza dorinței de a realiza totul

Dacă detectezi unele dintre aceste caracteristici, atunci ar trebui să te concentrezi pe a te simți mai bine, adică să încerci să schimbi acest model de comportament dăunător.

Cum se tratează sindromul Superwoman

  • Recunoaște că ești doar un om. Adevărul este că ești departe de a fi un super-erou. Trebuie să accepți că pur și simplu nu poți face totul de una singură. Procedând astfel, riști să te îmbolnăvești.
  • Uită de impulsurile de a controla totul. Oricât ai încerca, lucrurile nu vor funcționa întotdeauna așa cum îți dorești. Trebuie să lași un spațiu pentru incertitudine și pentru ca lucrurile să decurgă de la sine.
  • Amintește-ți că fiecare este responsabil pentru propria viață. A dori să-i ajuți pe ceilalți este bine, dar devine dăunător atunci când faci totul pentru ei.
  • Învață să delegi. Și alții pot îndeplini sarcini și o pot face bine. Nu te purta ca și cum alți oameni ar fi incompetenți. Acest lucru le va limita potențialul de a se dezvolta.
  • Cere ajutor dacă ai nevoie de el. Obținerea unui sprijin suplimentar și îndrumarea unui terapeut sau psiholog fac minuni pentru mulți oameni, indiferent de motiv. Dacă simți că ai nevoie de sprijin suplimentar, nu ezita niciodată să-l ceri.

Urmează aceste instrucțiuni și vei fi uimită de potențialul tău de a experimenta liniștea. Concentrează-te asupra ta și începe să-ți acorzi prioritate. Este posibil să ai o calitate mai bună a vieții.

  • Arlene Oramas Viera. (2013). “Estres Laboral Y SÍNDROME DE BURNOUT EN DOCENTES CUBANOS De Enseñanza Primaria. Ministerio De Salud Pública De Cuba Escuela Nacional De Salud Pública Instituto Nacional De Salud De Los Trabajadore. https://doi.org/Abraham, A. (2000). El enseñante es también una persona. Conflictos y tensiones en el trabajo docente. Barcelona: Gedisa. Aguayo, R., Vargas, C., de la Fuente E. & Lozano, L. (2011). A meta-analytic reliability generalization study of the Maslach Burnout Inventory. International Journal of Clinical and Health Psychology, 11(2), 343-361.
  • Elola, J. (2015). “La multitarea baja el rendimiento.”
  • M del Pilar, Q. (2011). El Impacto de las Nuevas Tecnologías y las Nuevas Formas de Relación en el Desarrollo. Revista de Psicología Educativa. https://doi.org/10.5093/ed2011v17n2a3
  • Salinas., D. (2012). Estrés. In Prevención y afrontamiento del estrés laboral.