Principalele diferențe între a fi inteligent și isteț
Scris și verificat de psihologul Maria Fatima Seppi Vinuales
Cine este inteligent și cine este isteț? De exemplu, este inteligentă sau istețime dacă iei note mari la un test? De multe ori, confundăm acești termeni, deși există diferențe între a fi inteligent și a fi isteț.
Ce înseamnă a fi isteț?
Se spune adesea că oamenii isteți sunt practici, operativi, alerți și foarte atenți la semnalele din mediu. Prin urmare, ei pot gândi, acționa și lua decizii rapid. Acest lucru le permite să profite de oportunități.
Ce înseamnă a fi inteligent?
În primul rând, înainte de a defini ce înseamnă a fi inteligent, este important de menționat că este o construcție dificilă. Nu există un consens în comunitatea științifică.
Pentru o lungă perioadă de timp, această însușire mintală a fost asociată cu cea cognitivă. Apoi, au apărut alte teorii care au subliniat diverse aspecte. De exemplu, teoria inteligențelor multiple a lui Gardner, datând din anii 1980, a fost o schimbare de paradigmă. Potrivit autorului, există următoarele inteligențe:
- Logică
- Lingvistică
- Trupească
- Muzicală
- Spaţială
- Naturalistă
- Interpersonală
- Intrapersonală
Conform lui Gardner, toți oamenii au un amestec al acestor inteligențe, care sunt mai mult sau mai puțin dezvoltate.
La rândul său, Daniel Goleman a scos în evidență importanța inteligenței emoționale, care presupune utilizarea abilităților sociale, precum și cunoașterea și gestionarea emoțiilor. Pentru acest psiholog, IQ-ul în sine nu este suficient.
Descoperă: Gândirea iluzorie: ce este și care sunt consecințele ei?
Diferențe între a fi inteligent și a fi isteț
Inteligența este un obiect de studiu de multă vreme și de aceea există o definiție sau un standard a ceea ce înseamnă a fi inteligent. Pentru aceasta, există teste psihometrice. Primele au fost dezvoltate de Binet și Simon. Astăzi există mai multe instrumente, deși majoritatea sunt axate pe măsurarea înțelegerii verbale, a raționamentului perceptiv, a memoriei de lucru și a vitezei de procesare.
Ca regulă generală, o persoană care are un coeficient de inteligență (IQ) peste medie este considerată inteligentă. Dacă depășește un IQ de 130, se poate vorbi de supradotare sau abilități înalte.
În ceea ce privește a fi isteț, nu există nicio construcție științifică sau măsurabilă. Istețimea corespunde unei idei cotidiene. Este legată de persoane care știu să profite de oportunități, care învață din anumite situații și care pot să rezolve problemele.
O altă diferență ține de dezvoltare. În timp ce inteligența este ceva fix și înnăscut, istețimea se poate dezvolta. Istețimea poate fi îmbogățită, dar IQ-ul nu poate fi crescut.
Nu toate pozițiile științifice validează această idee. Unii consideră că, deși există anumite condiții imuabile în ceea ce privește inteligența, creierul se caracterizează prin neuroplasticitate, așa că poate evolua.
Câteva sfaturi utile
Dacă ne gândim la implicațiile acestor concepte, ambele sunt importante. Câteva recomandări pentru a stimula inteligența și istețimea sunt următoarele:
- Ai grijă de sănătate. Se recomandă odihna, petrecerea timpului liber făcând lucruri plăcute, mâncarea de calitate și sportul.
- Participă la noi experiențe. Desfășurarea unor activități diferite de cele pe care le facem frecvent ne permite să întâlnim alți oameni și să ne schimbăm perspectiva. Cu cât aceste experiențe sunt mai variate, cu atât ne vom diversifica și mai mult modul de a gândi și de a acționa.
- Interacționează. Acest lucru ne permite să ne îmbunătățim abilitățile de interacțiune și să începem să fim atenți la emoțiile noastre și ale celorlalți.
Descoperă: Cum știi dacă ești inteligent emoțional
A fi inteligent și isteț… puțin din ambele
Pentru funcționarea sau performanța corespunzătoare în diferite domenii ale vieții, este important să fim și inteligenți și isteți. Trebuie să avem cunoștințe și să putem gândi și înțelege, dar și să putem rezolva situații practice și să înțelegem contextele.
Aceste calități pot funcționa în mod complementar. Le vom folosi în funcție de situație. Inteligența emoțională ne arată că nu există un concept unitar, ci mai degrabă unul multiplu și că emoțiile afectează sănătatea și bunăstarea. Un exemplu îl constituie noile programe de intervenție educațională, care includ și lucrul asupra componentei emoționale, pe lângă încorporarea cunoștințelor.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Goleman, D. (2015). El cerebro y la inteligencia emocional: nuevos descubrimientos. B de Books.
- Goleman, Daniel. La práctica de la inteligencia emocional. Editorial Kairós, 2010.
-
Rigo, Daiana Yamila; Donolo, Danilo Silvio; Tres enfoques sobre inteligencia: un estudio con trabajadores manuales; Pontifícia Universidade Católica de Campinas; Estudos de Psicologia; 30; 1; 3-2013; 39-48
- Vílchez, P. S. (2002). Evolución de los conceptos sobre inteligencia. Planteamientos actuales de la inteligencia emocional para la orientación educativa. Educación XX1, 5(1).
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.