Ulei esențial de sâmburi de struguri: beneficii și utilizări

Uleiul de sâmburi de struguri este extras prin zdrobirea semințelor găsite în fructul viței de vie. Îți vom arăta compoziția sa, la ce servește și cine ar trebui să-l evite.
Ulei esențial de sâmburi de struguri: beneficii și utilizări

Ultima actualizare: 26 Martie, 2021

Datorită mirosului său fructat, aromatul ulei esențial din sâmburi de struguri este utilizat pe scară largă la macerarea cărnii și la prepararea vinegretelor. De asemenea, este popular în cosmetică grație nivelurilor sale ridicate de acid linoleic, un acid gras omega 6 care poate îngriji sănătatea pielii.

Extras din semințele găsite în fructul viței de vie, acest ulei este popular grație concentrațiilor mari de compuși chimici pe care îi conține. Aceștia includ grăsimi polinesaturate și vitamina E. Cum folosești uleiul din sâmburi de struguri? Care este compoziția sa? Ce utilizări are? Află totul în detaliu!

Cum se extrage prețiosul ulei esențial din sâmburi de struguri?

Uleiul esențial din sâmburi de struguri este obținut din semințele acestor fructe, considerate un produs secundar al vinificării. Mii de ani, vinificatorii nu au știut ce să facă cu sâmburii. Însă tehnologia le-a permis în cele din urmă să dezvolte un proces de extracție a uleiului din semințe.

Pentru a face acest lucru, sâmburii sunt zdrobiți și se folosesc solvenți chimici. Există temeri cu privire la utilizarea acestor substanțe, deoarece unele, în acest caz hexanul, au efecte nocive asupra sănătății. Totuși, solvenții tind să dispară în procesul de fabricație și nu există dovezi științifice care să ateste faptul că reziduurile de hexan din ulei provoacă daune pe termen scurt sau lung. Desigur, impactul asupra mediului poate fi îngrijorător.

În acest sens, verifică dacă uleiul esențial de sâmburi de struguri pe care îl cumperi indică pe ambalaj modul în care a fost procesat. În caz contrar, trebuie să presupui că a fost folosit un proces chimic.

Struguri roze și albi
Utilizarea sâmburilor de struguri este relativ recentă, deoarece oamenii i-au considerat întotdeauna o parte inutilizabilă a procesului de vinificație.

Compoziția uleiului esențial din sâmburi de struguri

Conform cercetărilor publicate în Nutrition and Metabolic Insights, uleiul esențial din sâmburi de struguri conține compuși fenolici și acizi grași nesaturați. Aceștia îi conferă proprietăți antiinflamatoare și antimicrobiene. În general, acizii grași prezenți în acest ulei sunt distribuiți după cum urmează:

  • 10% saturați
  • 16% mononesaturați
  • 70% polinesaturați

Majoritatea acestor grăsimi polinesaturate constau în omega 6. Conform studiilor, omega 6 este asociat cu o creștere a inflamației corpului în comparație cu omega 3. Acest lucru este raportat și de alte cercetări, care leagă aportul ridicat de acizi grași omega 6 cu riscul crescut de a dezvolta boli cronice.

Cu toate acestea, există dovezi științifice care afirmă faptul că acidul linoleic nu modifică nivelurile sanguine ale markerilor inflamatori. Nimeni nu poate garanta că o dietă bogată în acizi omega 6 este cauza diverselor patologii. Avem nevoie de mai multe cercetări pentru a obține rezultate concludente.

Uleiul din sâmburi de struguri este o sursă importantă de vitamina E. O singură lingură de ulei ce conține 3,9 mg de vitamina E reprezintă 19% din aportul zilnic recomandat.

Ce alte utilizări mai are aromatul ulei esențial din sâmburi de struguri?

Deși știm că uleiul de sâmburi de struguri poate îmbunătăți sănătatea pielii prin combaterea acneei, tratarea tenului gras și întinerirea țesuturilor pielii, acestea nu sunt singurele sale utilizări. Îl putem folosi și la gătit și în aromaterapie. Află mai mult detalii mai jos!

În bucătărie

Deoarece are un punct de fumegare ridicat, putem folosi uleiul din semințe de struguri pentru prăjire și coacere. Însă acest lucru nu este recomandat, deoarece acest ulei este o sursă de grăsimi polinesaturate. Potrivit unui studiu publicat în Vascular Pharmacology, aceste tipuri de grăsimi tind să reacționeze nefavorabil la oxigen la temperaturi ridicate. Pot produce cu ușurință compuși nocivi și radicali liberi.

Prin urmare, ar trebui să încerci să eviți utilizarea acestui ulei pentru prăjire și, în schimb, să îl folosești în salate, să-l adaug atunci când pregătești maioneza sau să îl folosești în produsele de patiserie sau în carnea tocată.

În aromaterapie

Stresul cronic poate declanșa o serie de probleme majore ale pielii, inclusiv acnee, căderea părului, pielea uscată, erupții cutanate și chiar îmbătrânire prematură. Din fericire, experții ne asigură că aromaterapia calmează anxietatea. Uleiul de sâmburi de struguri pare a fi capabil să servească ca purtător sau ulei de bază în această practică, precum și pentru sesiuni care includ masaje.

Riscuri posibile generate de uleiul de semințe de struguri

Dacă nu ești alergic la acest ulei, riscurile sunt puține dacă îl aplici pe piele. Pentru a determina prezența alergiilor, este suficient un test simplu. Acesta constă în aplicarea unei picături de ulei pe o parte a corpului, cum ar fi încheieturile mâinilor sau gleznele și așteptarea timp de 24 de ore. Dacă nu există nicio reacție (pete sau erupții cutanate), aceasta înseamnă că pielea îl poate tolera.

Cu toate acestea, potrivit Centrului Național pentru Sănătate Complementară și Comprehensivă (NCCIH), este posibil ca uleiul din semințe de struguri să nu fie o idee bună pentru anumite persoane (cei care suferă de boli de sânge, cei care vor fi supuși unei intervenții chirurgicale și cei care iau anticoagulante, cum ar fi warfarina).

În plus, cercetările publicate în Journal of the American Oil Chemists ‘Society menționează faptul că unele uleiuri din semințe de struguri pot conține niveluri nocive de hidrocarburi aromatice policiclice (HAP). Acesta este un grup de peste 100 de substanțe chimice despre care știm că sunt cancerigene la animale. Deocamdată, aceste efecte nu au fost analizate la oameni.

Recipient cu ulei esențial din sâmburi de struguri
Persoanele alergice, persoanele cu tulburări de sânge și cele care iau anticoagulante nu ar trebui să consume acest ulei.

Nu toată lumea poate folosi ulei esențial din sâmburi de struguri

Uleiul din sâmburi de struguri provine din semințele găsite în fructele viței de vie. Sunt un produs secundar al vinificației, așa că, pentru a face uleiul, trebuie să le zdrobim și să folosim un solvent. Unii oameni nu sunt de acord cu acest proces, deoarece consideră că este nesănătos. Cu toate acestea, nu există dovezi concludente care să arate că solvenții pot provoca daune corpului.

În ceea ce privește beneficiile sale, putem observa o îmbunătățire a sănătății pielii pentru combaterea acneei, tratarea pielii uscate, reducerea cearcănelor și stimularea întineririi țesuturilor. Utilizările sale, dincolo de cosmetică, includ domeniul gastronomic și aromaterapia.

Nu toată lumea poate folosi acest ulei. Dacă ești alergic, suferi de o boală a sângelui, ești pe punctul de a fi operat sau iei medicamente anticoagulante, ar trebui să eviți consumul și utilizarea topică a uleiul esențial de sâmburi de struguri.

S-ar putea să te intereseze...
Care sunt beneficiile sâmburilor de struguri?
Doza de SănătateCitește pe Doza de Sănătate
Care sunt beneficiile sâmburilor de struguri?

Descoperă beneficiile sâmburilor de struguri și află de ce trebuie să renunți la obiceiul de a arunca la gunoi acest remediu incredibil!



  • Garavaglia, J., Markoski, M. M., Oliveira, A., & Marcadenti, A. (2016). Grape Seed Oil Compounds: Biological and Chemical Actions for Health. Nutrition and metabolic insights, 9, 59–64. https://doi.org/10.4137/NMI.S32910
  • Simopoulos, A. P. (2006). Evolutionary aspects of diet, the omega-6/omega-3 ratio and genetic variation: nutritional implications for chronic diseases. Biomedicine & pharmacotherapy, 9(60), 502–507. https://doi.org/10.1016/j.biopha.2006.07.080
  • Russo G. L. (2009). Dietary n-6 and n-3 polyunsaturated fatty acids: from biochemistry to clinical implications in cardiovascular prevention. Biochemical pharmacology, 77(6), 937–946. https://doi.org/10.1016/j.bcp.2008.10.020
  • Su, H., Liu, R., Chang, M., Huang, J., & Wang, X. (2017). Dietary linoleic acid intake and blood inflammatory markers: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Food & function, 8(9), 3091–3103. https://doi.org/10.1039/c7fo00433h
  • Ng, C. Y., Leong, X. F., Masbah, N., Adam, S. K., Kamisah, Y., & Jaarin, K. (2014). Heated vegetable oils and cardiovascular disease risk factors. Vascular pharmacology, 61(1), 1–9. https://doi.org/10.1016/j.vph.2014.02.004
  • Moret, S., Dudine, A. & Conte, L. S. (2000). Processing effects on the polyaromatic hydrocarbon content of grapeseed oil. Journal of the American Oil Chemists’ Society, 77, 1289–1292. https://doi.org/10.1007/s11746-000-0203-5