Comunicarea emoțională: cum să te exprimi mai bine

Dacă stăpânești arta comunicării emoționale, îi vei ajuta pe ceilalți să se deschidă mai mult către tine. Vei fi mai încrezător în tine. A face pace cu emoțiile tale înseamnă să înțelegi mecanismele care ne fac să fim oameni și să le îmbrățișezi ca parte a unei vieți sănătoase.
Comunicarea emoțională: cum să te exprimi mai bine

Ultima actualizare: 28 Mai, 2021

Te-ai simțit vreodată atât de furios încât nici nu puteai spune cuiva ce gândeai fără să-l pierzi? Te chinui să-ți faci partenerul sau copiii să înțeleagă clar ce vrei să spui? Comunicarea emoțională este o problemă stringentă pentru mulți dintre noi.

Comunicarea este cea care ne permite să transmitem un mesaj între două persoane. Pe hârtie, nimic nu pare mai ușor. Cu toate acestea, o mare parte a populației trece prin viață fără a stăpâni acest proces.

Unii oameni ascultă doar ca să aibă ce să răspundă. Alții folosesc un limbaj agresiv și sunt incapabili să înțeleagă comunicarea non-verbală. Comunicarea nu înseamnă doar trimiterea unei fraze de la un transmițător către un receptor.

Ca oameni, suntem ființe emoționale și raționale. De fapt, tot ceea ce facem și gândim are o componentă emoțională clară.

Știind cum să stăpânești, să înțelegi și chiar să te bucuri de acest tip de act comunicativ, îți vei îmbunătăți relațiile. Mai mult, te vei percepe ca fiind mai competent, ceea ce îți îmbunătățește stima de sine.

Comunicarea emoțională între prieteni
Știind să ne stăpânim și să ne înțelegem propriile emoții și pe cele ale celorlalți, ne bucurăm mult mai mult de relațiile cu cei din jur.

Comunicare emoțională: cum ne poate ajuta?

Comunicarea emoțională nu este doar o practică care facilitează relațiile. De fapt, este și un instrument pe care îl folosesc companiile de publicitate. Studiile științifice, precum cel realizat de doctorul Blair Kidwell de la Universitatea din Ohio, ne arată că orice campanie care poate provoca un răspuns emoțional din partea consumatorului are un impact mai mare. Vânzările cresc considerabil.

În general, comunicarea adecvată a emoțiilor are o influență ridicată asupra creierului. În acest sens, cei care stăpânesc inteligența emoțională și modalitatea de a controla ceea ce simt se bucură de beneficii notabile:

  • Previne conflictele și neînțelegerile. Comunicarea emoțională ne va permite să nu fim de acord cu alții în mod asertiv, fără a ne pierde cumpătul. În cele din urmă, acest lucru ne ajută să ajungem la un acord.
  • Stabilește o relație mai bună cu partenerii de conversație. De asemenea, abilitatea de a comunica prin emoții creează legături mai durabile.
  • Ne ajută să exprimăm ceea ce simțim cu claritate și asertivitate.
  • Atingem un nivel mai mare de empatie în raport cu persoana din fața noastră. În plus, ne ajută să descifrăm limbajul non-verbal!
  • A vorbi despre emoțiile noastre ne legitimează acțiunile. În acest caz, ne permite să explicăm de ce am făcut anumite lucruri.
  • Ne simțim mai bine. Uneori, emoții precum furia sau frustrarea sunt suprimate atunci când nu exprimăm ceea ce simțim. Comunicarea emoțională este puntea către realizarea acestui lucru.

Cum îți poți dezvolta abilitățile de comunicare emoțională?

Primul pas pentru îmbunătățirea comunicării emoționale implică înțelegerea faptului că emoțiile și gândurile apar simultan. De fapt, tocmai acest lucru este subliniat de psihologul Richard S. Lazarus. De exemplu, atunci când suntem furioși, este normal ca fluxul gândurilor noastre să se miște mai repede și într-un mod dezorganizat.

Mai mult, aceste gânduri sunt filtrate de disconfort. Ca atare, uneori nu este suficient să te pregătești pentru ceea ce vei spune atunci când te confrunți cu o conversație dificilă. Primul lucru pe care ar trebui să-l faci este să înțelegi ce simți. Apoi, vei putea să explici lucrurile în mod asertiv.

Conștiință și reglare emoțională

Nu vei putea susține un discurs sau o conferință în mod eficient dacă ești paralizat de anxietate; nu vei rezolva nimic cu partenerul dacă ești plin de contradicții, furie sau angoasă.

Primul pas este să separi fiecare emoție pe care o simți: recunoaște-le, înțelege-le și canalizează-le. Fiecare emoție are un scop pe care ar trebui să îl iei în considerare. Doar atunci când ai reglat fiecare sentiment și senzație, poți explica lucrurile cu claritate și siguranță.

Empatie: înțelegerea realității și respectarea acesteia

Practicând empatia, vei fi capabil să te pui în locul altcuiva, înțelegându-i astfel realitatea. Nu trebuie să ne contaminăm cu emoțiile altora. Este vorba doar de a învăța să intuiești și să înțelegi prin ce trece cineva și să acționezi în consecință.

Empatia necesită observare și ascultare. Uneori, gesturile noastre dezvăluie realități pe care cuvintele nu le spun. Și, uneori, tonul vocii spune mult mai mult decât mesajul în sine. Acordă atenție, simte, citește printre rânduri. Răspunde, ținând cont de starea emoțională a celeilalte persoane.

Limbajul încrederii

Comunicarea emoțională are o ancoră care facilitează schimbul sănătos de informații. Vorbim despre încredere. Pentru a stabili un nivel de încredere între tine și partenerul tău de conversație, ar trebui să iei în considerare următoarele:

  • Folosește un zâmbet empatic. Evită să-l forțezi. Este vorba despre un zâmbet care emite accesibilitate și pozitivitate.
  • Dă din cap aprobator. În acest fel, îi spui celeilalte persoane că o înțelegi și că ești atent la ceea ce spune.
  • Un aspect general pozitiv. Comunicarea emoțională nu este posibilă fără a privi în ochii persoanei din fața ta.
Comunicare emoțională într-o relație romantică
O bună utilizare a comunicării emoționale este cheia unei relații fericite.

Asertivitate: comunicare emoțională eficientă și respectuoasă

Asertivitatea este abilitatea de a comunica eficient, sigur și respectuos. Datorită acestei calități, dialogurile sunt mai armonioase și putem ajunge la o înțelegere și rezolvare a problemelor. Acestea sunt elementele fundamentale:

  • Lasă toate gândurile negative deoparte.
  • Ai încredere în ceea ce simți și în ceea ce vrei să spui. Adevărul, nevoile și ideile tale ar trebui să fie auzite.
  • Fii atent la ceea ce îți spune cealaltă persoană și ascultă activ și cu respect. Nu permite emoțiilor să-ți distragă atenția.
  • Lasă să treacă câteva secunde înainte de a răspunde.
  • Fii clar. Mesajele scurte sunt mai directe și mai ușor de înțeles.
  • Concentrează-te pe fapte, nu pe opinii.
  • Fii calm și pozitiv.

Cu toții ne putem dezvolta capacitatea de a ne comunica emoțiile. Trebuie doar să dorim și să acceptăm schimbarea. Încearcă și tu comunicarea emoțională!

S-ar putea să te intereseze...
Cum să încurajezi stima de sine la copii
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Cum să încurajezi stima de sine la copii

Este important să promovăm stima și respectul de sine la copii. Acest lucru îi va ajuta să se transforme în adulți sănătoși și responsabili.



  • Fernandez, P. y Ramos, N. (2002) Corazones inteligentes. Barcelona: Cairos.
  • Gallego, D. J. y otros (1999) Implicaciones educativas de la inteligencia emocional. Madrid: UNED.
  • Goleman, D. (1996) La inteligencia emocional. Madrid: Kairós.
  • Goleman, D. (1999) La práctica de la inteligencia emocional. Madrid: Kairós
  • Kidwell, B., & Hasford, J. (2014). Emotional ability and nonverbal communication. Psychology & Marketing, 31(7), 526-538. doi:10.1002/mar.20714
  • Salovey, P. y Sluyter (eds.). Emocional Development and Emocional Intelligence: Implications for Educators. Pp. 3-31. New York: Basic Books.