Stilul de viață sedentar: trebuie să faci sport?

02 Septembrie, 2020
Evitarea riscurilor asociate unui stil de viață sedentar presupune schimbarea acestuia într-unul în care activitatea fizică face parte din viața de zi cu zi. Deci, cum poți realiza acest lucru? Continuă să citești pentru a afla!

Conform mai multor studii privind inactivitatea fizică, 36,8% din populație a adoptat stilul de viață sedentar și nu se mișcă suficient. În plus, partea cea mai rea este faptul că această cifră continuă să crească: populația duce din ce în ce mai mult o viață care nu este nici activă, nici sănătoasă.

În 2018, The Lancet a publicat rezultatele unei meta-analize efectuate asupra a 1,9 milioane de participanți, care arată cifrele inactivității fizice din țările occidentale.

Pe de altă parte, se pare că fitnessul în sala de gimnastică este acum cea mai comună formă de exercițiu fizic în diferite țări, potrivit unui raport recent al pieței de sănătate și fitness.

Inactivitatea fizică este un fel de epidemie în țările bine dezvoltate. Totuși, aceste țări au cel mai mare număr de înscrieri la sala de sport.

Cu toate acestea, potrivit studiului, sala de sport nu este o soluție bună pentru a determina oamenii să ducă o viață activă. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că, indiferent de beneficiile teoretice, mersul la sală nu este suficient de motivant și, de obicei, oamenii nu respectă programele de fitness. De asemenea, a merge la sală nu este suficient pentru a lupta împotriva stilului de viață sedentar:

Mersul la sală nu îmbunătățește cu adevărat starea de sănătate dacă ne petrecem restul timpului așezați. Un stil de viață sedentar duce la de două ori mai multe decese legate de obezitate în întreaga lume. De asemenea, există un risc cardiovascular asociat care nu depinde de greutatea corpului.

Stilul de viață sedentar: trebuie să mergi la sală?

Fată care face sport în sală

În ceea ce privește sănătatea, se pare că mersul la sală nu este la fel de sănătos pe cât ai putea crede, deoarece nu te împiedică să stai așezat pe perioade lungi de timp. Este posibil ca această activitate să nu îți acopere nevoile de activitate fizică, deoarece majoritatea oamenilor nu se țin de treabă. Această lipsă de dedicare apare din cauza faptului că mersul la sală necesită timp și este adesea plictisitor și dificil, mai ales dacă nu ești deja în formă.

De fapt, mai multe studii subliniază faptul că majoritatea oamenilor care încep un program de fitness și îl abandonează o fac pentru că nu au suficient timp pentru el, pentru că nu este distractiv sau pentru că este prea greu.

Citește mai mult:

Factori de risc pentru AVC și principalele simptome

Stilul de viață sedentar: cum să fii activ?

După cum am spus mai sus, inactivitatea fizică este o problemă în toate țările occidentale și se pare că sala de sport nu oferă o soluție. Așadar, pentru a evita problemele derivate din inactivitatea fizică, trebuie:

  • Să nu stai așezat perioade lungi de timp.

Adevăratul secret pentru a pune capăt unui stil de viață sedentar este să faci din activitatea fizică o parte integrantă a rutinei tale de zi cu zi.

OMS recomandă minim 20 de minute de activitate fizică moderată pe zi (150 de minute pe săptămână). Cu toate acestea, majoritatea studiilor indică faptul că riscul cardiovascular scade semnificativ atunci când activitatea depășește 7.500 de pași/zi. Aceasta înseamnă aproximativ 1 oră și 15 minute de mișcare. Per ansamblu, cu cât ești mai activ, cu atât poți fi mai sănătos (fără a exagera, desigur!). Este important să respecți cel puțin cele 150 de minute săptămânale recomandate de OMS.

Bărbat care merge în parc pentru a evita stilul de viață sedentar

Iată câteva sfaturi pentru a face acest lucru:

  •  Alege scările în loc de lift.
  • Mergi cu bicicleta la locul de muncă și la plimbare.
  • Dacă este posibil, du-ți copiii pe jos la școală.
  • Fă cumpărături la nivel local. Pentru a crește activitatea fizică, nu cumpăra multe produse deodată și mergi la cumpărături mai des. Dacă este imposibil din cauza sarcinilor zilnice, mergi la magazinul alimentar și vezi dacă poți ridica pachete cu produse gata pregătite, pentru a micșora timpul petrecut printre rafturi.
  • Încearcă să eviți vehiculele pentru orice călătorie care ar dura mai puțin de 20 de minute. În schimb, mergi pe jos sau cu bicicleta.
  • Optează pentru transportul public.
  • Fă singur treburile casnice.
  • Termină ziua cu o scurtă plimbare. Acest lucru contribuie atât la sănătatea ta fizică, cât și la bunăstarea ta psihologică.
  • Găsește o activitate de grup distractivă la care te poți alătura, care te face să te miști.

Mai multe strategii pentru prevenirea unui stil de viață sedentar

Pe lângă toate cele de mai sus, este important să implementezi anumite strategii la locul de muncă. Îți petreci mult timp acolo și îți formezi un stil de viață sedentar. Lipsa activității la locul de muncă face dificilă respectarea recomandărilor de activitate fizică.

Citește mai mult:

2 tipuri de alimente pentru prevenirea obezității

Bărbat care vrea să scape de stilul de viață sedentar
Trebuie să încerci să fii activ la locul de muncă.

Include activitatea fizică în rutina ta zilnică:

  • Încearcă să programezi întâlniri în locuri îndepărtate, dacă este posibil. Nu programa toate întâlnirile în camera de alături.
  • Ieși la plimbări scurte la locul de muncă alături de colegi.
  • Adoptă întâlnirile în picioare. Dacă sunteți 3-4 persoane, puteți face acest lucru la plimbare!
  • Dacă trebuie să vorbești cu cineva, atunci mergi în biroul său și limitează utilizarea telefonului.
  • Identifică activitățile pe care trebuie să le desfășori în afara locului de muncă și pentru care nu ai un program stabilit. Apoi, distribuie-le pe tot parcursul zilei. În mod ideal, trebuie să ai un motiv pentru a te ridica de pe scaun în fiecare oră.
  • Dacă faci mișcare ori de câte ori poți, încearcă să faci asta când știi că vei fi mai puțin activ.
  • În cele din urmă, dacă nu te poți concentra, fă o plimbare de 5 minute. Te va ajuta să te activezi și vei putea să îți reiei activitatea intelectuală și să realizezi tot ce ți-ai propus.

Reține faptul că nu este suficient să respecți recomandările zilnice de activitate fizică pentru a evita riscurile asociate unui stil de viață sedentar. De asemenea, trebuie să reduci timpul petrecut pe scaun. Așadar, poți uita de sala de sport. Nu este cea mai bună soluție. Adevărata soluție constă în construirea unui stil de viață activ în care activitatea fizică face parte din rutinele noastre zilnice.

  • Ekelund, U., et al. (2015). Physicall activity and all-cause mortality across levels of general and abdominal adiposity. The European prospective investigation into cancer and nutrition study (EPIC). Soy J Clin Nutr, 101(3): 613-211. doi: 10.3945 / ajcn.114.100065
  • Guthold, R., Stevens, G.A., Riley, L.M. & Bull, F.C. (2018). Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1·9 million participants. Lancet Glob Health, 6(1): e1077-e1086. Consultado el 11/12/2019. Recuperado de: https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(18)30357-7/fulltext
  • Macarro Moreno, J., Romero Cerezo, C. & Torres Guerrero, J. (2010). Motivos de abandono de la práctica de actividad físico-deportiva en los estudiantes de bachillerato de la provincia de Granada. Revista de Educación, 353(1): 495-519. Consultado el 11/12/2019. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re353/re353_18.pdf 
  • Martínez Baena, A.C, Chillón, P., Martín Matillas, M., Pérez López, I., Castillo, R., Zapatera, B., Vicente Rodríguez, G., Casajús, J.A., Álvarez Granda, L., Romero Cerezo, C., Tercedor, P. & Delgado Fernández, M.  (2012). Motivos de abandono y no práctica de actividad físico-deportivo en adolescentes españoles: estudio Avena. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1): 45-54. Consultado el 11/12/2019. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232012000100005
  • Recomendaciones mundiales sobre la actividad física para la salud. Organización Mundial de la Salud (OMS). https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/es/
  • Caminar a paso rápido de forma regular reduce hasta un 11% el riesgo cardiovascular. Fundación Española del Corazón (FEC). https://fundaciondelcorazon.com/prensa/notas-de-prensa/2604-caminar-a-paso-rapido-de-forma-regular-reduce-hasta-un11-riesgo-cardiovascular.html.