10 beneficii ale melatoninei

Melatonina este un hormon care reglează ritmurile circadiene ale corpului legate de lumină. În plus, are beneficii semnificative. Știți care sunt acestea?
10 beneficii ale melatoninei

Ultima actualizare: 11 August, 2021

Când vorbim despre beneficii ale melatoninei, este normal să o raportăm la somn și la reglarea ciclului somn-veghe. Cu toate acestea, în ultima perioadă, utilizarea sa a fost investigată și în alte domenii.

Concentrațiile serice ale substanței variază considerabil în funcție de vârstă, iar bebelușii secretă niveluri foarte scăzute înainte de 3 luni. Secreția crește și devine circadiană odată cu dezvoltarea sugarului. Știți care sunt principalele beneficii ale melatoninei? Vi le prezentăm mai jos!

10 beneficii ale melatoninei

Melatonina reglează ciclurile circadiene, cum ar fi ritmul somn-veghe, ritmurile neuroendocrine sau ciclurile de temperatură corporală. De asemenea, oferă și alte beneficii.

1. Efect anticonvulsiv

O criză epileptică și o perioadă postictală, pe lângă trăsăturile lor dramatice, sunt evidențiate de consumul masiv de energie. Se crede că acest lucru duce la stres oxidativ și la generarea crescută de radicali liberi, care se reflectă în îmbătrânirea celulară și afectarea metabolismului.

Studiile efectuate au concluzionat că administrarea de melatonină înainte de o criză tonico-clonică reduce nivelul radicalilor generați ulterior. Este o aplicație dificilă în domeniul clinic, dar este încă în studiu.

2. Efect antihipertensiv

Melatonina este implicată în reglarea tensiunii arteriale și a funcției cardiovasculare autonome. La pacienții cu hipertensiune arterială esențială, administrarea repetată înainte de culcare reduce semnificativ tensiunea arterială nocturnă.

Melatonina prezintă proprietăți antioxidante și menține concentrațiile adecvate de oxid de azot, un vasodilatator puternic. Pe de altă parte, îmbunătățește funcția endoteliului și reduce activitatea sistemului adrenergic.

Tensiunea arterială măsurată
Melatonina poate influența valorile tensiunii arteriale. Persoanele hipertensive ar putea beneficia de consumul acesteia.

3. Beneficiile melatoninei pentru prevenirea cancerului

Într-o revizuire a studiilor din 2017, rolul oncostatic al melatoninei a fost demonstrat în diferite tipuri de cancer, cum ar fi mamar, ovarian, de prostată, oral, gastric și colorectal. Această caracteristică nu este curativă, dar ar ajuta la încetinirea procesului evolutiv al anumitor tumori.

Melatonina este un adjuvant în chimioterapia cancerului de sân. Se pare că îmbunătățește efectele terapeutice și reduce efectele secundare ale medicamentelor și ale radiațiilor.

4. Efect anti-îmbătrânire

Aplicarea topică a melatoninei poate fi benefică deoarece pătrunde în stratul cornos și formează un depozit datorită structurii sale chimice lipofile. În acest sens, poate fi depusă în structura pielii pentru a acționa progresiv.

Prin urmare, producția endogenă de melatonină intracutanată, împreună cu melatonina aplicată local, poate reprezenta unul dintre cele mai puternice sisteme de apărare antioxidantă împotriva îmbătrânirii pielii induse de radiațiile UV.

5. Reglarea sistemului imunitar

Melatonina reglează procesele inflamatorii și imune, acționând ca activator și inhibitor al acestor răspunsuri. În plus, capacitatea sa antioxidantă puternică permite eliminarea stresului oxidativ din țesuturile inflamate. Grație efectelor sale endocrine și paracrine:

  • Modulează enzimele pro-inflamatorii.
  • Controlează producția de mediatori inflamatori, cum ar fi citokinele și leucotrienele.
  • Reglează durata de viață a leucocitelor.

6. Beneficii ale melatoninei ca neuroprotector

O disfuncție a reglării sintezei melatoninei este responsabilă de modificările acesteia în stadiile incipiente ale bolii Alzheimer. Prin urmare, studiile apărute în Journal of Pineal Research indică faptul că reactivarea ciclului circadian prin fototerapie și suplimentarea cu melatonină au avut rezultate pozitive promițătoare.

A fost evidențiat un efect neuroprotector cheie care permite utilizarea melatoninei pentru prevenirea bolilor neurodegenerative caracteristice vârstei înaintate. Printre acestea se află și maladia Alzheimer.

7. Rol antioxidant

Melatonina este un agent de neutralizare excelent pentru radicalii liberi găsiți în organism. Radicalii liberi sunt substanțe oxidante. Studiile realizate de Life Sciences concluzionează că melatonina, care este un compus solubil în lipide, este de două ori mai activă decât vitamina E, despre care se crede că este cel mai eficient antioxidant lipofil.

8. Motilitatea gastro-intestinală

Melatonina previne ulcerațiile mucoasei gastro-intestinale prin următoarele:

  • Capacitatea sa antioxidantă
  • Reducerea secreției de acid clorhidric
  • Stimularea sistemului imunitar
  • Promovarea regenerării epiteliale în stomac
  • Încurajarea microcirculației

Datorită proprietăților sale unice, melatonina ar putea fi luată în considerare pentru prevenirea sau tratamentul colitei ulcerative, ulcerelor gastrice, sindromului intestinului iritabil și colicilor infantile.

9. Ciclul reproductiv și beneficiile melatoninei

Melatonina are efecte fiziologice asupra reproducerii și maturizării sexuale, prin reglarea expresiei genice a hormonului care eliberează gonadotropina (GnRH) într-un model ciclic pe o perioadă de 24 de ore. Eliberarea ritmică a GnRH controlează secreția hormonului luteinizant (LH) și a hormonului foliculostimulant (FSH).

Beneficii ale melatoninei pentru somn

10. Tulburări de spectru autist

În ceea ce privește tulburările de spectru autist (TSA), anomaliile sistemului serotoninergic și tulburările ritmului somn-veghe observate la copiii cu TSA sugerează alterarea secreției de melatonină.

Tulburările de somn sunt observate la 50 până la 80% dintre persoanele cu autism. Un beneficiu al melatoninei ar putea fi îmbunătățirea calității vieții acestor pacienți, a familiilor și a îngrijitorilor lor.

Recomandări legate de melatonină

Corpul secretă mai multă melatonină noaptea. Puterea stimulului luminos care este absorbit în timpul zilei, însoțită de ceasul biologic, determină valoarea totală a substanței secretate de corp.

Înainte de a consuma melatonină, cel mai bine este să consultați medicul, mai ales dacă aveți o boală. Profesionistul va stabili dacă este indicată sau nu. Aceste beneficii sunt, în cea mai mare parte, încă experimentale, de aceea fiecare caz clinic trebuie evaluat separat.

S-ar putea să te intereseze...
Vitaminele și melatonina pot combate coronavirusul?
Doza de SănătateCitește pe Doza de Sănătate
Vitaminele și melatonina pot combate coronavirusul?

Oamenii de știință se întreabă dacă vitaminele și melatonina pot combate coronavirusul. Să vedem ce pun studiile efectuate până în prezent.



  • Tordjman S, Chokron S, Delorme R, et al. Melatonina: farmacología, funciones y beneficios terapéuticos. Curr Neuropharmacol . 2017; 15 (3): 434-443. doi: 10.2174 / 1570159X14666161228122115
  • Kostoglou-Athanassiou I. Aplicaciones terapéuticas de la melatonina. Ther Adv Endocrinol Metab . 2013; 4 (1): 13-24. doi: 10.1177/2042018813476084
  • Jan JE, Bax MC, Owens JA, Ipsiroglu OS, Wasdell MB. Neurophysiology of circadian rhythm sleep disorders of children with neurodevelopmental disabilities. Eur J Paediatr Neurol. 2012;16(5):403-412. doi:10.1016/j.ejpn.2012.01.002
  • Mareš J, Stopka P, Nohejlová K, Rokyta R. Oxidative stress induced by epileptic seizure and its attenuation by melatonin. Physiol Res. 2013;62 Suppl 1:S67-S74.
  • Li Y, Li S, Zhou Y, et al. Melatonin for the prevention and treatment of cancer. Oncotarget. 2017;8(24):39896-39921. doi:10.18632/oncotarget.16379
  • Fischer TW, Slominski A, Zmijewski MA, Reiter RJ, Paus R. Melatonin as a major skin protectant: from free radical scavenging to DNA damage repair. Exp Dermatol. 2008;17(9):713-730. doi:10.1111/j.1600-0625.2008.00767.x
  • Radogna F, Diederich M, Ghibelli L. Melatonin: a pleiotropic molecule regulating inflammation. Biochem Pharmacol. 2010;80(12):1844-1852. doi:10.1016/j.bcp.2010.07.041
  • Wu YH, Swaab DF. The human pineal gland and melatonin in aging and Alzheimer’s disease. J Pineal Res. 2005;38(3):145-152. doi:10.1111/j.1600-079X.2004.00196.x
  • Scheer FA, Van Montfrans GA, van Someren EJ, Mairuhu G, Buijs RM. Daily nighttime melatonin reduces blood pressure in male patients with essential hypertension. Hypertension. 2004;43(2):192-197. doi:10.1161/01.HYP.0000113293.15186.3b
  • Bubenik GA. Gastrointestinal melatonin: localization, function, and clinical relevance. Dig Dis Sci. 2002;47(10):2336-2348. doi:10.1023/a:1020107915919
  • González González, Alicia. “Efectos sensibilizadores de la melatonina a la quimioterapia ya la radioterapia en el cáncer de mama: acciones antiangiogénicas y adipogénicas.” (2019).
  • Roy D, Belsham DD. Melatonin receptor activation regulates GnRH gene expression and secretion in GT1-7 GnRH neurons. Signal transduction mechanisms. J Biol Chem. 2002;277(1):251-258. doi:10.1074/jbc.M108890200