Cum știi dacă ești inteligent emoțional
Nu este nevoie de o diplomă de master sau de un sezon în Tibet pentru a fi inteligent emoțional. Este suficient să cultivi respectul și autocunoașterea și să ai zi de zi un management emoțional adecvat.
Astăzi este la modă conceptul de inteligență emoțională, atât la nivel de business, cât și în domeniul dezvoltării personale. Prin urmare, ar fi interesant să aflăm mai multe despre acest concept și să încercăm să-l integrăm în viața noastră.
O lume bazată pe empatie, pe aprecierea celuilalt și pe acea asertivitate care ne permite să ne definim și să ne protejăm propriile spații sunt, fără îndoială, piloni pe care putem să creăm un viitor mai bun.
Ești inteligent emoțional? Cum poți descoperi
Un aspect de care ar trebui să ținem cont este faptul că ființele umane acționează, aproape fără să-și dea seama, pe baza emoțiilor lor. Creierul este rezultatul sofisticat al unei evoluții cu mai multe faze.
Există un sistem care este responsabil de procesarea emoțiilor: sistemul limbic. Este, într-un fel, componenta neuronală a emoției.
Recomandăm: 11 strategii ca să fii mai inteligent
Dacă ești inteligent emoțional, ai învățat să-ți cunoști și să-ți folosești emoțiile
Există mulți oameni care confundă controlul emoțional cu „reținerea sau ascunderea emoțiilor”. Controlul nu înseamnă negare. Dacă, de exemplu, simțim furie la un moment dat, nu ne va ajuta cu nimic să negăm ceea ce simțim sau să ascundem. Procedând astfel, consecințele ar putea fi negative.
- Persoana inteligentă emoțional înțelege ceea ce simte. Departe de a ascunde, caută canale pentru a îmbunătăți și a face față acestei stări.
- Dacă ești supărat, caută motivele care au cauzat această stare și încearcă să găsești o soluție. Acest lucru ar trebui să vizeze canalizarea emoțiilor negative. Cunoașterea cauzei este primul pas către soluție.
Persoana inteligentă emoțional nu caută vinovăția și nu își proiectează emoțiile asupra celorlalți. Dimpotrivă, este responsabilă și știe să se apere pentru a elibera tensiunea și a-și impune limite.
Utilizezi comunicarea în mod asertiv
- Asertivitatea poate fi definită ca abilitatea de a comunica emoțiile cu încredere, de a putea spune NU fără a ataca, oferind recunoaștere și valoare celeilalte persoane.
Pot să-ți spun că nu-mi place cum mă tratezi. Îți comunic acest lucru cu respect, dar cu totală sinceritate. Dacă ai acționa altfel, relația noastră ar fi mai sănătoasă și mai frumoasă.
A fi capabil să oferi informații într-un mod respectuos, fără furie și cu inteligență este secretul pentru a putea trăi cu respect. În plus, cu asertivitate poți avea grijă de stima de sine, spunând mereu foarte clar ce vrei și ce nu ești dispus să accepți.
Empatia nu este același lucru cu simpatia
Acesta este un alt aspect de care trebuie să ținem cont: oamenii cu empatie nu manifestă simpatie. Este un proces mai profund care ne leagă ca specie, fiind capabili să ne punem în locul celuilalt.
- Înțelegem ce este dezamăgirea pentru că am experimentat-o. Știm să o citim pe chipul celorlalți și de aceea acționăm cu respect pentru a nu face rău.
- Empatia ne leagă unul de altul. Cuvintele pot face la fel de mult rău ca o lovitură. Tot ceea ce facem și spunem are consecințe.
Prin urmare, și datorită acelor neuroni oglindă pe care îi avem cu toții, ne putem „conecta” mai bine unii cu alții pentru a construi scenarii sociale și personale mai respectuoase.
Citește și: Oamenii cu o inteligență emoțională ridicată
Unirea dintre gânduri și emoții
Este interesant de reținut că toți suntem practic ceea ce gândim. Dacă avem o părere negativă despre abilitățile noastre, acțiunea pe care o întreprindem va fi limitată și de proastă calitate.
- Ești ceea ce gândești. Un gând pozitiv este capabil să genereze o emoție puternică. Această emoție poate genera o acțiune care îți permite să schimbi realitatea.
Inteligența emoțională este secretul pentru a deschide multe dintre acele uși pe care le-am închis pentru noi înșine de-a lungul vieții. Luând în considerare modul în care mintea este legată de emoție, vom fi mai inteligenți emoțional în fiecare zi.
Notă: pentru mai multe informații, vă invităm să consultați bibliografia.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Ravikumar, R., Rajoura, O. P., Sharma, R., & Bhatia, M. S. (2017). A Study of Emotional Intelligence Among Postgraduate Medical Students in Delhi. Cureus, 9(1), e989. doi:10.7759/cureus.989
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5323023/ -
Velasco Bernal, J. J. (2014). LA INTELIGENCIA EMOCIONAL. Industrial Data, 4(1), 80.
https://doi.org/10.15381/idata.v4i1.6677 -
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7–43.
https://doi.org/10.1080/02109395.2014.922263 -
Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Psicolibro, 1(1), 1–183.
https://doi.org/1.843/199 -
Garde, M. J. M., Mestre, J. M., & Vázquez, I. N. (2007). Inteligencia emocional y cerebro. In Manual de inteligencia emocional (pp. 123-152). Pirámide.
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.