21 de sfaturi eficiente pentru a evita balonarea după masă
 

21 de sfaturi eficiente pentru a evita balonarea după masă

Balonarea după masă poate avea drept cauză înghițirea de aer sau consumul de alimente care fermentează. Citiți mai departe și aflați ce să faceți pentru a ameliora sau a evita această senzație!
21 de sfaturi eficiente pentru a evita balonarea după masă

Ultima actualizare: 06 Iunie, 2022

De multe ori, nu putem evita balonarea după masă. Se manifestă sub forma unei presiuni abdominale. La majoritatea oamenilor, acest lucru se rezolvă de la sine. Dar, în unele cazuri, poate deveni o problemă cronică, afectând calitatea vieții.

Pe lângă cauzele frecvente, în acest articol vom învăța ce sa facem pentru a evita balonarea după masa sau pentru a ameliora rapid această senzație neplăcută.

Cauzele balonării după masă

Conform cercetărilor pe acest subiect, balonarea și distensia sunt două dintre cele mai frecvente simptome gastrointestinale. Balonarea este o senzație de gaz captiv și presiune abdominală internă; distensia este o creștere a circumferinței abdomenului. Deși pot coexista, ele apar și separat.

Printre cele mai frecvente cauze ale balonării după masă sunt următoarele:

  • Dispepsie
  • Aerofagie
  • Constipație
  • Gastropareză
  • Stres sau anxietate
  • Modificări hormonale
  • Obstrucție intestinală
  • Coborârea diafragmei
  • Consumul de băuturi carbogazoase
  • Mese copioase
  • Sindromul de colon iritabil
  • Alergii și intoleranțe alimentare
  • Dezechilibre în microbiota intestinală

Cele mai bune sfaturi pentru a evita balonarea după masă

Balonarea după masă nu este o cauză pierdută. Există peste 20 de sfaturi pentru a reduce disconfortul.

1. Consumați porții mai mici

Cantitățile excesive de alimente pot provoca balonare după masă din două motive:

  • Întind literalmente stomacul și provoacă o senzație de plenitudine.
  • Alimentele cu carbohidrați nedigerabili produc mai multe gaze.

Reduceți dimensiunea porțiilor pe care le consumați la fiecare masă.

2. Limitați consumul alimentelor care provoacă balonare

Alimentele care provoacă balonare includ următoarele:

  • Monozaharide: este un tip de zahăr care include fructoză. Se găsește în mere, pere și alte fructe.
  • Dizaharide: printre aceste zaharuri se numără și lactoza.
  • Polioli sau alcooli de zahăr: se găsesc în fructe precum caisele și prunele și legume precum conopida.
Conopidă proaspătă
Conopida este o legumă capabilă să crească producția de gaze intestinale.

3. Adoptați dieta FODMAP

Continuând cu limitarea anumitor alimente, printre cele care provoacă balonare după masă se numără oligozaharidele fermentabile, numite și FODMAP. Evitați următoarele:

  • Grâu
  • Ovăz
  • Fasole
  • Linte
  • Mazăre
  • Ceapă
  • Broccoli
  • Varză
  • Unii îndulcitori artificiali: xilitol, sorbitol și manitol

Intestinul subțire poate absorbi cu greu aceste alimente. Ele trec direct în colon, unde sunt fermentate de bacterii. Din acest motiv, se recomandă o dietă cu conținut scăzut de FODMAP.

Conform unei analize din 2015, o dietă cu conținut scăzut de FODMAP este eficientă pentru reducerea simptomelor gastrointestinale.

4. Reduceți lactoza

Acesta este un carbohidrat dizaharid care se găsește în lapte. Deoarece unii oameni nu produc suficientă enzimă pentru a o descompune (lactaza), suferă de intoleranță la lactoză. Carbohidrații trec prin intestin, absorbind apa. Odată ce ajung în colon, fermentează. Ei eliberează gaze și provoacă o senzație de balonare după masă.

Recomandarea este reducerea aportului de lactate, înlocuindu-le cu alte surse de calciu. Alternativ, consumați-le pe cele cu conținut scăzut de lactoză, cum ar fi iaurtul grecesc și brânzeturile învechite.

5. Vedeți dacă aveți alergii și intoleranțe

Există și alte alergii și intoleranțe alimentare care pot provoca balonare după masă, mai ales când consumați acele produse care provoacă reacția. Printre acestea se numără intoleranța autoimună la gluten, cunoscută și sub numele de boala celiacă.

În astfel de cazuri, notați ceea ce ați consumat atunci când apare o reacție și mergeți la specialist. Acesta va stabili dacă glutenul trebuie eliminat din dietă.

6. Creșteți aportul de fibre

Creșterea aportului de fibre poate ajuta nu numai la tratarea, ci și la prevenirea apariției balonării după masă. Doza minimă recomandată este de aproximativ 25 g pentru femei și 38 g pentru bărbați.

Cu toate acestea, este indicat să nu consumați mai mult decât este necesar pentru a nu obține efectul opus. Excesul de fibre poate fi, de asemenea, dăunător.

7. Evitați înghițirea aerului

Înghițirea aerului este o posibilă cauză a balonării după masă, în special la persoanele cu sindromul de colon iritabil. Înghițirea de aer poate să provoace și eructații. Acest lucru poate fi evitat mâncând într-un ritm moderat și evitând guma de mestecat.

8. Stabiliți intervale regulate între mese

Atunci când petrecem mai mult timp fără să mâncăm, ne putem umple cu gaze. Consumați mai multe mese mici pe zi, păstrând intervale regulate între ele.

9. Înlocuiți sucurile cu apă

Gazul din băuturile carbogazoase se acumulează în stomac. De asemenea, aceste produse conțin zaharuri sau îndulcitori in exces. În schimb, beți apă.

10. Luați măsuri pentru a reduce constipația

Constipația cronică poate provoca simptome cum ar fi efortul la defecare, urinare rară, scaune dure și balonare abdominală. Pentru că alimentele petrec mai mult timp în intestin, fermentația este mai intensă.

Consumul de apă și aportul de fibre, printre alte măsuri (exerciții fizice, modificări ale dietei), sunt considerate modalități adecvate de a ajuta la reducerea constipației cronice. Acest lucru este stabilit de studiile efectuate în acest sens.

11. Consumați probiotice

Probioticele sunt benefice pentru microbiota intestinală. Consumul unui supliment sau al alimentelor precum iaurt, chefir, varză murată și miso, printre altele, ajută la reglarea bacteriilor din colon, prevenind excesul de gaze și balonarea. Eficacitatea lor a fost deja dovedită de studii la pacienții cu sindrom de colon iritabil.

12. Reduceți consumul de sare

Retenția de lichide este legată de balonarea după masă. Excesul de sodiu contribuie la o retenție mai mare de apă.

13. Evitați grăsimile nesănătoase

Stomacul digeră mai greu grăsimea. Din acest motiv, alimentele bogate în grăsimi fac ca senzația de sațietate și balonare după masă să se mențină mai mult timp. Așadar, atât pentru sănătatea arterelor, cât și a stomacului, evitați grăsimile care sunt considerate nesănătoase, cum ar fi grăsimile trans.

14. Alegeți uleiuri esențiale

Eficacitatea uleiului esențial de fenicul și curcumină a fost dovedită. După 30 de zile de tratament, s-au observat îmbunătățiri ale simptomelor precum balonarea și durerile abdominale. Pentru acest tip de abordare alternativă, consultați mai întâi medicul.

15. Încercați menta

Menta a fost folosită în mod tradițional ca remediu digestiv. Studiile clinice au demonstrat că administrarea de capsule cu ulei de mentă cu eliberare prelungită de 3 ori pe zi ameliorează semnificativ balonarea la pacienții cu sindrom de colon iritabil.

16. Faceți exerciții ușoare

Exercițiile fizice moderate, cum ar fi o plimbare scurtă de 10 până la 15 minute, pot reduce balonarea după masă, ajutând la eliminarea gazelor și reducând senzația de sațietate. Acest lucru este indicat de numeroase studii.

17. Reantrenarea mușchilor

Cercetătorii au descoperit că balonarea și inflamația după masă pot fi cauzate de reflexe musculare anormale. În acest sens, se propune ca alternativă antrenarea mușchilor abdominali.

18. Practicați yoga

Unele poziții de yoga pot ajuta la poziționarea mușchilor abdomenului într-un mod care să contribuie la eliberarea gazelor.

Yoga pentru a evita balonarea după masă

19. Verificați medicamentele și suplimentele luate

Unele medicamente și suplimente pot provoca constipație, balonare, gaze și alte simptome. Medicul vă poate sugera alternative care nu generează astfel de efecte digestive.

20. Folosiți medicamente pentru ameliorarea balonării după masă

Există pastile de simeticonă și alți compuși care pot ajuta la eliminarea excesului de gaz. Există și alte opțiuni, cum ar fi următoarele:

  • Antispastice: relaxează mușchii intestinali, ajutând la digestie. Nu trebuie consumate regulat, ci doar cu prescripție medicală în anumite momente.
  • Prokinetice: ajută alimentele să se deplaseze prin tractul digestiv.

21. Apelați la terapie psihologică

Deoarece unele probleme stomacale și intestinale pot fi cauzate de stres, anxietate sau depresie, anumite tipuri de terapie (cum ar fi terapia cognitiv-comportamentală) ajută la reducerea sau la gestionarea simptomelor asociate, inclusiv senzația de balonare după masă.

Când să mergeți la doctor?

Majoritatea oamenilor, la un moment dat în viață, vor experimenta balonare după masă, mai ales după o cină sau un prânz copios. Acest lucru ar trebui să dispară rapid.

Când problema devine cronică sau recurentă, este important să consultați medicul. Ideea este de a exclude orice afecțiune majoră, cum ar fi boala inflamatorie intestinală, boala Crohn, colita ulceroasă, endometrioza sau chisturile ovariene.

Medicul poate solicita o varietate de teste și examene, inclusiv radiografii, ultrasunete, colonoscopii sau teste de sânge. În plus, vă va recomanda tratamentul adecvat pentru a evita balonarea după masă!

S-ar putea să te intereseze...
10 fructe care combat balonarea
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
10 fructe care combat balonarea

În articolul de azi te invităm să descoperi care sunt cele mai bune fructe care combat balonarea. Nu ezita să le adaugi în dieta ta zilnică.



  • Bendezú R, Barba E, Burri E, et al. Intestinal gas content and distribution in health and in patients with functional gut symptoms. Neurogastroenterol Motil. 2015; 27(9): 1249-1257.
  • Golmayo C, Vázquez S, García Gallego M. Protocolo diagnóstico y terapéutico de la distensión abdominal recurrente. Medicine – Programa de Formación Médica Continuada. 2020; 13(1): 53-58.
  • Malagelada J, Accarino A, Azpiroz F. Bloating and Abdominal Distension: Old Misconceptions and Current Knowledge. Am J Gastroenterol.  2017;112(8): 1221-1231.
  • Cash BD, Epstein MS, Shah SM. A Novel Delivery System of Peppermint Oil Is an Effective Therapy for Irritable Bowel Syndrome Symptoms. Dig Dis Sci. 2016 Feb;61(2):560-71. doi: 10.1007/s10620-015-3858-7. Epub 2015 Aug 29. PMID: 26319955; PMCID: PMC4729798.
  • Hosseini-Asl MK, Taherifard E, Mousavi MR. The effect of a short-term physical activity after meals on gastrointestinal symptoms in individuals with functional abdominal bloating: a randomized clinical trial. Gastroenterol Hepatol Bed Bench. 2021;14(1):59-66.
  • Livovsky DM, Barber C, Barba E, Accarino A, Azpiroz F. Abdominothoracic Postural Tone Influences the Sensations Induced by Meal Ingestion. Nutrients. 2021 Feb 18;13(2):658. doi: 10.3390/nu13020658. PMID: 33670508; PMCID: PMC7922384.
  • Ricote L. Trastornos funcionales gastrointestinales. Nuevos criterios: Roma IV. España: Brysem Farma, 2018.