Ce este ciuperca de zăpadă și pentru ce se folosește?

Ciuperca albă poate promova sănătatea creierului, întări sistemul imunitar și proteja împotriva bolilor de inimă. Descoperiți și alte beneficii și cum să o pregătiți!
Ce este ciuperca de zăpadă și pentru ce se folosește?

Ultima actualizare: 10 Octombrie, 2021

Tremella fuciformis este numele unei specii de ciuperci care se caracterizează prin faptul că este de culoare albă, având o textură gelatinoasă și forma unui coral. Cunoscută și sub numele de ciuperca albă, ciuperca de zăpadă și ciuperca argintie, crește pe ramurile copacilor cu frunze mari care au murit recent.

Este originară din regiunile tropicale și subtropicale, deși poate fi găsită și în zonele temperate din America și Asia. În China, această ciupercă este apreciată atât în medicina tradițională, cât și în gastronomie. De fapt, a fost cultivată încă din secolul al XIX-lea.

Ciuperca de zăpadă: profilul nutrițional

În ciuda faptului că este un remediu popular în medicina tradițională chineză, valoarea sa nutritivă nu este cunoscută cu certitudine. În general, se crede că are o compoziție nutritivă similară cu cea a altor ciuperci, ceea ce înseamnă că este săracă în calorii și oferă cantități mici de proteine și fibre.

Ciupercile sunt cunoscute pentru conținutul de calciu, acid folic și vitamina D. Acești micronutrienți sunt asociați cu sănătatea oaselor, stimulând dezvoltarea creierului și întărind sistemul imunitar.

Utilizări și posibile beneficii ale ciupercii de zăpadă

Înainte de a menționa posibilele beneficii ale acestei ciuperci, este necesar să se clarificăm faptul că studiile sunt limitate. Cele mai multe au fost făcute pe animale și in vitro.

1. Are proprietăți antiinflamatorii

Deși inflamația este un răspuns natural al organismului, atunci când devine cronică este asociată cu dezvoltarea bolilor de inimă și a cancerului. De asemenea, există dovezi științifice ce arată că markerii inflamatori precum oxidul nitric, interleukina-1-beta și factorul de necroză tumorală alfa (TNF-α) cresc.

Din fericire, un studiu publicat în Analytical Cellular Pathology a constatat că extractul de Tremella fuciformis are proprietăți antiinflamatorii care scad acești markeri.

2. Este un antioxidant natural

Se știe că antioxidanții blochează radicalii liberi, molecule care provoacă stres oxidativ și leziuni celulare. Potrivit studiilor publicate în Journal of Food Science și International Journal of Medicinal Mushrooms, ciuperca albă are polizaharide capabile să lupte împotriva radicalilor liberi și să reducă acest stres oxidativ.

Radicalii liberi în organism

3. Susține sănătatea creierului

Polizaharidele tratează leziunile cerebrale și bolile degenerative. Potrivit cercetărilor publicate în Mycobiology, extractul ciupercii de zăpadă reduce toxicitatea din creier cauzată de beta-amiloid, o peptidă care în cantități mari este asociată cu Alzheimer.

În mod similar, se crede că ciuperca zăpezii poate îmbunătăți memoria. Un studiu efectuat pe rozătoare cu pierderi de memorie induse a constatat că în urma unui tratament oral zilnic cu extract de Tremella fuciformis, efectele dăunătoare au fost reduse.

4. Întărește sistemul imunitar

Conform cercetărilor publicate în Jurnalul de Chimie Agricolă și Alimentară, o proteină prezentă în ciuperca zăpezii este capabilă să stimuleze activitatea macrofagelor. În mod similar, un studiu publicat în Cellular Immunology a arătat că polizaharidele din ciupercă pot controla răspunsul sistemului imunitar și pot reduce mortalitatea cauzată de infecții.

Alte beneficii ale ciupercii de zăpadă

Alte beneficii ale ciupercii includ următoarele:

  • Controlul nivelului zahărului din sânge: există dovezi științifice ce arată că polizaharidele ciupercii albe pot reduce nivelul glicemiei și îmbunătăți sensibilitatea la insulină.
  • Protecție împotriva bolilor de inimă: conform unui studiu, efectele antioxidante ale ciupercilor de zăpadă împiedică procesul de oxidare a colesterolului LDL. La rândul său, acest lucru previne ateroscleroza.

Riscuri și recomandări de utilizare

Deoarece nu există dovezi cu privire la posibilele efecte secundare, ciuperca albă este considerată sigură pentru ingestie și aplicare topică. Desigur, femeile însărcinate și cele care alăptează ar trebui să o evite ca măsură de precauție.

O altă recomandare este să nu ieșiți în căutare de ciuperci în natură, deoarece riscați să confundați alimentele cu cele otrăvitoare.

Placă ateromatoasă

Cum se pregătesc ciupercile de zăpadă

Ciupercile sunt uscate, așa că trebuie să urmați o serie de pași pentru a le pregăti:

  1. Înmuiați ciupercile și lăsați-le să se odihnească timp de 1 până la 3 ore sau până când devin jeleu.
  2. Scoateți-le din apă și tăiați fundul.
  3. Tăiați ciupercile în bucăți mici, de preferință sub formă de petale. Apoi spălați-le bine, scurgeți-le și uscați-le.

Odată finalizați acești pași, puteți adăuga ciupercile în rețeta preferată. Aroma este dulce și pot fi folosite în supele dulci și sărate.

O altă modalitate de a le mânca poate fi într-un terci. Fierbeți 1 cană cu apă, adăugați 1/4 cană de ovăz și ciuperca tocată. Apoi, gătiți la foc mic timp de 5 minute.

Ciuperca zăpezii și efectele sale asupra sănătății

În medicina tradițională chineză, ciuperca de zăpadă este un remediu natural. De asemenea, este asociată cu o serie de beneficii importante pentru sănătate, de la reducerea inflamației, la promovarea sănătății creierului și consolidarea sistemului imunitar.

Deși există dovezi științifice care susțin aceste efecte, majoritatea studiilor au fost efectuate pe animale sau in vitro. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a dovedi aceste beneficii.

S-ar putea să te intereseze...
Rețete cu ciuperci pentru dietă
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Rețete cu ciuperci pentru dietă

Poți prepara multe rețete cu ciuperci pentru dietă fără a simți vină. Ciupercile sunt alternative care te ajută să ai grijă de siluetă.



  • Fabbri, A., Infante, M., & Ricordi, C. (2020). Editorial – Vitamin D status: a key modulator of innate immunity and natural defense from acute viral respiratory infections. European review for medical and pharmacological sciences, 24(7), 4048–4052. https://doi.org/10.26355/eurrev_202004_20876
  • Kany, S., Vollrath, J. T., & Relja, B. (2019). Cytokines in Inflammatory Disease. International journal of molecular sciences, 20(23), 6008. https://doi.org/10.3390/ijms20236008
  • Ruan, Y., Li, H., Pu, L., Shen, T., & Jin, Z. (2018). Tremella fuciformis Polysaccharides Attenuate Oxidative Stress and Inflammation in Macrophages through miR-155. Analytical cellular pathology (Amsterdam), 2018, 5762371. https://doi.org/10.1155/2018/5762371
  • Li, H., Lee, H. S., Kim, S. H., Moon, B., & Lee, C. (2014). Antioxidant and anti-inflammatory activities of methanol extracts of Tremella fuciformis and its major phenolic acids. Journal of food science, 79(4), C460–C468. https://doi.org/10.1111/1750-3841.12393
  • Zheng, Q., He, B. L., Wang, J. Y., Huang, S. S., Zou, Y., Wei, T., Ye, Z., Guo, L., & Lin, J. F. (2020). Structural Analysis and Antioxidant Activity of Extracellular Polysaccharides Extracted from Culinary-Medicinal White Jelly Mushroom Tremella fuciformis (Tremellomycetes) Conidium Cells. International journal of medicinal mushrooms, 22(5), 489–500. https://doi.org/10.1615/IntJMedMushrooms.2020034764
  • Park, K. J., Lee, S. Y., Kim, H. S., Yamazaki, M., Chiba, K., & Ha, H. C. (2007). The Neuroprotective and Neurotrophic Effects of Tremella fuciformis in PC12h Cells. Mycobiology, 35(1), 11–15. https://doi.org/10.4489/MYCO.2007.35.1.011
  • Ban, S., Lee, S. L., Jeong, H. S., Lim, S. M., Park, S., Hong, Y. S., & Kim, J. E. (2018). Efficacy and Safety of Tremella fuciformis in Individuals with Subjective Cognitive Impairment: A Randomized Controlled Trial. Journal of medicinal food, 21(4), 400–407. https://doi.org/10.1089/jmf.2017.4063
  • Kim, J. H., Ha, H. C., Lee, M. S., Kang, J. I., Kim, H. S., Lee, S. Y., Pyun, K. H., & Shim, I. (2007). Effect of Tremella fuciformis on the neurite outgrowth of PC12h cells and the improvement of memory in rats. Biological & pharmaceutical bulletin, 30(4), 708–714. https://doi.org/10.1248/bpb.30.708
  • Hung, C. L., Chang, A. J., Kuo, X. K., & Sheu, F. (2014). Molecular cloning and function characterization of a new macrophage-activating protein from Tremella fuciformis. Journal of agricultural and food chemistry, 62(7), 1526–1535. https://doi.org/10.1021/jf403835c
  • Shi, Z. W., Liu, Y., Xu, Y., Hong, Y. R., Liu, Q., Li, X. L., & Wang, Z. G. (2014). Tremella Polysaccharides attenuated sepsis through inhibiting abnormal CD4⁺CD25(high) regulatory T cells in mice. Cellular immunology, 288(1-2), 60–65. https://doi.org/10.1016/j.cellimm.2014.02.002
  • Wang, X., Zhang, Z., & Zhao, M. (2015). Carboxymethylation of polysaccharides from Tremella fuciformis for antioxidant and moisture-preserving activities. International journal of biological macromolecules, 72, 526–530. https://doi.org/10.1016/j.ijbiomac.2014.08.045
  • Cho, E. J., Hwang, H. J., Kim, S. W., Oh, J. Y., Baek, Y. M., Choi, J. W., Bae, S. H., & Yun, J. W. (2007). Hypoglycemic effects of exopolysaccharides produced by mycelial cultures of two different mushrooms Tremella fuciformis and Phellinus baumii in ob/ob mice. Applied microbiology and biotechnology, 75(6), 1257–1265. https://doi.org/10.1007/s00253-007-0972-2