Care sunt factorii de risc asociați osteoporozei?

10 Noiembrie, 2020
Osteoporoza este o boală gravă, dar poate fi parțial prevenită. Care sunt factorii de risc și cum poți schimba șansele de îmbolnăvire? Continuă să citești pentru a afla mai multe informații utile!

Factorii de risc asociați osteoporozei explică prezența acesteia la anumite grupuri de populație. În plus, aceasta este o boală frecventă care poate afecta atât bărbații, cât și femeile.

Principala caracteristică a acestei afecțiuni este scăderea densității masei osoase și fragilitatea scheletică crescută care duce la un risc sporit de fracturi. Așadar, osteoporoza slăbește oasele și le expune la leziuni care nu ar apărea în cazul unui țesut osos normal.

Cele mai frecvente fracturi apar la nivelul coloanei vertebrale (sub formă de fracturi de compresie), al șoldurilor și al încheieturilor. Estimările indică faptul că peste 53 de milioane de persoane din SUA au deja boala sau prezintă un risc crescut de osteoporoză din cauza masei osoase scăzute, potrivit Institutului Național de Sănătate (NIH).

Care sunt factorii de risc asociați osteoporozei?

Căderea din picioare, ciocnirea de un obiect dur sau chiar o lovitură ușoară pot duce la fracturi la persoanele cu densitate osoasă scăzută. Nu toată lumea atinge starea extremă a acestei deficiențe, dar există câțiva factori de risc care predispun la osteoporoză. Să vedem care sunt aceștia.

O dietă săracă în calciu

Obiceiurile alimentare greșite pot crește riscul apariției osteoporozei. O dietă cu deficit de calciu și vitamina D va duce la slăbirea oaselor. Calciul construiește structura osoasă, iar vitamina D ajută la menținerea rezistenței acesteia.

Produsele lactate sunt bogate în calciu, iar unele produse non-lactate conțin calciu adăugat. Dar îl poți obține și din suplimente. În mod ideal, cea mai mare parte a aportului de calciu ar trebui să provină din surse naturale, adică din alimente.

În ceea ce privește vitamina D, aceasta este disponibilă în peștele gras, cum ar fi somonul și tonul, lapte și cereale integrale. Pielea noastră produce, de asemenea, această vitamină în urma expunerii la lumina soarelui. Însă trebuie să eviți supraexpunerea la soare în zilele fierbinți de vară.

Citește mai mult:

6 informații esențiale despre osteoporoză

Alimente care previn osteoporoza
Vitamina D este cheia dezvoltării și întreținerii oaselor.

Un stil de viață sedentar

Un stil de viață inactiv cu odihnă prelungită tinde să slăbească oasele. La fel se întâmplă și în cazul celor care sunt obligați să petreacă perioade lungi de timp stând în pat din cauza bolilor sau după o intervenție chirurgicală.

Este important să știm faptul că oasele devin mai puternice atunci când facem mișcare. Iată de ce exercițiile de ridicare a greutăților și de rezistență sunt cele mai bune pentru prevenirea osteoporozei. De asemenea, sunt recomandate mersul pe jos, joggingul, urcatul scărilor, tenisul, dansul și culturismul.

Fumatul

Fumatul este dăunător atât pentru oase, cât și pentru inimă și plămâni. Femeile care fumează au un nivel mai scăzut de estrogen în comparație cu nefumătoarele și ajung mai devreme la menopauză.

De asemenea, fumătorii absorb mai puțin calciu din alimente. În lipsa estrogenului și a calciului, devine imposibil ca oasele să repare daunele cauzate de îmbătrânire. Așadar, fumatul este un factor de risc pentru osteoporoză.

Consumul de alcool

Consumul excesiv de alcool crește riscul de pierdere osoasă și fracturi la femei și bărbați tineri. De asemenea, poate duce la o alimentație deficitară și la un risc crescut de căzături, pe lângă impactul general negativ asupra sănătății organismului.

Persoanele alcoolice sunt predispuse la insuficiență hepatică, boli cardiovasculare și tulburări ale sistemului nervos central și periferic.

Utilizarea medicamentelor

Utilizarea pe termen lung a anumitor medicamente, cum ar fi glucocorticoizii, antiacidele care conțin aluminiu, anumite tratamente pentru cancer, hormonii tiroidieni și unele anticonvulsivante, poate duce la pierderea densității osoase și apariția fracturilor.

Nu toate medicamentele reprezintă factori de risc pentru osteoporoză, dar este esențial ca acestea să fie prescrise de medici după evaluarea interacțiunilor individuale și a afecțiunilor pacienților. În cazul bolnavilor cu pierderi osoase, medicii nu trebuie să prescrie medicamente care afectează absorbția calciului ca efect secundar. Femeile aflate la menopauză sunt foarte sensibile la aceste medicamente.

Care sunt factorii de risc mai puțin frecvenți asociați osteoporozei?

Femeile au șanse crescute de a dezvolta osteoporoză din cauza sexului. Femeile au mai puțin țesut osos proporțional cu corpul și, astfel, îl pierd mai repede decât bărbații din cauza modificărilor apărute în timpul menopauzei.

De asemenea, riscul de osteoporoză crește pe măsură ce îmbătrânim. Toate țesuturile corpului își pierd în mod natural densitatea și devin mai subțiri și mai slabe. Acest lucru este mai vizibil la persoanele cu o structură firavă.

În mod similar, un istoric familial de fracturi timpurii sau inexplicabile reprezintă un factor de risc major. Putem spune că osteoporoza este o patologie familială, deoarece anumite legături genetice explică manifestarea acesteia.

Citește mai mult:

Alimente care reduc riscul de osteoporoză

Factorii de risc asociați osteoporozei afectează oasele
Persoanele cu o structură osoasă firavă sunt mai predispuse la apariția osteoporozei la bătrânețe.

Poți influența factorii de risc pentru a preveni osteoporoza

Osteoporoza este o boală care afectează grav calitatea vieții pacientului. Este imposibil să se prevadă dezvoltarea viitoare a bolii, dar se pot identifica câțiva factori de risc ce pot fi preveniți.

Nu poți schimba unele trăsături naturale, cum ar fi sexul sau vârsta. Însă poți modifica cu siguranță mulți dintre factorii de risc. De exemplu, poți adopta o dietă mai sănătoasă, poți face exerciții fizice, te poți expune la soare și îți poți reduce consumul de tutun și alcool.

  • Osteoporosis Overview, retrieved on 16 June 2020, NIH Osteoporosis and related bone diseases. A service provided by the National Institutes of Health. https://www.bones.nih.gov/health-info/bone/osteoporosis/overview
  • Cheraghi, Zahra, et al. “The effect of alcohol on osteoporosis; a systematic review and meta-analysis.” Drug and alcohol dependence (2019).
  • Balk, E. M., et al. “Global dietary calcium intake among adults: a systematic review.” Osteoporosis International 28.12 (2017): 3315-3324.
  • García-Gomariz, C., et al. “Efectos de un programa de ejercicio combinado de impacto, fuerza y resistencia en la prevención de osteoporosis de mujeres posmenopáusicas.” Fisioterapia 41.1 (2019): 4-11.
  • Blanch, Meritxell Aivar, et al. “¿ Las pacientes con osteoporosis ingieren suficiente cantidad de calcio y vitamina D?.” RECIEN: Revista Electrónica Científica de Enfermería 12 (2016): 18.
  • Ríos, Patricia Bolaños. “Metabolismo óseo y nutrición: Osteopenia y osteoporosis.” Trastornos de la conducta alimentaria 27 (2018): 2979-2991.
  • Valdés-Flores, Margarita, et al. “Aspectos genéticos de la osteoporosis.” Revista de Investigación Clínica 64.3 (2012): 294-307.