Tipuri de tutun fără fum și impactul acestora asupra sănătății

Produsele din tutun fără fum pot provoca probleme de sănătate, la fel ca țigările. Citiți mai departe și aflați despre riscurile asociate consumului!
Tipuri de tutun fără fum și impactul acestora asupra sănătății

Ultima actualizare: 17 Septembrie, 2021

Pe piață, există o mare varietate de produse din tutun fără fum. Cele mai frecvente sunt pentru mestecat sau inspirat. Influențate parțial de cultura sportivă, în special de baseball, acestea au devenit destul de populare.

Conțin aceleași substanțe ca țigările sau sunt mai puțin dăunătoare? Trebuie remarcat faptul că acestea sunt adesea promovate ca alternativă la fumat mai puțin dăunătoare sănătății, deoarece nu cauzează cancer pulmonar.

Oricum, conțin și nicotină și mai mulți compuși cancerigeni, pe lângă substanțe care provoacă respirație urât mirositoare, carii și alte probleme. Ce ar trebui să știți despre asta? Vă vom explica mai jos!

Diferite moduri de a utiliza tutun fără fum

În general, tutunul fără fum câștigă popularitate, deoarece aceste produse sunt oferite ca o alternativă la nicotină care poate fi utilizată chiar și în zonele în care fumatul este interzis. Sunt comercializate și consumate diferite tipuri, deși nu toate sunt noi.

Pulberea este cunoscută în Europa încă din secolul al XVI-lea, iar mestecatul de tutun este și mai vechi. Era fost folosit de aborigenii americani înainte de sosirea lui Columb.

Tutun de mestecat

Tutunul de mestecat vine într-o varietate de forme. Cele mai populare sunt următoarele:

  • Frunze împletite (șnur) sau comprimate (presate)
  • Plicuri sau ambalaje cu frunze uscate (cum ar fi pliculețele de ceai)
  • Paste
  • Jeleu negru
  • Gumă de mestecat
  • Bomboane aromate

Tutunul este consumat prin plasarea unei bucăți în gură, pe obraz, pe interiorul buzei inferioare sau pe gingii. Poate fi păstrat la nesfârșit, iar o parte este scuipată. Nicotina amestecată cu saliva este parțial absorbită și parțial ingerată.

Tutunul de mestecat a devenit un mod foarte popular, chiar și în rândul tinerilor. Conform datelor furnizate de Food and Drug Administration (FDA), minorii îl consumă din ce în ce mai frecvent.

Pe de o parte, tinerilor le plac aceste produse, deoarece sunt aromate. Aceste caracteristici sunt mai atractive pentru noii consumatori, potrivit unui raport al organizației Truth Initiative.

Pe de altă parte, tutunul de mestecat este asociat cu practicarea sporturilor, în special a baseballului. Organizația Major League Baseball a impus restricții jucătorilor și echipelor, care nu pot furniza acest produs membrilor lor. De asemenea, jucătorii de baseball nu pot ține tutun în uniformă și nu pot apărea mestecând tutun la televizor.

Mână cu tutun fără fum
Tutunul fără fum nu înlocuiește țigările. De fapt, are și mai multe efecte negative asupra sănătății.

Tutun tabac

Acest tutun fără fum este o pulbere care vine în cutii sau pliculețe. Utilizatorul îl poate pune în gură, dar de obicei este inhalat. În acest caz, persoana ia puțină pulbere cu degetul mare și arătătorul, o plasează în fața nării și inspiră.

Deși sunt similare în ceea ce privește modul de utilizare, există o diferență între așa-numitul snuff și snus. Primul este format din fire fine, iar al doilea este o pulbere măcinată, destul de fină și uscată.

Alte forme de tutun fără fum

Astăzi, companiile comercializează și alte forme de tutun fără fum. Ele pot avea diferite prezentări, cum ar fi următoarele:

  • Tablete
  • Bomboane
  • Mingi
  • Benzi de guma de mestecat
  • Tije ca scobitorile

Producătorii adăugă adesea arome și îndulcitori, astfel încât să pară dulci. Sunt consumate ca atare, deoarece sunt solubile. Sunt puse în gură și păstrate până se dizolvă, mestecate sau supte astfel încât nicotina să fie eliberată.

Sunt oarecum similare pastilelor de nicotină folosite pentru a ajuta oamenii să renunțe la fumat, doar că au scopul opus. De fapt, aceasta și alte forme de tutun fără fum pot conține niveluri de nicotină la fel de mari sau mai mari decât o țigară, arată studiile.

Ingrediente: tutun fără fum

Nicotina este un stimulent, un alcaloid. Odată absorbită în fluxul sanguin și ajunge la glandele suprarenale, unde declanșează un răspuns care eliberează adrenalină.

Produsele din tutun fără fum conțin și mai multă nicotină decât cele utilizate pentru vaping. În medie, există între 10 și 12 miligrame de nicotină într-o țigară, deși cantitatea poate varia de la o marcă la alta, în funcție de lungime, tipul de tutun folosit, amestecul și filtrul, printre alți factori.

O cutie întreagă de tutun de mestecat, de la 35 la 50 de grame, este echivalentă cu 12 sau 14 țigări, adică 140 de miligrame de nicotină. Această substanță se găsește și în tutunul solubil în proporții variabile: de la 4 mg în pastile, până la 17 mg în unele pulberi.

De parcă acest lucru nu ar fi suficient, există studii care indică faptul că produsele din tutun fără fum conțin în jur de 28 de compuși care sunt potențial cancerigeni pentru oameni. Aceștia includ următoarele:

  • Hidrocarburi aromatice polinucleare sau policiclice
  • Polonium-210 (element radioactiv)
  • Nitrozamine
  • Aldehide
  • Arsenic
  • Plumb
  • Mercur

Efectele tutunului fără fum asupra sănătății

Nicotina prezentă în tutunul de mestecat este absorbită prin țesuturile cavității bucale. Apoi, trece în fluxul sanguin și de acolo ajunge la rinichi, creier și alte organe. Și chiar dacă nu există fum în plămâni, acest lucru nu înseamnă că tutunul fără fum este inofensiv. Există diverse probleme de sănătate pe care le poate provoca.

Dependență

Când mestecați tutun, absorbția nicotinei este mai lentă decât la fumat. Astfel, nivelurile maxime ale acestei substanțe sunt atinse în sânge în decurs de jumătate de oră de la ingestie. Posibilitatea de a dezvolta dependență de nicotină este aceeași, indiferent de modul în care o consumați.

Unele cercetări au constatat că utilizarea snusului crește semnificativ șansele de a dezvolta dependență de tutun. Cu cât acest consum începe mai devreme, cu atât este mai mare asocierea dintre variabile.

Risc de otrăvire

Aspectul, aroma și gustul fac ca unele produse din tutun fără fum să fie atractive pentru copii. Dar aportul său la aceste vârste poate provoca următoarele efecte secundare:

  • Ameţeală
  • Greață și vărsături
  • Convulsii
  • Respirație dificilă

Potrivit unui studiu publicat în Tobacco Regulatory Science, în 15 ani (2001-2016) au existat peste 120.000 de cazuri de otrăvire cu nicotină.

Cancer

Studiile aratăprodusele din tutun fără fum tind să aibă un nivel ridicat de agenți cancerigeni. Aceste elemente vin în contact direct cu mucoasa bucală. Prin urmare, au fost legate de un risc crescut de cancer oral, de gât, de esofag și de pancreas.

În mod similar, s-a constatat că riscul de cancer la consumatorii de tutun fără fum este mult mai mare decât la nefumători, deși este mai mic decât la fumători. Aceste rezultate sunt susținute de studii clinice de laborator și pe animale.

Boli de inimă

Cercetările pe această temă sugerează că aportul acestor produse poate accelera ritmul cardiac și poate crește tensiunea arterială. Pe termen lung, crește șansele de a dezvolta boli de inimă și accident vascular cerebral.

Riscuri în sarcină

Mestecatul tutunului în timpul sarcinii poate avea aceleași riscuri ca fumatul în ceea ce privește sănătatea fătului. Cu alte cuvinte, crește riscul de naștere a unui făt mort, naștere prematură, probleme cardiace și greutate redusă la naștere.

Sănătatea orală

Carierea dinților, respirația urât mirositoare, petele dentare, boala gingiilor, leucoplakia, printre alte probleme, pot fi agravate prin contactul direct și repetat cu tutunul fără fum. Ca să nu mai vorbim că unele dintre aceste produse conțin și zahăr.

Carii dentare
Tutunul fără fum generează carii dentare și alte probleme de sănătate orală.

Cum să reduceți tutunul fără fum

Dacă sunteți utilizatori obișnuiți de tutun pentru mestecat și luați în considerare renunțarea, consultați medicul pentru a primi instrucțiuni despre ce puteți face în legătură cu sindromul de sevraj. De asemenea, sunt utile următoarele:

  • Terapie de susținere, cu profesioniști în comportament
  • Grupuri de sprijin (cunoscute și sub numele de grupuri cu douăsprezece etape)
  • Înlocuirea nicotinei cu gumă, pastile sau plasturi pentru a putea gestiona simptomele de sevraj
  • Medicamente, cum ar fi bupropionul și vareniclina (pot fi luate numai pe bază de rețetă și prescripție medicală)
  • Sprijin din partea familiei și a prietenilor

Mestecatul tutunului, ca și alte dependențe, este ceva ce poate fi depășit.

Nici țigări, nici tutun fără fum

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, fumatul ucide mai mult de 8 milioane de oameni pe an. Deși există o luptă împotriva fumatului, nu au existat campanii majore pentru tutunul fără fum. Nu există legi care să restricționeze utilizarea acestuia în locuri publice.

Chiar și tutunul de mestecat poate fi considerat mai puțin nociv decât fumatul, deoarece nu provoacă fum și nu produce același risc de cancer pulmonar. Cu toate acestea, s-a constatat că duce la probleme grave de sănătate.

Și, deși s-a răspândit ideea că tutunul fără fum poate fi o terapie de înlocuire a nicotinei, aceasta este doar o idee nefondată. Remediul poate fi mai rău decât boala. Singura modalitate de a evita problemele de sănătate cauzate de fumat este să renunțați complet la orice formă de tutun.

S-ar putea să te intereseze...
Efectele fumatului asupra sănătății mintale
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Efectele fumatului asupra sănătății mintale

În acest articol, îți vom explica efectele fumatului asupra sănătății mintale. Află de ce este timpul să renunți la consumul de tutun!



  • Benowitz N. Nicotine and smokeless tobacco.  A Cancer Journal for Clinicians. 1988; 38(4): 244-247.
  • Connolly G, Richter P, Aleguas A, et al. Unintentional Child Poisonings Through Ingestion of Conventional and Novel Tobacco Products. Pediatrics 2010; 125(5) :896–899.
  • González-Casagua M, Bermeo-Calderón J, Laverde-Gaona, Tafurt-Cardona Y. Carcinógenos ambientales asociados a cáncer infantil. Univ. Salud. 2019;  21(3): 270-276.
  • Gupta R, Gurm H, Bartholomew JR. Smokeless tobacco and cardiovascular risk. Arch Intern Med 2004 Sept;164(17):1845-9.
  • Kostygina G, Ling P. Tobacco industry use of flavourings to promote smokeless tobacco products. Tobacco Control. 2016; 25(2): doi:10.1136/tobaccocontrol-2016-053212
  • Muthukrishnan A, Warnakulasuriya S. Oral health consequences of smokeless tobacco use. Indian J Med Res. 2018; 148(1): 35-40.
  • Pickworth W, Rosenberry Z, Gold W, Koszowski B. Nicotine absorption from smokeless tobacco modified to adjust ph. J Addict Res Ther. 2014; 5(3). doi:10.4172/2155-6105.1000184
  • Stanfill S, Connolly G, Zhang L, et al. Global Surveillance of Oral Tobacco Products: Total Nicotine, Unionised Nicotine and Tobacco-Specific N-Nitrosamines. Tobacco Control 2011; 20(3): doi:10.1136/tc.2010.037465
  • Vicentin E, Ferreiros L, Barabini N, et al. Dispositivos de tabaco sin combustión. Revista Ciencia Reguladora de la ANMAT. 2018: 23-26.
  • Warnakulasuriya S, Straif K. Carcinogenicity of smokeless tobacco: Evidence from studies in humans & experimental animals. Indian J Med Res. 2018; 148(6): 681-686.