Contraindicațiile ceaiului verde
 

Contraindicațiile ceaiului verde

Contraindicațiile ceaiului verde sunt puțin înțelese, dar există. Este important să le cunoașteți înainte de a ingera această băutură în mod regulat.
Contraindicațiile ceaiului verde

Ultima actualizare: 27 Decembrie, 2021

Ceaiul verde sub formă de infuzie este băut de secole în multe țări asiatice. Astăzi este, alături de cafea, una dintre cele mai consumate băuturi din lume. Unii îl aleg pentru aroma sa, iar alții pentru proprietățile sale. Cunoașteți contraindicațiile ceaiului verde?

Este indicat să moderați consumul acestuia, deoarece utilizarea excesivă ar putea avea efecte negative. În continuare, vă vom spune în ce cazuri este mai bine să evitați aportul și cum să îl consumați în siguranță.

Ceaiul verde: o băutură străveche și benefică

În multe țări occidentale, ceaiul verde poate fi considerat o băutură nouă. Cu toate acestea, în Orient, utilizarea și cultivarea sa datează de secole. În prezent, principalele țări producătoare sunt China și India, urmate de Sri Lanka, Kenya și Indonezia.

Ceaiul verde provine din planta Camellia sinensis. Este un ceai nefermentat, așa că își păstrează intacte unele dintre principiile sale active. Frunzele sale sunt culese proaspete și apoi rulate și uscate.

În China, a fost întotdeauna considerat o infuzie medicinală. Se remarcă prin conținutul de vitamine, minerale, cofeină, polifenoli și catechine cu capacitate antioxidantă.

Studiile sugerează că poate ajuta la reducerea riscului unor boli, cum ar fi bolile cardiovasculare și unele tipuri de cancer. De asemenea, promovează sănătatea orală, este neuroprotector și ajută la creșterea densității minerale osoase.

Acest lucru îl plasează în grupul de alimente și băuturi funcționale. Studiile sunt promițătoare, dar sunt necesare mai multe dovezi pentru a înțelege efectele sale asupra sănătății.

În plus, după cum am menționat, consumul acestuia nu este întotdeauna adecvat. În exces, ar putea avea efecte nocive.

Contraindicațiile ceaiului verde

Pudră de ceai verde
Deși ceaiul verde conține substanțe nutritive care contribuie la starea de bine, în anumite cazuri este mai bine să evitați consumul lui.

Anemie cu deficit de fier

Ca și în cazul cafelei, ceaiul verde interferează cu absorbția fierului. Acest lucru se întâmplă atât în cazul fierului non-hem (care provine din plante), cât și în cazul hemului (care este furnizat de alimente de origine animală).

Din acest motiv, aportul excesiv poate provoca anemie feriprivă din cauza problemelor de absorbție. Consumați-l departe de mese dacă aveți anemie.

Probleme de somn

Băuturile care conțin cofeină nu sunt cele mai potrivite pentru cei cu dificultăți de somn. Adenozina este o substanță chimică produsă în creier, care favorizează somnul. Cofeina are capacitatea de a o bloca, iar atunci când se întâmplă acest lucru, oamenii rămân vigilenți mai mult timp.

De asemenea, s-a descoperit că ceaiul verde interferează cu ritmurile circadiene ale melatoninei. Din acest motiv, dacă infuziile sau alte băuturi cu cofeină sunt consumate aproape de ora de culcare, apariția somnului este întârziată.

Simptome de anxietate

Pe lângă problemele de insomnie, consumul excesiv de cofeină este legat de anxietate și de sistemul nervos. În plus, Asociația Americană de Psihiatrie notează patru tulburări legate de cofeină:

  • Intoxicația cu cofeină
  • Sevrajul
  • Tulburările nespecifice
  • Problemele induse de cofeină, cum ar fi anxietatea și tulburările de somn

Când cantitățile de cofeină sunt foarte mari, efectele produse de blocarea adenozinei se înmulțesc. Pot apărea simptome de anxietate. Persoanele cu atacuri de panică sau anxietate socială pot fi deosebit de sensibile.

Principalele semne de avertizare includ următoarele:

  • Nervozitate
  • Nelinişte
  • Dificultatea de a adormi
  • Tulburări gastrointestinale
  • Creșterea frecvenței cardiace

Efecte negative asupra ficatului

Catechinele sunt prezente din abundență în ceaiul verde. Printre acestea, se remarcă epigalocatechin-3-galat (EGCG), al cărui aport excesiv a fost legat de posibile leziuni hepatice. După cum concluzionează un grup de specialiști al Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară (EFSA), există dovezi științifice în acest sens. Mai exact, la unele persoane se observă o creștere a transaminazelor după ingerarea de doze mai mari de 800 mg de EGCG.

Cu toate acestea, trebuie menționat că același grup de experți consideră că infuziile preparate în mod tradițional și băuturile reconstituite sunt sigure, deoarece oferă niveluri mai scăzute de catechine.

Contraindicațiile ceaiului verde mai puțin cunoscute

De multe ori, contraindicațiile ceaiului verde se referă la doze mari sau la utilizarea greșită a suplimentelor. În general, consumul de ceaiuri din plante este considerat sigur pentru majoritatea adulților sănătoși. Cu toate acestea, există unele grupuri de persoane la care consumul de ceai verde este descurajat.

Persoanele cu sensibilitate la cofeină

Susceptibilitatea la această componentă poate varia. Cel mai bine este să evite consumul de ceai verde și alte tipuri de băuturi cu cofeină.

Medicamentele

Ingredientele active din ceaiul verde pot interacționa cu unele medicamente sau suplimente. Câteva exemple sunt efedrina sau teofilina. Consultați medicul pentru a evita eventualele daune.

Sarcina și alăptarea

Agenția Americană pentru Medicamente consideră că femeile gravide pot bea mai puțin de 6 căni de ceai verde pe zi în siguranță. Cu toate acestea, aceeași organizație citează studii care arată că femeile însărcinate care consumă ceai verde au niveluri mai scăzute de acid folic în sânge.

Acidul folic este considerat un nutrient critic ce reduce riscul de defecte ale tubului neural. Din acest motiv, poate fi înțelept să evitați ceaiul verde în timpul sarcinii. În plus, în timpul alăptării, este indicat să consultați medicul.

Contraindicațiile ceaiului verde în sarcină

Copii si adolescenti

Academia Americană de Psihiatrie a Copilului și Adolescentului susține că nu există nicio doză de cofeină considerată sigură pentru copii. În general, medicii pediatri interzic consumul la copiii sub 12 ani. Ei propun, de asemenea, limitarea cantității maxime la 100 mg pe zi pentru tinerii cu vârste cuprinse între 12 și 18 ani.

Cum să consumați ceaiul verde în siguranță și fără contraindicații

Pentru cea mai mare parte a populației, consumul de băuturi precum ceaiul verde sau cafeaua este considerat sigur. Chiar și în cadrul unei diete sănătoase, acestea pot oferi unele beneficii pentru sănătate.

Administrația Americană pentru Alimente și Medicamente (FDA) stabilește 400 mg de cofeină pe zi ca limită considerată sigură. O cană de ceai verde sau negru (aproximativ 225 de mililitri) conține între 30 și 50 mg de cofeină. Majoritatea oamenilor pot bea 2 până la 4 căni pe zi fără a avea probleme. Cu toate acestea, pentru alte persoane, pragul ar putea fi mai mic.

Din acest motiv, în eventualitatea oricăror simptome, cel mai bine este să reduceți cantitatea sau să opriți consumul. De asemenea, cei care încep să bea ceai verde ar trebui să înceapă cu doze mici. Dacă există îndoieli cu privire la aportul adecvat al acestuia, este de preferat să consultați medicul.

This might interest you...
Limonadă cu ceai verde pentru slăbit
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Limonadă cu ceai verde pentru slăbit

Limonada cu ceai verde este un excelent supliment alimentar pentru slăbit. Totuși, nu uita să adopți și o dietă sănătoasă, săracă în grăsimi.



  • American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Caffeine and children. Julio 2020. Num. 131.
  • Cabrera C, Artacho R, Giménez R. Beneficial effects of green tea — a review. Journal of the American College of Nutrition. Abril 2006. 25 (2): 79-99.
  • Centro para el Control y la Prevención de Enfermedades. Conceptos básicos sobre el ácido fólico. Julio 2020.
  • European Food Safety Authority (EFSA). Scientific opinion on the safety of green tea cathecins. EFSA Journal. Marzo 2018. 16 (4): 5239.
  • Fan F. S. Iron deficiency anemia due to excessive green tea drinking. Clinical Case Reports. Octubre 2016. 4 (11): 1053-1056.
  • Lu S. Too much coffee? GradPSYCH Magazine. 2015. 11.
  • Mayo Clinic. Caffeine: how much is too much? Marzo 2020.
  • National Center for Complementary and Integrative Health. Green Tea. Octubre 2020.
  • Pacheco D, Vyas N. Caffeine and sleep. Sleep Foundation. Enero 2021.
  • Shacko S. M, Thambi P. T, et al. Beneficial effects of green tea: a literature review. Chinese Medicine. Abril 2010. 5:13.
  • U.S. Food and Drug Administration. Al grano: ¿cuánta cafeína es demasiada? Diciembre 2018.
  • Yazdy M. M, Tinker S. C, et al. Maternal tea consumption during early pregnancy and the risk of spina bifida. Birth Defects Research. Part A, Clinical and Molecular Teratology. Octubre 2012. 94 (10): 756-761.