Descoperă de ce bebelușii se holbează!
Lumea este cu totul nouă pentru nou-născuți și o descoperă prin simțurile lor. Bebelușii se uită fix la o persoană sau la un obiect pentru că se mișcă, pentru că dansează, pentru că emite lumină sau pentru că apar schimbări. O urmăresc cu ochii până când apare un nou obiect interesant în fața lor. Obiectele obișnuite pentru adulți sunt fascinante pentru copii. Descoperă de ce bebelușii se holbează!
Când o umbră sau o lumină apare în fața lor, pur și simplu se uită la ea. Adulții cunosc deja aceste senzații, ceea ce înseamnă că puține lucruri par să-i mai surprindă. Totul este familiar și comun pentru noi. Dar pentru bebeluși, mobila colorată de peste pătuț este un univers, de exemplu.
Bebelușii sunt ca niște bureți. Ei „absorb” realitatea și fac legături. Nenumărate senzații modelează răspunsurile emoționale, corporale și motorii pe care le folosesc pentru a interacționa cu ceilalți încă de la naștere.
Cum se dezvoltă vederea bebelușilor
Creierul bebelușilor este foarte plastic. Experții au înțeles recent capacitatea celulelor nervoase de a se adapta la mediul înconjurător. Prin conectarea la alți neuroni, recunosc lucrurile prin simțuri, fără a recurge la utilizarea cuvintelor.
Bebelușii se nasc cu o abilitate extraordinară de a învăța. Dezvoltarea vederii merge mână în mână cu dezvoltarea motorie și neurologică. În primele trei luni de viață, bebelușii caută, privesc și urmăresc luminile sau obiectele care intră în câmpul lor vizual.
Începând cu a treia până la a cincea lună, își văd mâinile, se joacă cu ele și se joacă și cu jucăriile din jurul lor. De la a noua până la a 12-a lună, ei ating obiecte pe care le recunosc și se joacă cu ele. Retina se maturizează între șase și 11 luni. De la trei la șase ani, capacitatea vizuală a copiilor se maturizează.
Vezi și:
Motive pentru care bebelușii se holbează
Bebelușii se uită la ceva deoarece mișcarea le atrage atenția. Dinamica neuronală a bebelușilor este comparabilă cu plasticitatea lumii care se desfășoară în fața ochilor lor.
Obiecte în mișcare
Obiectele în mișcare sunt interesante pentru bebeluși. Telefoanele mobile se numără printre principalele accesorii pe care experții le recomandă pentru a stimula bebelușii. Asigură-te că obiectele pe care le așezi în fața și aproape de bebeluș alunecă în aer într-un semicerc, dar nu rapid. Ideea este să-i atragă privirea, contribuind la motilitatea oculară, care este esențială în dezvoltarea vederii.
Obiecte strălucitoare sau care se aprind
Spoturile și umbrele sunt, de asemenea, foarte atrăgătoare pentru copii. Își concentrează privirea pe forme și siluete conturate, deoarece nu provoacă acestea disconfort vizual sau iritații. Bebelușii adoră detaliile, pe care le examinează cu interes și le simt și cu mâinile și degetele. De exemplu, barba și mustața tatălui pot face un copil foarte curios.
Bebelușii sunt atrași de culori
Culorile vii și contrastele alb-negru sunt atrăgătoare pentru bebeluși. Cu toate acestea, ai grijă să nu stimulezi în exces copilul, deoarece acest lucru îl poate epuiza. Un semn că ochii bebelușului sunt obosiți este întoarcerea bruscă a privirii. Redarea de muzică ușoară în cameră poate însoți sinestezia culorilor, a texturilor și a formelor.
Obiectele și fețele au trăsături armonioase
Experții cred că bebelușii se uită la fețele „frumoase”. Cu toate acestea, trebuie să reți că nu cunosc standardele de frumusețe acceptate social. Credem că sunt atrași de forme fine, armonioase, rotunjite și pline. Fețele familiare, pe care le recunosc, îi fac să se simtă protejați.
Când este cazul să-ți faci griji
Problema nu apare atunci când bebelușii se holbează la ceva, ci când au o privire goală și nu interacționează cu îngrijitorii lor. Deși fiecare copil se dezvoltă cu o viteză diferită, trebuie să fii atent/ă la următoarele semne:
- Bebelușul de două luni nu se uită la persoana care îl privește. Studiile au arătat că acesta este un semn timpuriu al autismului.
- Bebelușul de trei până la patru luni nu urmărește vizual obiectele care se mișcă lângă el și nu zâmbește persoanelor care îl privesc.
- Bebelușul de șase luni nu încearcă să prindă obiecte la îndemână sau nu manifestă afecțiune pentru îngrijitorii lor.
Aceste semne se vor manifesta cu siguranță împreună cu altele, precum probleme de dezvoltare psihomotorie, probleme de limbaj sau tulburări neurologice.
Cum să ajuți dezvoltarea vederii bebelușului
Stimularea vizuală implică evidențierea a ceea ce vrei ca bebelușul tău să vadă, să simtă și să memoreze. Culorile, mișcările și formele ajută dezvoltarea perceptivă a bebelușilor, precum și adaptarea lor la mediu.
Bebelușii descoperă activ. Mecanismele asociative le permit să conecteze obiecte, senzații sau oameni cu diferite concepte: de exemplu, îngrijire, hrană, protecție, mângâieri, odihnă, confort și satisfacție.
Trebuie să știi că neuronii oglindă sunt un mecanism neurofiziologic fundamental în dezvoltarea vizuală a bebelușilor. Sunt esențiali pentru acțiune, înțelegere și imitare. De fapt, la aproximativ șapte ore după ce s-au născut, bebelușii își manifestă interesul pentru fața mamei și vor începe să imite expresiile faciale ale îngrijitorilor lor. Din acest motiv, atunci când bebelușii se uită la ceea ce face cineva în fața lor, ei cred că ei înșiși acționează.
Un alt proces pe care nu-l putem trece cu vederea este dezvoltarea memoriei implicite, care are loc atunci când bebelușii au aproximativ un an și jumătate. Acest lucru le permite să înregistreze și să stocheze inconștient informații. Stochează experiența comportamentului și emoțiile pe care îngrijitorii lor le exprimă sau le provoacă într-un moment plăcut sau într-o anumită situație.
Vezi și:
Este foarte interesant când bebelușii se holbează!
Când bebelușul tău te privește, probabil te simți uimitor. În acel moment miraculos, privirile voastre se întâlnesc și intenția și informațiile sunt transmise. Tu comunici. În acel moment, descoperi că îi poți arăta bebelușului multe lucruri. Acest lucru îl ajută pe bebeluș să-și construiască personalitatea.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- de Pediatría, A. E. (2013). Guía Práctica para padres. Recuperado desde: http://enfamilia. aeped. es/sites/enfamilia. aeped. es/files/guia_practica_padres_aep_, 1.
- Enesco, I. (2012). Desarrollo del conocimiento de la realidad en el bebé. JA Castorina & M. Carretero (Comps.), Desarrollo cognitivo y educación. Los inicios del conocimiento, 1, 165-193. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Ileana_Enesco/publication/321866771_Ileana_Enesco_Desarrollo_del_conocimiento_de_la_realidad_del_bebe/links/5a3644390f7e9b10d845b2a3/Ileana-Enesco-Desarrollo-del-conocimiento-de-la-realidad-del-bebe.pdf
- Escalera-Hernández, S. (2015). El mundo visual en los niños (Master’s thesis, Universitat Politècnica de Catalunya). Disponible en: https://upcommons.upc.edu/handle/2117/89522
- González Rodríguez, E. V., Henriquez Orellana, K. G., & Serrano Herrera, I. M. (2015). Evaluación de la fijación de la mirada mediante la aplicación del programa de representación de imágenes 3D comparada con la intervención del análisis aplicado de la conducta en niños con autismo. Ver en http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/2851/1/0002080-ADTESGE.pdf
- NIN MÁRQUEZ, M. “Proceso de desarrollo del pensamiento en el bebé : 0 a 12 meses”. Trabajo final de grado , Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Psicología , 2015. Disponible en: https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/7819/1/Nin%2c%20Veronica.pdf
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.