Logo image
Logo image

Educația virtuală: beneficii și dezavantaje

6 minute
Dezvoltarea telecomunicațiilor și a dispozitivelor electronice a dat naștere unei noi metode de predare: educația virtuală. Iată avantajele și dezavantajele sale!
Educația virtuală: beneficii și dezavantaje
Maria Alejandra Morgado Cusati

Scris și verificat de filosoful Maria Alejandra Morgado Cusati

Ultima actualizare: 28 septembrie, 2022

Nu este un secret pentru nimeni că progresele tehnologice au avut o dezvoltare foarte rapidă în ultimele decenii. Acest lucru a facilitat obținerea de informații, precum și dezvoltarea de noi modalități de predare. Una dintre ele este educația virtuală.

În educația virtuală, profesorul folosește spațiul cibernetic pentru a comunica lecțiile elevilor, în loc să se întâlnească toți într-o clasă. Datorită telecomunicațiilor și dispozitivelor electronice, putem opta pentru învățământ la distanță de calitate.

Ce este educația virtuală?

Educația virtuală este o strategie care urmărește să sporească relevanța educației la toate nivelurile de formare, folosind elemente multimedia. Este o evoluție a învățământului la distanță și o transformare a învățământului față în față și mixt, datorită încorporării tehnologiei și promovării utilizării platformelor și aplicațiilor web.

Educația virtuală necesită personalizare, conectivitate, diversificarea resurselor și familiarizarea cu rețelele online pentru a facilita fluxul și schimbul de informații. Există multe beneficii, dar și dezavantaje.

Beneficiile educației virtuale

Cererea tot mai mare de educație virtuală se datorează în mare măsură beneficiilor menționate mai jos.

1. Accesibilitate și confort

Unul dintre marile avantaje ale predării virtuale este posibilitatea de a studia de oriunde în lume și în orice moment al zilei. Important este să existe acces la un computer și la internet.

Datorită acestui lucru, veți putea să vă organizați timpul după cum doriți. Acest lucru este util pentru persoanele care au un program încărcat. Educația virtuală poate fi mult mai confortabilă decât cea față în față. De parcă nu ar fi de ajuns, permite studiul în mediul ales, oferind un plus în confort.

Some figure
Pentru educația virtuală, tot ce vă trebuie este un computer și o conexiune la internet.

2. Economie de timp

Deoarece puteți studia oricând și oriunde, nu veți mai pierde timpul pe drum către instituția academică. Prin urmare, așteptarea transportului în comun, ambuteiajele și problemele legate de parcare nu mai sunt o problemă. Credeți sau nu, evitarea acestor situații va economisi mult timp.

3. Reducerea costurilor

Acest lucru nu înseamnă că educația virtuală este mai ieftină decât cea față în față. Costul depinde de mulți factori. Totuși, această modalitate de studiu va evita plata cazării, foarte frecventă la studenții care locuiesc în afara instituției academice.

De asemenea, educația virtuală oferă materiale didactice (cum ar fi cărți sau ghiduri) în format digital gratuit. Acest lucru reduce investiția.

4. Ritm personalizat de studiu

Pe lângă gestionarea propriului program, puteți învăța și în propriul ritm. Predarea virtuală vă permite să revedeți sau să repetați acele lecții dificile. Dacă nu aveți suficient timp pentru a termina un curs, îl puteți întrerupe și puteți reveni la el mai târziu.

Capacitatea de personalizare oferită de educația virtuală acoperă și programa de studii. Puteți alege cursul preferat și îl puteți integra perfect cu activitățile și hobby-urile zilnice, fără ca activitățile să se suprapună. În acest fel, obțineți un echilibru perfect între viața personală și cea academică.

5. Calificări instantanee

În învățământul față în față, se întâmplă ca profesorii să întârzie notarea. Acest lucru nu se întâmplă în mediul virtual, deoarece există instrumente electronice care corectează rapid lucrările elevilor.

De asemenea, profesorul evaluează lucrările participanților la curs pe măsură ce acestea ajung la el sau pe platforma instituției, ceea ce scurtează timpul de așteptare.

6. Abilități tehnologice îmbunătățite

Tot mai multe locuri de muncă solicită stăpânirea instrumentelor tehnologice. Învățarea într-un mediu virtual obligă cursantul să stăpânească acele aplicații necesare la locul de muncă. La rândul lor, companiile apelează din ce în ce mai mult la platformele virtuale.

7. Perspectivă mai amplă și ofertă mai generoasă

Programele virtuale de formare oferă posibilitatea de a studia cu oameni din alte țări și din culturi diferite. Interacțiunea digitală va îmbogăți predarea.

Există nenumărate site-uri care oferă cursuri pe diferite subiecte. Numărul de opțiuni disponibile depășește cu mult predarea față în față.

8. Simțul responsabilității

Neavând un orar fix, cursantul își creează propriul program de studiu, ceea ce încurajează responsabilizarea și autonomia. El va trimite temele la timp și se va încadra în intervalele stabilite.

Care sunt dezavantajele educației virtuale?

Este important să cunoașteți și dezavantajele acestui model educațional. În acest fel, puteți evita sau remedia neajunsurile.

1. Mai multă disciplină

Acest aspect reprezintă un dezavantaj pentru oamenii mai puțin disciplinați. Deși educația virtuală este o oportunitate de a câștiga autonomie, nu este întotdeauna o sarcină ușoară. Pentru o bună organizare este nevoie de efort și voință.

În plus, pentru o pregătire adecvată este important ca elevii să aibă abilități de învățare autonomă, care pot fi absente la anumite persoane.

2. Acces la tehnologie

Nu toată lumea are un computer și acces la internet. În general, populațiile marginalizate nu se pot bucura de aceste beneficii. În acest caz, educația față în față este importantă și necesară.

3. Ofertă de formare de calitate scăzută

Numărul instituțiilor virtuale crește din ce în ce mai mult. Cu toate acestea, nu tot ce oferă este de bună calitate. În consecință, trebuie să fiți atenți la cursurile alese și să țintiți mereu spre ce este mai bun.

4. Expunere crescută la ecrane

Studiile arată că utilizarea prelungită a ecranelor creează tulburări psihofiziologice, cum ar fi modificările ritmului circadian, ale tiparelor de somn și ale concentrațiilor hormonale.

Dacă sunteți unul dintre acei oameni care lucrează și învață în fața unui computer, este important să luați măsuri pentru a evita deteriorarea sănătății. De exemplu, odihniți-vă ochii din când în când, folosiți ochelari pentru ecrane și ieșiți afară și reaspirați aer curat zilnic.

Recomandăm: 17 sfaturi pentru a evita problemele de vedere în telemuncă

Some figure
Expunerea prelungită la ecrane afectează vederea, generează dureri de cap și induce modificări ale tiparelor de somn.

5. Risc de furt de identitate

În învățământul virtual, o persoană mai instruită poate lua locul cursantului, mai ales în cazul examenelor. Multe instituții iau acest aspect în serios și cer prezența fizică la examene.

6. Mai puțină interacțiune personală

Mediul virtual reduce interacțiunea, fie cu profesorul, fie cu colegii de clasă. Este o activitate solitară și, dacă există socializare, aceasta se reduce la comunicarea legată de studiu.

7. Ramuri ale învăţământului excluse

Există unele cursuri care, momentan, nu pot fi implementate în mediul virtual, în special cele care necesită pregătire practică, cum ar fi medicina sau alte domenii științifice. În acest caz, singura opțiune este predarea față în față.

8. Deficit în structura pedagogică

Modelele pedagogice virtuale pot fi uneori incomplete ca urmare a lipsei de competență a instructorilor. În acest sens, este posibil ca activitățile folosite să nu constituie cea mai bună opțiune pentru abordarea unui anumit subiect.

Cu toate acestea, expansiunea educațională în mediul virtual a reușit să îmbunătățească treptat acest aspect. Uneori, comunicarea către profesor a preocupărilor legate de subiect și de modul în care este abordat creează feedback-ul necesar pentru corectarea deficiențelor.

Descoperiți: Cum să ajuți copiii cu autism în timpul carantinei

Educație virtuală: nici mai bună, nici mai proastă

Nu intenționăm să dovedim că educația virtuală este mai bună sau mai proastă decât educația față în față. Fiecare are avantajele și dezavantajele sale. Trebuie doar să alegem ceea ce ni se potrivește cel mai bine.

În unele cazuri, nu putem alege. Ideal este să profităm la maxim de educație, indiferent de metoda de predare.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Adhikari, B. (2021). Use of Screen Media and Mental Health: Effects on Adolescents and Pre-adolescents. JNMA: Journal of the Nepal Medical Association59(241), 962-964. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9107890/#:~:text=It%20has%20been%20found%20that,which%20can%20affect%20academic%20performance.
  • Begoña, M. (2004). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (9), 209-222. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65200912
  • Crisol Moya, E., Herrera Nieves, L. B., & Montes Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the knowledge society: EKS. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/201043
  • Escribano, A. (1995). Aprendizaje cooperativo y autónomo en la enseñanza universitaria. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica,13, 89-104. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=95708
  • Martínez, V. (2017). Educación presencial versus educación a distancia. La cuestión universitaria, (9), 108-116. Disponible en: http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3582/3662
  • Sanabria, I. (2020). Educación virtual: oportunidad para «aprender a aprender». Análisis Carolina, (42), 1, 1-14. Disponible en: https://www.fundacioncarolina.es/educacion-virtual-oportunidad-para-aprender-a-aprender/
  • Suarez, J. M. y Anaya, D. (2004). Educación a distancia y presencial: diferencias en los componentes cognitivo y motivacional de estudiantes universitarios. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia7(1-2), 65-75. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/1075/991.
  • Taverne, M. Efectos de las pantallas sobre la visión humana: posibles daños irreparables y consecuencias psico-fisiológicas. Disponible en: https://www.academia.edu/42456367/Sobre_la_contingencia_del_COVID_19_y_recursos_online_Efectos_de_las_pantallas_sobre_la_visi%C3%B3n_humana_posibles_da%C3%B1os_irreparables_y_consecuencias_psico_fisiol%C3%B3gicas
  • Twenge, J. M. & Campbell, W. K. (2018). Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study. Preventive medicine reports12, 271-283. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6214874/

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.