7 tehnici asertive pentru rezolvarea conflictelor
Scris și verificat de psihologul Andrés Carrillo
Asertivitatea este un mod adaptativ de a ne exprima. Dacă suntem capabili să comunicăm în acest fel, avem un avantaj. În acest articol, vom analiza 7 tehnici asertive pentru rezolvarea conflictelor. Aceste resurse pot fi utilizate atât pentru rezolvarea problemelor, cât și pentru prevenirea acestora.
Importanța asertivității pentru rezolvarea problemelor
Aceste tehnici asertive de rezolvare a conflictelor pot fi considerate un filtru emoțional . Acei oameni care reușesc să-și gestioneze emoțiile ating un nivel ridicat de asertivitate.
Când apare conflictul, este important să rămâneți calmi și asertivi cu privire la situația problematică. Trebuie să înțelegem că nu suntem în măsură să evităm toate inconvenientele. În cele din urmă, vor apărea situații dificile în care trebuie să ne demonstrăm caracterul.
Asertivitatea crește probabilitatea de a ajunge la soluții favorabile. Indiferent ce conflict avem în față, îi vom putea face față dacă rămânem calmi. În acest sens, se înțelege că importanța stilurilor de coping asertive este de a reduce intensitatea problemelor.
Nu putem împiedica lucrurile rele, dar putem alege cum să acționăm în fața acestor evenimente .
Tehnici asertive pentru rezolvarea problemelor
Acum cunoaștem conceptul de asertivitate; să analizăm câteva tehnici asertive pentru rezolvarea conflictelor! Dacă aplicăm constant aceste strategii, vom deveni oameni mai puțin conflictuali.
1. Recunoașteți stilul de comunicare
O mare parte a conflictului este produsul unor stiluri de comunicare slabe. Principalul lucru pe care trebuie să îl realizeze o persoană asertivă este să identifice modul în care spune lucrurile. Uneori facem greșeala de a-i ataca pe alții prin comentariile noastre.
Este recomandat să faceți un exercițiu de introspecție și să examinați modul în care vă comunicați nevoile. Dacă sunteți ostili atunci când vorbiți, trebuie să faceți o schimbare.
Citiți mai mult: 7 sfaturi pentru a depăși frustrarea
2. Țineți cont de nevoile altora
În timpul conflictelor, este normal ca oamenii să se concentreze asupra nevoilor lor, uitând de ceilalți. Acest comportament este negativ și promovează ostilitatea. Ceea ce trebuie să facem este să înțelegem și nevoile altora și să încercăm să ajungem la un acord.
Asertivitatea presupune a fi empatic. Aceasta înseamnă că trebuie să ne punem în locul celorlalți. În acest fel, evităm judecățile de valoare și îmbunătățim relațiile interumane.
3. Temperați vorbirea
Pe lângă faptul că trebuie să avem grijă ce spunem, este necesară și temperarea vorbirii. Nu evităm niciun conflict dacă trecem prin viață țipând. Chiar și atunci când avem dreptate, trebuie să ne exprimăm pe un ton calm.
4. Exersați ascultarea activă
Ascultarea activă este atunci când acordăm atenție mesajului transmis. Astfel, este important să evitați să răspundeți în grabă. Este o componentă indispensabilă în comunicarea asertivă.
În timpul unui conflict cu o altă persoană, avem tendința de a asculta doar pentru a răspunde. Oamenii, când suntem supărați, ajung să creadă că sunt deținătorii rațiunii absolute. Este important să evităm aroganța și să le permitem și altora să se exprime.
5. Propuneți alternative în loc să dați ordine
Rezoluțiile conflictelor se nasc din includere și nu din impunere. Când dăm alternative, creăm o atmosferă de unitate. În acest fel, atunci când oamenii nu sunt de acord cu ideile noastre, ne va fi mai ușor să acceptăm.
6. Consolidați inteligența emoțională
Tehnicile pe care le-am analizat sunt mai ușor de aplicat atunci când consolidăm inteligența emoțională. Aceasta reglează emoțiile în timp real. Pentru a atinge acest obiectiv, trebuie să recunoaștem factorii declanșatori.
Toate emoțiile sunt naturale. Nu există emoții bune sau rele. Toți putem fi triști sau supărați. Ceea ce face diferența este modul în care gestionăm acele emoții. Cel mai bun mod de a rezolva un conflict este să nu-i permitem să ne influențeze comportamentul.
7. Tehnica repetării
Această tehnică poate fi folosită în orice conflict interpersonal. Este vorba despre repetarea unei fraze calm și fără a ridica vocea. Evident, ceea ce spunem trebuie să transmită o preocupare, dar o vom face într-un mod adaptativ.
Am putea folosi această resursă într-o discuție în cuplu. Dacă simțim că nu suntem luați în considerare de cealaltă persoană, vom repeta totul calm, fără a fi ostili. De exemplu, „simt că nu ții niciodată seama de nevoile mele ”. Vom repeta, putând varia un pic cuvintele, dar fără a pierde din vedere mesajul.
Această tehnică este eficientă atunci când există un subiect pe care dorim să-l atingem, dar partenerul îl evită. Nu este vorba despre forțarea unei conversații, ci despre sublinierea a ceva important pentru noi.
Citiți mai mult: De ce există oameni care nu se uită în ochii tăi?
Există conflicte de nerezolvat?
Unele situații scapă de sub control și nu putem face nimic pentru a le schimba. Acest lucru nu înseamnă că nu există nicio soluție.
Depinde de modul în care vrem să rezolvăm conflictul. Uneori, îndepărtarea de ceva ce nu putem schimba este cea mai bună soluție. Va trebui să fim asertivi pentru a înțelege care este cea mai bună cale.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- “ASERTIVIDAD: UN ANÁLISIS TEÓRICO-EMPÍRICO.” Enseñanza e Investigación en Psicología 14.2 (2009): 403–425. Print.
- Pérez, Rodrigo. “Asertividad En El Trabajo.” Asimet 2020: 4. Asimet. Web.
- Rodríguez Sanz, José, Fernando Álvarez-Ude Cotera, and Estrella Gimeno Vicent. “La Asertividad.” FMC Formacion Medica Continuada en Atencion Primaria 23.6 (2016): 352–357. FMC Formacion Medica Continuada en Atencion Primaria. Web.
- Caballo, Vicente E. “Asertividad: Definiciones y Dimensiones.” Estudios de Psicología 4.13 (1983): 51–62. Estudios de Psicología. Web.
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.