17 sfaturi pentru a evita problemele de vedere în telemuncă
 

17 sfaturi pentru a evita problemele de vedere în telemuncă

Știați că puteți suferi de probleme de vedere în timp ce lucrați excesiv de acasă? Citiți mai departe și aflați cum să vă îngrijiți ochii în telemuncă!
17 sfaturi pentru a evita problemele de vedere în telemuncă

Ultima actualizare: 14 iulie, 2022

A petrece multe ore în fața unui ecran poate avea multe consecințe, de la distanțarea față de oamenii din jur până la probleme oculare. Iritațiile, ochii roșii, vederea încețoșată și durerile de cap sunt unele dintre simptomele cauzate de utilizarea abuzivă a dispozitivelor electronice. Descoperiți 17 sfaturi pentru a evita problemele de vedere în telemuncă!

Din fericire, având obiceiuri bune de igienă vizuală puteți evita, preveni sau reduce problemele de vedere în telemuncă, astfel încât ochii voștri să nu sufere mai mult decât ar trebui.

Telemunca și utilizarea ecranelor

Telemunca implică un număr mare de ore în fața ecranului unui dispozitiv digital. Aproape toate sarcinile pe care o persoană trebuie să le îndeplinească la distanță necesită un dispozitiv electronic.

Problemele sunt și mai serioase atunci când se ia în considerare faptul că, potrivit estimărilor, lucrătorii la distanță petrec cel puțin 4 ore suplimentar în fața ecranelor comparativ cu cei care îndeplinesc sarcini doar la locul de muncă.

După sarcinile profesiei, lucrătorii la distanță folosesc dispozitivele electronice și ca mijloc de agrement. Aceasta înseamnă că un telelucrător poate petrece mai mult de 12 și până la 16 ore în fața ecranelor zilnic.

În prezent, modalitățile de educație virtuală, adăugate la gama largă de activități de petrecere a timpului liber, determină oamenii din toate categoriile de vârstă să petreacă mult timp în fața ecranelor.

Problemele de vedere în telemuncă

Toate aceste situații pot avea consecințe neplăcute, afectând negativ sănătatea ochilor. Majoritatea simptomelor și problemelor de vedere legate de telemuncă se încadrează în ceea ce este cunoscut sub numele de sindrom de vedere computerizată:

  • Oboseală: oboseala vizuală digitală apare din cauza efortului pe care mușchii ochiului trebuie să-l facă pentru a acomoda vederea, menținând-o concentrată continuu pe un obiect din apropiere.
  • Ochi uscați: simptomele apar din cauza clipirii incomplete.
  • Ochi care curg: pe lângă afecțiuni precum conjunctivita, infecțiile tractului respirator sau alergiile, privitul constant la un ecran poate fi o altă cauză a ochilor care curg.
  • Vedere încețoșată: după prea mult timp de lucru la distanță, este posibil să observați o tulburare difuză. Acest lucru este adesea temporar.
  • Ochi roșii: dacă ochiul nu este lubrifiat corespunzător, poate apărea dilatarea vaselor de sânge, fapt dovedit de înroșirea sclerei.

Alte simptome

Datorită efortului îndelungat, poate apărea o situație de stres vizual. În afară de cele menționate deja, alte probleme derivate din utilizarea prelungită a ecranelor sunt următoarele:

  • Vedere dublă
  • Ameţeală
  • Fotofobie
  • Durere de cap

Studiile nu au găsit o relație directă între utilizarea ecranelor și riscul crescut de miopie. Cu toate acestea, nu trebuie exclusă o vizită la oftalmolog, indiferent dacă purtați sau nu ochelari.

Femeie care se confruntă cu problemele de vedere în telemuncă

Cauze

Problemele de vedere în telemuncă nu au drept cauză directă ecranele. Se consideră că radiația pe care o emit nu afectează structurile oculare.

Totuși, ceea ce poate fi dăunător este durata de timp petrecută în fața ecranelor, precum și lipsa măsurilor de precauție pentru a evita oboseala vizuală. Există o serie de factori care pot contribui la sau exacerba problemele de vedere în timpul telemuncii, inclusiv următorii:

  • Mediu cu lumină prea intensă
  • Iluminare slabă
  • Poziție sau unghi incorect când priviți ecranul
  • Plasarea monitorului la o distanță foarte mică
  • Luminozitate, contrast și dimensiune foarte mică a fontului pe ecran
  • Utilizarea neglijentă a lentilelor corective

Cercetările pe această temă nu au găsit dovezi care să arate că oamenii clipesc mai puțin când stau în fața unui ecran. Totuși, calitatea este afectată numărul de clipiri incomplete, crescând.

Cum să evitați sau să reduceți problemele de vedere în telemuncă

Soluția nu este oprirea utilizării computerului. Există alte lucruri pe care le puteți face pentru a preveni sau a reduce consecințele utilizării necorespunzătoare a ecranelor.

1. Îmbunătățiți iluminatul

Una dintre primele cauze ale problemelor vizuale este iluminarea inadecvată. Iată trei factori de luat în considerare: tipul de lumină, intensitatea și poziția.

Este de preferat ca iluminarea să fie naturală și abundentă, fără a fi excesivă. Dacă este necesar, utilizați perdele sau jaluzele pentru a regla cantitatea de lumină.

În cazul în care locația nu are prea multă lumină naturală, trebuie să vă ajutați cu lumină artificială moderată.

2. Schimbați luminozitatea ecranului

Puteți regla atât luminozitatea, cât și temperatura culorilor ecranului. Schimbați setările în funcție de lumina ambientală, fie ea naturală sau artificială.

Pentru a afla dacă luminozitatea este prea mare, efectuați următorul test. Stați în spatele monitorului și puneți mâna în fața acestuia; dacă lumina care se reflectă pe piele arată ca cea provenită de la un proiector, este foarte multă.

3. Folosiți protecții pentru ecran

Încă se discută dacă lumina albastră emisă de ecranele dispozitivelor poate fi dăunătoare ochilor și dacă filtrele sunt benefice. Un studiu din 2017 sugerează că nu există suficiente dovezi concludente.

Deși multe monitoare au deja scuturi pentru a reduce lumina albastră, puteți instala un filtru suplimentar.

4. Măriți textul

Dacă dimensiunea fontului textului este foarte mică, aceasta va cauza probleme de vedere, deoarece va trebui să faceți mai mult efort la focalizare. Reglați fontul pentru a fi mai ușor de citit.

5. Păstrați distanța

Între ochi și monitor nu trebuie să fie mai puțin de 5o sau mai mult de 60 cm. Oamenii care lucrează cu computere desktop păstrează această distanță mai bine datorită designului mobilierului. Cei care folosesc tablete sau telefoane tind să-și apropie fața de ecran.

6. Mențineți înălțimea

Centrul monitorului trebuie să fie la câțiva centimetri sub linia ochilor. Înălțimea scaunului și locația ecranului ar trebui să permită acest lucru.

7. Clipiți

Deși suntem foarte concentrați asupra sarcinii, nu trebuie să uităm să clipim frecvent, chiar dacă o facem intenționat.

8. Odihniți-vă

Îndepărtați ochii de ecran și concentrați-vă privirea în altă parte timp de 15 până la 20 de secunde. Alegeți un obiect situat la mai mult de 6 m distanță. Repetați la fiecare 20 de minute. Faceți o pauză de cel puțin 15 minute după 2 ore de muncă.

9. Curățați sticla

Acest lucru se aplică atât ecranului, cât și ochelarilor. Luați o cârpă și spălați monitorul. Curățați ochelarii cu țesut moale.

10. Hidratați-vă și ventilați camera

Camera trebuie să fie ventilată, dar curentul de aer nu trebuie să bată direct spre ochi. Dacă trebuie să lucrați în condiții în care ochii tind să se usuce, folosiți lacrimi artificiale cu moderație.

11. Dormiți bine

În timpul orelor de somn, atunci când ochii sunt închiși cel mai mult, lubrifiați suprafața oculară. Dormitul între 7 și 8 ore noaptea va ajuta vederea să fie într-o stare mai bună.

12. Alegeți alimente pentru vedere

Dacă trebuie să petreceți multe ore în fața ecranului, dar nu doriți să aveți probleme de vedere, includeți în alimentație alimente bogate în omega 3.

13. Reglați-vă ochelarii

Dacă purtați ochelari, nu uitați de ei atunci când lucrați. Pe masă nu sunt de folos. Mergeți la examene medicale în mod regulat.

14. Reduceți utilizarea lentilelor de contact

Dacă preferați lentilele de contact, folosiți-le în alte circumstanțe: când ieșiți afară, când faceți sport, etc. Ochelarii convenționali sunt mai buni pentru telemuncă, deoarece vă protejează mai bine ochii.

Persoană care folosește ochelari
Pentru telemuncă, sunt recomandați ochelarii și nu lentilele de contact, deoarece aceștia tind să usuce mai puțin ochii.

15. Nu vă frecați ochii

Când ochii sunt obosiți, uscați sau iritați din cauza muncii îndelungate, nu îi frecați, mai ales cu mâinile nespălate. Frecarea îi face să fie mai iritați și vă puteți expune la infecții.

16. Mergeți la medic

Dacă purtați ochelari, mergeți la examenul obișnuit. Dacă nu utilizați, dar sunteți o persoană care petrece mult timp în fața unui computer, faceți o programare la oftalmologie pentru a diagnostica sau exclude orice afecțiune. Medicul oftalmolog va putea să vă sfătuiască și să vă indice măsuri preventive pentru a evita problemele de vedere în telemuncă.

17. Stați departe de ecrane pentru o vreme

Acesta este cel mai greu lucru. Dacă vă uitați la monitorul computerului toată ziua, iar noaptea verificați rețelele de socializare sau vizionați un film, ochii vor fi extrem de obosiți.

Din când în când, trebuie să vă schimbați activitatea. Cărțile tipărite și jocurile de societate sunt opțiuni bune. Acestea din urmă vor ajuta familia să se reunească. Copiii vor lua o pauză de la dispozitivele electronice și își vor dezvolta noi abilități.

Adoptați obiceiuri vizuale corecte

Telemunca este tot mai întâlnită. Tot mai mulți oameni își îndeplinesc sarcinile conectându-se printr-un dispozitiv. Ochii sunt sensibili și delicați. Ele pot fi afectați de diverși factori. Dacă v-ați obișnuit cu un nou mod de a trăi și de a lucra de acasă, vă puteți obișnui și cu menținerea unor obiceiuri vizuale corecte.

S-ar putea să te intereseze...
Munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus

Majoritatea țărilor iau în serios acest aspect. Trebuie să fim cu toții pregătiți pentru munca de acasă în timpul pandemiei de coronavirus.



  • Abusharha A. Changes in blink rate and ocular symptoms during different reading task. Clin Optom (Auckl). 2017; 9: 133–138.
  • Andreu-Sánchez, C., Martín-Pascual, M., Gruart, A. et al. Eyeblink rate watching classical Hollywood and post-classical MTV editing styles, in media and non-media professionals. Sci Rep. 2017; 7: https://doi.org/10.1038/srep43267.
  • Bayón J. Zerbi A- El teletrabajo: avances y retos dentro de la sociedad actual. Revista Internacional y Comparada de Relaciones laborales y derecho del empleo. 2020; 8(3): 184-207
  • Chiru C. Teleworking: evolution and trends in USA, EU and Romania. Economics, Management & Financial Markets. 2017; 12(2): 222-229.
  • Frómeta I, Beltrán Y, Grandales A, Alonso M. Síndrome visual informático. Revista Información Científica [Internet]. 2012; 74(2): http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/755
  • Zevallos-Cobeña V. Apuntes sobre los factores de riesgo asociados al síndrome visual informático en estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Técnica de Manabí. Revista Dominio de las ciencias. 2021; 7(3).