Care sunt diferențele dintre acidul folic și folat?

09 Mai, 2020
Folatul și acidul folic au origini diferite. Primul este natural și poate fi obținut prin consumul anumitor alimente, pe când cel de-al doilea este artificial și este inclus în suplimente.

Deși arată la fel și au denumiri asemănătoare, diferențele dintre acidul folic și folat merită reținute. Cel mai important aspect este faptul că folatul reprezintă forma naturală a vitaminei B9, pe când acidul folic este forma artificială.

Majoritatea legumelor cu frunze verzi conțin folat. În schimb, acidul folic este inclus în anumite suplimente alimentare și, datorită caracteristicilor sale artificiale, poate fi folosit pentru a îmbogăți diverse alimente.

Ce este vitamina B9?

Așa cum am menționat anterior, acidul folic și folatul sunt forme ale vitaminei B9. Aceasta este o vitamină solubilă în apă – cu alte cuvinte, se poate dizolva în apă. Numele „folat” provine din cuvântul latin „folium”, care înseamnă „frunză”. Principalele surse de vitamina B9 sunt:

  • Legumele cu frunze verzi (spanacul, napul, varza, salata verde)
  • Anumite fructe (citricele, pepenele galben, bananele)
  • Leguminoasele
  • Carnea (în principal, ficatul și rinichii)
  • Cerealele integrale
  • Laptele și ouăle
  • Anumite fructe oleaginoase

Vitamina B9 este esențială în fazele timpurii ale sarcinii, fiind folosită ca supliment. Acidul folic poate să reducă riscul de defecte congenitale sau chiar să le prevină. Societatea Spaniolă de Ginecologie și Obstetrică demarează în mod regulat companii de conștientizare cu privire la importanța unui aport suficient de vitamina B9 înainte, în timpul și după sarcină.

Vitamina B9 este esențială în procesul de formare a acizilor nucleici (ADN-ul și ARN-ul), care sunt purtătorii informațiilor genetice. Împreună cu vitamina B12, aceasta joacă un rol în formarea globulelor roșii și contribuie la dezvoltarea sistemului nervos.

Fructe și legume care conțin folat

Diferențele dintre acidul folic și folat

Organismul uman are abilitatea de a absorbi folatul. Acest proces natural se desfășoară la nivelul mucoasei intestinului subțire. Sistemul digestiv poate converti toate formele de folat în 5-MHF, o moleculă care apoi trece în sânge.

Însă acidul folic este o moleculă sintetică și, spre deosebire de folat, sistemul digestiv nu îl poate converti. Metabolizarea acestuia are loc în ficat, cauzând mai multe reacții enzimatice și metabolice. Acest proces poate duce la o acumulare excesivă de acid folic neasimilat, ce reprezintă un risc pentru sănătate. Nivelurile ridicate de acid folic în ser au fost asociate cu diverse probleme de sănătate.

Citește și:

4 vitamine care fortifică sistemul imunitar

Deși organismul uman poate metaboliza folatul la doar câteva minute de la ingestie, acidul folic are nevoie de ore sau chiar zile pentru a fi metabolizat. Nu este periculos să ai un nivel ridicat de acid folic în ser pentru perioade scurte de timp, dar riscurile cresc dacă acest nivel devine cronic.

Prezența excesivă a acidului folic în organism poate avea două consecințe:

  • Ascunderea carenței de vitamina B12: Un nivel crescut de acid folic afectează eficiența analizei de cobalamină.
  • Creșterea riscului de cancer: Diferite studii realizate în toată lumea au găsit o corelație statistică între nivelurile crescute de acid folic în ser și un risc mai mare de cancer de colon.
Surse vegetale și animale de vitamina B9

De ce avem nevoie de vitamina B9

Ca să ne menținem sănătoși, organismul nostru are nevoie de doze diferite de folat. Dozele depind de factori precum sexul, vârsta, greutatea corporală și prezența sau absența sarcinii. Te sfătuim să consulți un medic; acesta te va evalua și îți va oferi recomandări personalizate.

Corpul uman are nevoie de acid folic și folat pentru a realiza următoarele funcții:

  • Descompunerea proteinelor și absorbția nutrienților
  • Formarea globulelor albe și roșii
  • Formarea ADN-ului pentru a transporta informațiile genetice
  • Prevenirea problemelor congenitale
  • Funcționarea corectă a sistemului cardiovascular
  • Funcționarea corectă a sistemului imunitar
  • Reducerea senzației de epuizare și oboseală

Ar putea să te intereseze:

Alimente ce conțin vitamina E

Concluzii

Toate sursele de vitamina B9 sunt utile pentru a ne satisface necesarul zilnic, dar cel mai bine este să o obținem prin consumul de legume cu frunze verzi. Însă unele persoane sunt nevoite să ia suplimente de acid folic. Medicul îți va spune când este cazul să iei asemenea suplimente, mai ales dacă ești însărcinată.

  • Iskandar BJ., Nelson A., Resnick D., Skene JH., et al., Folic acid supplementation enhances repair of the adult central nervous system. Ann Neurol, 2004. 56 (2): 221-7.
  • Koren G., Moser SS., Does high dose gestational folic acid increase the risk for autism? The birth order hypothesis. Med Hypotheses, 2019.
  • Franco A., Solis Herruzo JA., Colorectal cancer: influence of diet and lifestlye. Revista Española de Enfermedades Digestivas, 2015.