Omega 3 pentru durerile de cap: o nouă descoperire

Schimbați-vă dieta pentru a ameliora migrenele! Este posibil? Vă spunem cum acidul gras omega 3 pare să reducă durerile de cap .
Omega 3 pentru durerile de cap: o nouă descoperire

Ultima actualizare: 26 August, 2021

Omega 3 pentru durerile de cap pare a fi un tratament eficient. Se studiază și posibilitatea ca persoanele cu dureri de cap recurente să adopte o dietă bogată în acest compus.

Deși alimentele care funcționează ca declanșatoare ale migrenei sunt cunoscute, există și opțiuni care pot funcționa ca protectori. Cu alte cuvinte, dacă le sporim prezența în dieta obișnuită, vom reduce episoadele acute de durere. Nu sunt produse analgezice. Nici magice. Dar duc la o mai bună calitate a vieții.

Deși omega 3 ajută la reducerea durerilor de cap, luați în considerare o dietă variată. Dintre numeroasele care există, se pare că dieta mediteraneană este cea mai potrivită.

Omega 3 pentru durerile de cap: o nouă descoperire

Când vorbim despre acizii grași omega, ne referim de fapt la o nomenclatură biochimică. Nu toți oamenii sunt familiarizați cu acești termeni. Omega 3 sunt acizi grași polinesaturați cu lanț lung. Cei mai benefici sunt EPA, DPA și DHA. Se speculează că producția lor naturală nu este suficientă pentru corpul uman. Prin urmare, se propune suplimentarea artificială.

Acizii grași omega 3 au roluri importante în diferite aspecte ale fiziologiei umane. Sunt antioxidanți, deci încetinesc procesul de îmbătrânire celulară. De asemenea, protejează țesuturile neuronale, deoarece participă la menținerea integrității membranei neuronilor. Sunt antiinflamatorii, ceea ce le permite să echilibreze inflamația cronică, asociată cu obezitatea și bolile cardiovasculare, de exemplu.

Omega 3 și migrenele

Având în vedere că acizii grași polinesaturați cu lanț lung sunt antiinflamatori și stabilizatori ai membranei neuronale, prezența lor ridicată contribuie la ameliorarea migrenelor. Acest lucru s-ar explica, mai ales, prin efectele lor asupra transmiterii impulsului nervos și prin contracararea substanțelor pro-inflamatorii.

La pacienții cu migrene, există o producție mare de metaboliți care duc la inflamația sistemului nervos. Omega 3 are capacitatea de a modula inflamația.

Acest lucru ar controla cascada biochimică care se dezvoltă atunci când apare migrena. Prin stabilizarea membranei neuronilor, acizii grași omega 3 previn modificările vasculare craniene care stau la baza durerilor de cap.

Tânără cu dureri de cap

Dieta mediteraneană ca supliment pentru migrene

Presupunând că omega 3 poate preveni durerile de cap, începe căutarea noastră pentru o dietă care să fie bogată în acizi grași polinesaturați cu lanț lung. Răspunsul se găsește rapid în dieta mediteraneană.

Acest plan alimentar include o cantitate mare de omega 3 din pește. În același timp, reduce prezența cărnii roșii și a grăsimilor saturate. Omega 3 se găsește și în leguminoase, cereale și fructe.

Deoarece carnea roșie este limitată, cantitatea de acizi grași omega 6 este scăzută. Raportul dintre omega 3 și omega 6 optim este eficient în reducerea inflamației în organism și prevenirea migrenelor, așa cum afirmă un articol publicat în The Journal of Pain în 2015.

Potrivit autorilor acestui studiu, persoanele care consumă mai mult omega 3 decât omega 6 au în sânge mai mulți metaboliți ai acizilor grași polinesaturați cu lanț lung. Aceștia acționează ca antiinflamatoare naturale, circulând prin toate sistemele, inclusiv cel nervos.

În mod similar, participanții la studiu au avut migrene mai ușoare. Aceasta înseamnă că, în ciuda prezenței lor, acestea au fost reduse ca durată și intensitate.

Ar trebui să luăm suplimente omega 3 pentru durerile de cap?

Atunci când tratamentele pentru migrenă care includ omega 3 sunt comparate cu alte abordări tradiționale, nu apar diferențe semnificative. În mod similar, atunci când se utilizează ulei de pește bogat în acizi grași polinesaturați ca supliment pentru migrene, nu apar găsit îmbunătățiri care să justifice adăugarea sa în planul terapeutic.

Și la copii?

Migrenele și durerile de cap recurente nu sunt străine în copilărie. Există studii care au constatat o prevalență de peste 30% la copiii cu vârsta sub 15 ani. Aceasta înseamnă că 3 din 10 copii experimentează o durere de cap recurentă.

Din acest motiv, efectul suplimentelor cu omega 3 la copii a fost investigat. Dar rezultatele sunt similare. Cu alte cuvinte, nu există nicio îmbunătățire a migrenei la copii atunci când se administrează zilnic până la 1 miligram de acizi grași polinesaturați cu lanț lung.

Copil care are nevoie de omega 3 pentru durerile de cap

Omega 3 poate fi util pentru durerile de cap

Putem spune că omega 3 ar putea reduce episoadele de durere de cap. Până în prezent, nu s-a obținut același efect cu suplimente sau ulei de pește.

Suplimentele pot fi recomandate pentru migrene și le poți lua în siguranță. Nu vor exista efecte adverse. În orice caz, cu o dietă mediteraneană puteți crește în mod natural prezența metaboliților activi ai acestor acizi grași.

În paralel, dacă vă modificați stilul de viață, veți îmbunătăți rezultatele. S-a dovedit că reducerea stresului în diferite moduri reduce migrenele. Alegeți activități plăcute. Puteți alege yoga, mindfulness, respirație profundă sau altele.

Dieta sănătoasă și controlul stresului sunt modalități de a îmbunătăți calitatea generală a vieții.



  • Brenna, J. Thomas, and Susan E. Carlson. “Docosahexaenoic acid and human brain development: evidence that a dietary supply is needed for optimal development.” Journal of human evolution 77 (2014): 99-106.
  • Bryce-Moncloa, Alfonso, et al. “Obesidad y riesgo de enfermedad cardiovascular.” Anales de la Facultad de Medicina. Vol. 78. No. 2. UNMSM. Facultad de Medicina, 2017.
  • Vigh L, Escribá PV, Sonnleitner A, Sonnleitner M, Piotto S, Maresca B, Horváth I, Harwood JL. The significance of lipid composition for membrane activity: new concepts and ways of assessing function. Prog Lipid Res. 2005 Sep;44(5):303-44. doi: 10.1016/j.plipres.2005.08.001. Epub 2005 Sep 16. PMID: 16214218.
  • Ramsden CE, Zamora D, Makriyannis A, Wood JT, Mann JD, Faurot KR, MacIntosh BA, Majchrzak-Hong SF, Gross JR, Courville AB, Davis JM, Hibbeln JR. Diet-induced changes in n-3- and n-6-derived endocannabinoids and reductions in headache pain and psychological distress. J Pain. 2015 Aug;16(8):707-16. doi: 10.1016/j.jpain.2015.04.007. Epub 2015 May 7. PMID: 25958314; PMCID: PMC4522350.
  • Pradalier, A & Bakouche, P & Baudesson, G & Delage, A & Cornaille-Lafage, G & Launay, jean-marie & Biason, P. (2001). Failure of Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids in Prevention of Migraine: A Double-Blind Study Versus Placebo. Cephalalgia : an international journal of headache. 21. 818-22. 10.1046/j.1468-2982.2001.218240.x.
  • Harel Z, Gascon G, Riggs S, Vaz R, Brown W, Exil G. Supplementation with omega-3 polyunsaturated fatty acids in the management of recurrent migraines in adolescents. J Adolesc Health. 2002 Aug;31(2):154-61. doi: 10.1016/s1054-139x(02)00349-x. PMID: 12127385.
  • López, Adoración Bejarano, and Jorge Olivares Ortiz. “Cefaleas en la edad pediátrica.”
  • Fayyazi A, Khajeh A, Ghazavi A, Sangestani M. Omega 3 in Childhood Migraines: a Double Blind Randomized Clinical Trial. Iran J Child Neurol. 2016 Winter;10(1):9-13. PMID: 27057181; PMCID: PMC4815480.
  • Sibbritt D, Adams J, van der Riet P. The prevalence and characteristics of young and mid-age women who use yoga and meditation: results of a nationally representative survey of 19,209 Australian women. Complement Ther Med. 2011 Apr;19(2):71-7. doi: 10.1016/j.ctim.2010.12.009. Epub 2011 Feb 8. PMID: 21549257.