Prevenirea hipercolesterolemiei prin dietă

15 Iulie, 2020
Pentru a combate hipercolesterolemia, este esențial să înveți cum să mănânci mai bine. Știai că anumite schimbări alimentare te pot ajuta în acest scop?

Colesterolul reprezintă o componentă normală a celulelor organismului uman, jucând un rol foarte important în multe procese fiziologice. Problema este că acesta poate deveni periculos dacă se acumulează în exces, drept pentru care trebuie să luăm anumite măsuri preventive. Știai că prevenirea hipercolesterolemiei prin dietă este posibilă?

Hipercolesterolemia, adică acumularea excesivă de colesterol, dublează riscul de infarct și accident vascular cerebral. Cea mai utilă strategie pentru a o combate constă în reducerea consumului de alimente bogate în colesterol. Însă 90% din colesterolul din sânge nu provine din alimentație, ci este produs de organism. Astfel, dietele restrictive sunt oarecum inutile și, în anumite situații, chiar contraproductive.

Conform Societății Americane de Cardiologice, 80% dintre persoanele cu risc crescut de hipercolesterolemie nu iau măsuri pentru a-și ține sub control nivelul colesterolului.

Descoperă și:

10 simptome ale nivelului crescut de colesterol

Așadar, ce trebuie să mănânci pentru a ține colesterolul la distanță? Secretul este sinteza endogenă.

5 sfaturi pentru prevenirea hipercolesterolemiei prin dietă

Nu evita sursele de colesterol

Da, ai citit bine. Acest sfat presupune să faci tocmai contrariul a ceea ce ai presupus. Organismul uman reglează colesterolul prin intermediul unor mecanisme de feedback negativ. Cu cât dispune de mai multe colesterol, cu atât produce mai puțin. Producția endogenă a acestuia nu poate fi stopată decât consumând mai multe surse de colesterol.

Dacă nivelul de colesterol din organism este scăzut, sunt activate o serie de procese pentru a-l produce. Trebuie însă să ai grijă ce alimente bogate în colesterol consumi, multe dintre ele fiind nocive din alte motive. Ouăle constituie o opțiune excelentă.

Consumă alimente bogate în acizi grași omega-3 și omega-9

Alimente pentru prevenirea hipercolesterolemiei prin dietă
Consumul de alimente bogate în acizi grași omega-3 și omega-9 te poate ajuta să-ți ții sub control nivelul colesterolului.

Acizii grași omega-3 și omega-9 inhibă producția colesterolului. Prima substanță reduce sinteza proteinelor care transportă colesterolul spre artere și, totodată, stimulează eliminarea plăcii ateromatoase deja existente.

Acizii grași omega-9 pot fi obținuți cu ușurință din ingrediente precum uleiul de măsline. În schimb, acizii grași omega-3 se oxidează la căldură și este foarte greu să-i obținem doar prin dietă. Singurul mod de a garanta că îți aprovizionezi organismul cu aceștia este să iei suplimente. Asigură-te că alegi produse care garantează o absorbție corespunzătoare și nu conțin contaminanți.

Redu-ți aportul de carbohidrați cu indice glicemic ridicat

Insulina poate activa mecanismele care declanșează sinteza colesterolului. Așadar, este esențial să eviți alimentele care măresc producția de insulină – adică sursele de carbohidrați cu indice glicemic ridicat.

Consumă alimente care măresc nivelul lipoproteinei cu densitate mare

Avocado tăiat pe jumătate
Poți preveni acumularea colesterolului în artere dacă consumi alimente care măresc nivelul lipoproteinelor cu densitate mare.

Lipoproteinele cu densitate mare (HDL) nu reprezintă un tip de colesterol (nu există decât un singur colesterol), ci sunt un mijloc de a-l face să circule. În rezultatele analizelor de sânge, această substanță este denumită „colesterol HDL” și în limbajul colocvial i se spune „colesterol bun”.

Rolul lipoproteinelor cu densitate mare este să mențină nivelul colesterolului echilibrat. Practic, ele transportă colesterolul către regiuni ale organismului care îl vor folosi sau elimina. Deloc surprinzător, creșterea consumului de alimente care măresc nivelul colesterolului HDL este o măsură indispensabilă pentru a-ți proteja sănătatea.

Consumă probiotice

S-a dovedit științific că Lactobacillus reuteri este util împotriva hipercolesterolemiei. Această bacterie ajută la eliminarea sărurilor biliare prin intestine. Drept rezultat, organismul folosește mai mult colesterol pentru a forma săruri noi, ceea ce reduce nivelul acestuia în sânge.

Pentru a da randament, probioticele trebuie să conțină cel puțin 10 x 6 UFC (unități formatoare de colonii), să fie de origine umană și să poată să rămână active odată ce au ajuns în intestine.

Ar putea să te intereseze:

Remediu ce reglează nivelul glicemiei și colesterolului

După cum poți vedea, în loc să excluzi sursele de colesterol din dietă, trebuie să reduci sinteza endogenă. În acest scop, redu-ți consumul de alimente care o activează.  Totodată, crește-ți aportul de nutrienți care pot stimula transportul colesterolului către regiunile corpului capabile să-l folosească sau să-l elimine.

  • Soliman GA., Dietary colesterol and the lack of evidence in cardiovascular disease. Nutrients, 2018.
  • Watanabe Y., Tatsuno I., Omega 3 polyunsaturated fatty acids for cardiovascular diseases: present, past and future. Expert Rev Clin Pharmacol, 2017. 10 (8): 865-873.
  • Wu Y., Zhang Q., Ruan Z., Effect of probioti lactobacillus on lipid profile: a systematic review and meta analysis of randomized, controlled trials. PLoS One, 2017.