Deficitul de vitamina K - 4 semne

04 Februarie, 2020
Vitamina K joacă un rol important în sinteza proteinelor care au rol în  coagularea sângelui. Lipsa vitaminei K poate duce la apariția unui accident vascular cerebral.

Lucrezi şi, dintr-o dată, ai o sângerare nazală. Te îmbraci şi experimentezi din nou o sângerare neobişnuită. Nu știi sigur ce se întâmplă, dar în ultima vreme ai observat sângerări ciudate. Sună familiar? Ei bine, este posibil să te confrunţi cu deficitul de vitamina K.

Ai auzit vreodată de vitamina K? Nu? Ei bine, nu ești singurul. Există alte vitamine mai populare decât vitamina K, în ciuda faptului că şi ea are un rol la fel de important ca cele cunoscute. Din acest motiv, ne propunem să te familiarizăm cu ea şi să te ajutăm să detectezi la timp deficitul de vitamina K şi simptomele sale.

Care este rolul vitaminei K? 
Structura unei celule de sânge

Cei care iau acenocumarol (Sintrom) sunt foarte familiarizați cu vitamina K. Acesta este un medicament anticoagulant. Persoanele care iau acenocumarol trebuie să fie atente la consumul alimentelor bogate în vitamina K,  deoarece medicamentul încearcă să menţină sângele fluid.

Dacă sângele tău este prea apos, rişti să suferi hemoragii incontrolabile în momente neașteptate, cum ar fi la dentist sau ortoped. În cel mai rău caz, ai putea suferi un accident vascular cerebral.

Pentru a preveni asemenea situaţii, asigură-te că dieta ta conţine suficiente alimente bogate în vitamina K. Din fericire, lista acestor alimente este lungă. Trebuie doar să te orientezi spre alimente verzi, ceea ce simplifică foarte mult adăugarea unui surplus de vitamina K în mesele tale de zi cu zi.

Îți recomandăm să citești:

8 simptome ale cheagurilor de sânge

Care sunt simptomele asociate cu deficitul de vitamina K?

Atunci când corpul tău nu primeşte cantitatea de vitamina K de care are neapărată nevoie, poţi experimenta următoarele simptome:

1.Hemoragii
Deficitul de vitamina K provoacă sângerări nazale

După cum am menționat mai sus, dacă sângele tău are o consistenţă mai apoasă, creşte riscul apariţiei hemoragiilor. De exemplu, o mică tăietură apărută în timp ce găteşti poate deveni ceva serios pentru că sângerarea nu se va opri, coagularea făcându-se foarte greu şi după o perioadă îndelungată de timp.

Din acest motiv, este important să îți verifici nivelul de vitamina K. O simplă vizită la dentist sau orice intervenţie chirurgicală măruntă poate să se transforme într-un adevărat calvar dacă nu ai suficientă vitamina K în organism. De asemenea, nu uita de posibilitatea apariţiei unei hemoragii interne mici sau mari.

Îți recomandăm să citești:

Sângerările nazale: remedii naturale

2.Vânătăi

Cele mai semnificative semne ale hemoragiilor sunt vânătăile. Vânătaia reprezintă sângele acumulat într-o anumită zonă a pielii în urma unui traumatism care a produs leziuni la nivelul vaselor de sânge.

Unii oameni se plâng adesea că se învineţesc foarte uşor, chiar şi de lovituri minore. Alţii nici măcar nu ştiu motivul pentru care au vânătăi pentru că nu îşi pot aminti dacă s-a întâmplat ceva anume care să le provoace. În ciuda lipsei unei accidentări, anumite persoane se învineţesc.

Dacă ai vânătăi inexplicabile, este indicat să-ți faci analize pentru a afla nivelul vitaminei K din organism. Dacă te tratezi din timp, vei putea controla mai eficient problema.

3.Purpură
Deficitul de vitamina K duce la apariția purpurei

Purpura reprezintă apariția de pete purpurii sau roșii în anumite zone ale corpului din cauza acumulării de sânge. Spre deosebire de vânătăi, aceste pete nu dispar. Ele apar cel mai frecvent în regiunea gleznelor, deoarece aceasta este o locație sensibilă în ceea ce privește circulația sângelui.

Poate fi aproape imposibil să scapi de petele care au apucat să se formeze. În schimb, poţi opri răspândirea lor, mărind aportul de vitamina K. Nu există nici o garanţie că petele se vor ameliora, acestea putându-se chiar agrava.

4. Depozite excesive de calciu la nivelul articulaţiilor

Vitamina K acționează ca un ghid pentru vitamina D, trimiţând-o acolo unde trebuie. În consecință, atunci când nivelul vitaminei K este scăzut, vitamina D începe să se acumuleze în locuri în care nu ar trebui, cum ar fi articulaţiile.

Ce înseamnă asta? Prea mult calciu în aceste zone afectează mobilitatea. În același timp, alte zone devin mai fragile din cauza lipsei de calciu. Dacă deficitul de vitamina K este sever, vei simţi dureri ascuţite şi vei avea oase fragile.

Concluzie cu privire la deficitul de vitamina K

Fii cu ochii în patru după oricare dintre aceste simptome ale lipsei de vitamina K. Deşi majoritatea dintre ele nu sunt serioase, ele reprezintă un avertisment clar că ceva este în neregulă cu organismul tău. Imediat ce observi un simptom, nu ezita să-ți faci analize prin care să-ți verifici nivelul vitaminei K. Este o procedură simplă care poate fi folosită și ca măsură preventivă.

  • Dorês, C, M, S. (2010). Vitamina K. Nutri-Facts.Org.
  • Fuster, G., & Lima, R. (2012). Recomendaciones nutricionales para pacientes con anticoagulantes orales (sintrom, aldocumar). Sociedad Española de Endocrinología y Nutrición.
  • Anguita Sánchez, M., Bertomeu Martínez, V., & Cequier Fillat, Á. (2015). Calidad de la anticoagulación con antagonistas de la vitamina K en España: prevalencia de mal control y factores asociados. Revista Española de Cardiología. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2014.11.022