7 sfaturi pentru a depăși frustrarea
 

7 sfaturi pentru a depăși frustrarea

Frustrarea te poate împiedica să-ți continui viața și să ai succes. Îți arătăm 7 lucruri pe care le poți face în acest sens!
7 sfaturi pentru a depăși frustrarea

Ultima actualizare: 09 august, 2022

Frustrarea este răspunsul pe care îl dezvolți atunci când nu poți îndeplini un obiectiv declarat. Fiecare persoană are un grad diferit de toleranță față de aceasta. Capacitatea ta de recuperare variază în funcție de această toleranță. Astăzi îți prezentăm 7 sfaturi pentru a depăși frustrarea pe care le poți folosi pentru a preveni acest sentiment.

Această reacție este adesea însoțită de neputință, stres, dezamăgire și chiar o stimă de sine scăzută. De-a lungul vieții, trebuie să ne confruntăm cu multiple frustrări, așa că este foarte important să ai instrumentele necesare pentru a le face față.

7 sfaturi pentru a depăși frustrarea

Frustrarea este condiționată de multipli factori, atât interni, cât și externi. Așteptările, voința sau interesul de a dezvolta proiectul, abilitățile, atitudinea și capacitatea de a rezolva probleme sunt unii dintre cele mai importanți.

Experții sunt de acordmotivația joacă un rol central în frustrare. De asemenea, rețineți că frustrarea este răspunsul emoțional pe care îl dezvolți în fața eșecului.

În funcție de toleranța proprie, vei manifesta frustrări în situații pe care le poți aprecia drept eșecuri. Îți prezentăm cele mai bune sfaturi pentru a depăși frustrarea pe care le poți folosi pentru a merge mai departe!

1. Verifică ce te-a determinat să simți frustrare

Am menționat deja că frustrarea reprezintă emoțiile pe care le dezvolți în fața eșecului. În general, mânia, dezamăgirea, neputința, stresul, intoleranța și amărăciunea sunt cele mai frecvente sentimente. Pentru a depăși o frustrare, trebuie mai întâi să identifici ce te-a făcut să manifești aceste sentimente.

Nu vorbim despre catalizator în sine (o sarcină complicată la locul de muncă, de exemplu), ci despre ceea ce a declanșat cu adevărat reacția (neterminarea la timp a sarcinii, lipsa abilităților de a o finaliza, etc.).

Identificarea exactă a ceea ce te-a făcut să te simți frustrat este esențială pentru a înțelege de ce ai reacționat într-un fel sau altul. Îți va permite să vezi problema dintr-o altă perspectivă, astfel încât data viitoare să ai instrumente mai bune pentru a o controla.

2. Acceptă ceea ce s-a întâmplat

Femeie ce simte frustrare

Da, este ceva foarte evident. Dar, în practică, oamenii poartă cu ei frustrările luni și chiar ani de zile. Pentru ca acest lucru să nu se întâmple, trebuie să le accepți, ceea ce presupune și să înțelegi că, pentru moment, nu ți-ai canalizat emoțiile în cel mai bun mod.

Eșecul face parte din viață, uneori în aceeași proporție cu succesul. Acceptarea faptului că nu ai reușit să îți îndeplinești obiectivele nu înseamnă că nu poți încerca încă o dată să le atingi. Acest lucru ne duce la următorul nostru sfat pentru a depăși frustrarea.

3. Învață din greșelile tale

Cercetătorii sunt de acord că frustrarea este o sursă de învățare. O frustrare va fi un eșec în măsura în care o vezi astfel. Dacă gândești altfel, va deveni o oportunitate.

Te-am motivat deja să identifici sursele frustrărilor tale. Odată ce accepți lucrurile așa cum s-au întâmplat, poți continua să înveți din aceste greșeli. Iată câteva idei care te pot ajuta:

  • Fă un pas înapoi pentru a respira și a te calma atunci când crezi că emoțiile te vor copleși.
  • Dacă ceva nu iese așa cum te aștepți, evaluează ce faci greșit.
  • Oboseala acumulată poate acționa împotriva ta. Odihnește-te pentru a funcționa mai bine.
  • Stabilește obiective pe baza a ceea ce poți face (obiectivele mai mari pot duce la frustrări mai mari).

Acesta este doar un exemplu, deoarece învățăturile trebuie să se bazeze pe greșelile tale specifice.

4. Fii flexibil cu următoarele obiective

Depășirea frustrării înseamnă și planificarea a ceea ce vei face pentru a preveni ca aceasta să te invadeze din nou. Trebuie să fii flexibil cu următoarele obiective: flexibil cu momentele în care te aștepți să obții rezultate, cu capacitatea ta de adaptare, cu posibilitatea de a te calma și cu dificultatea problemei în sine.

Multe frustrări apar pentru că nu ești amabil cu tine însuți. Te tratezi ca pe o mașină și uiți că atenția, grija și integritatea proprie sunt și ele importante. Nu este nimic în neregulă să prioritizezi lucrurile proprii în detrimentul celorlalți, mai ales când știi că, făcând acest lucru, te salvezi de multe frustrări.

5. Cunoaște-ți limitele

Cu toții avem limite. Nu este dezonorant să recunoști, dimpotrivă. În acest caz, recunoașterea limitelor îți va permite să stabilești dificultatea obiectivelor, precum și să concepi strategii care să-ți permită să depășești frustrarea. De exemplu, dacă faci un exercițiu de onestitate și îți recunoști punctele slabe, poți lucra la ele pentru a le întări.

Când îți depășești limitele fără să fi făcut acest din urmă lucru, este firesc să apară multe frustrări. Pe parcurs, poți ține cont de tot ceea ce am discutat deja, mai ales în legătură cu învățarea din greșeli.

6. Nu-ți fie teamă să ceri ajutor

Bărbat care primește sfaturi pentru a depăși frustrarea

Uneori, secretul pentru a depăși frustrarea este să ceri ajutor. Ne referim atât la ajutor profesional, cât și la cel pe care îl poți găsi în jurul tău. Nu uita ce am subliniat la început: avem o toleranță diferită față de frustrare, așa că nu te aștepta ca procesul de recuperare să fie același cu al altora.

La partenerul tău, la un prieten, la un membru al familiei sau la un coleg poți găsi un umăr pe care să-ți descarci frustrările, ca să nu mai vorbim că te poate ajuta să identifici problema. Dacă acest lucru persistă, poți opta pentru ajutor profesional, deoarece este foarte probabil ca frustrarea să fie legată de alte probleme, cum ar fi stima de sine scăzută, anxietatea și altele.

7. Ridică-te și mergi mai departe

Până la urmă, singura soluție viabilă este să te ridici și să mergi mai departe. Fiecare cădere implică actul de a te ridica. Bineînțeles, fă-ți timp și ordonează-ți ideile și sentimentele, astfel încât următorii pași să fie mai siguri și mai stabili.

Frustrarea face parte din viață. Același lucru este valabil și pentru eroare, eșec sau dezamăgire. Asta nu înseamnă că trebuie să te obișnuiești cu ele, ci că trebuie să înțelegi că vor veni. Așa că poți fi pregătit.

S-ar putea să te intereseze...
Metacogniția: ce este și exemple
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Metacogniția: ce este și exemple

Metacogniția este definită ca o conștientizare a propriilor procese de gândire. Aflați ce este cel mai important despre acest concept!



  • Krieglmeyer, R. How to overcome frustration? The influence of frustration on motivational orientation and motivational intensity (Doctoral dissertation, Universität Würzburg). 2007.
  • Yulis San Juan, A., & Murai, Y. Frustration as an Opportunity for Learning: Review of Literature. In FabLearn Europe/MakeEd 2021-An International Conference on Computing, Design and Making in Education. 2021; 1-8.

Conținutul acestei publicații are scop pur informativ. În niciun moment nu ar trebui să faciliteze sau să înlocuiască diagnosticele, tratamentele sau recomandările oferite de către un specialist. Consultă un specialist de încredere dacă ai îndoieli și cere acordul acestuia înainte de a începe orice procedură.