Smartphone-ul la copii: 7 avantaje și 7 dezavantaje ale utilizării
Verificat și aprobat de psihologul Bernardo Peña
Smartphone-ul la copii la o vârstă fragedă are avantaje sau dezavantaje? Telefoanele mobile joacă un rol din ce în ce mai important în viața copiilor. Părinții, educatorii, psihologii, tehnologii, agenții de publicitate, producătorii și comercianții au opinii diferite cu privire la acest subiect. Când trebuie introdus smartphone-ul în viața copiilor?
Ce este un smartphone?
Un smartphone sau un telefon inteligent este un tip de telefon cu conectivitate și capacitate mai mare de a stoca date decât un telefon mobil convențional. Este, în linii mari, un computer de buzunar pentru copii și adulți.
S-au spus multe despre utilizarea sa excesivă în copilărie și de la o vârstă din ce în ce mai fragedă. Ar trebui sau nu ar trebui să permitem acest lucru? Pentru a lua cea mai bună decizie, trebuie să analizăm avantajele și dezavantajele și să decidem ce este mai bine pentru copii și dinamica familiei.
Citiți și acest articol: Părinții permisivi: avantaje și dezavantaje
Smartphone-ul la copii: 7 avantaje
Deși tehnologia poate contribui la diferite aspecte ale dezvoltării, trebuie să știm cum să o folosim corect. Prin urmare, este necesar să cunoaștem avantajele utilizării dispozitivelor electronice în copilărie.
1. Fac parte din realitate
Trăim într-o eră marcată de tehnologie, așa că interzicerea accesului unui copil la un smartphone poate fi contradictorie. Cum să explicăm că aceste dispozitive pot fi nocive?
2. O oportunitate de aprofundare a cunoștințelor
După cursuri, utilizarea smartphone-urilor sub îndrumarea profesorilor poate încuraja copiii să caute informații pe tema abordată. Acest lucru le permite să învețe să folosească instrumente educaționale, să caute informații de interes și să promoveze cercetarea riguroasă în locul unui simplu plagiat.
Așa cum arată acest studiu publicat în Suma de Negocios, smartphone-ul oferă din ce în ce mai multe beneficii care pot fi folosite în procesele de predare-învățare.
3. Securitate și contact
Părinții pot folosi telefonul mobil pentru a fi în contact cu copiii lor. Toate telefoanele mobile sunt echipate cu sisteme GPS, ceea ce permite părinților, dacă este necesar, să urmărească echipamentul și, în consecință, să știe unde se află copilul.
4. Responsabilitate
Atunci când părinții permit utilizarea smartphone-urilor, poate fi un mijloc de a-i învăța pe copii să fie responsabili. Ei vor avea grijă de dispozitive și vor gestiona timpul petrecând utilizându-le. Așa cum subliniază acest articol realizat de profesioniști de la Universitatea din Navarra, educația în acest sens este vitală.
5. Instrumente de învățare
Smartphone-urile îi pot ajuta pe copii în viața școlară. De asemenea, pot face o poză tablei din clasă, ceea ce îi va ajuta în procesul de învățare.
Smartphone-ul la copii: dezavantaje
Desigur, nu totul este bine. Există riscuri și pericole în spatele utilizării smartphone-urilor. Iată câteva dezavantaje ale introducerii timpurii a copiilor în lumea tehnologiei:
1. Mișcările fine sunt afectate
Copilul trebuie să învețe să țină un creion și să scrie înainte de a ști să folosească un smartphone. Prinderea pe care o face cu degetul arătător și degetul mare este unul dintre reperele fundamentale în dezvoltarea psihomotorie.
2. Izolarea socială
La fel ca jocurile video și alte dispozitive electronice, utilizarea excesivă a unui smartphone duce la izolare socială. Copilul se joacă, navighează, interacționează pe rețelele de socializare, dar nu comunică cu ființele umane din jurul său. Dezvoltarea abilităților sociale este o parte importantă a evoluției ființei umane.
Citiți și: Stilul parental autoritar: caracteristici și efecte posibile asupra copiilor
3. Mobilitate redusă și obezitate infantilă
Utilizarea excesivă a smartphone-ului, precum și petrecerea prea multor ore la televizor fac ca cel mic să nu se miște timp de multe ore. Lipsa activității fizice are repercusiuni grave asupra calității vieții copiilor.
4. Pierderea intimității
Smartphone-ul are toate instrumentele pentru a ține evidența vieții de zi cu zi. Copilul poate face fotografii și videoclipuri pe care să le distribuie pe tot felul de rețele sociale. Viața ajunge să însemne a obține un „like” sau un comentariu sau a câștiga un follower. Confidențialitatea este expusă, ceea ce poate duce la complicații grave, precum cea de mai jos.
5. Victima sau autorul infracțiunilor cibernetice
Utilizarea necontrolată a telefoanelor mobile și a rețelelor sociale îi expune pe copii la hărțuirea cibernetică sau la prădătorii sexuali. Copilul poate încărca din greșeală o fotografie sau un videoclip intim și poate fi victima agresiunii.
Sau, dimpotrivă, poate fotografia sau împărtăși conținut privat al unui alt copil și poate deveni agresor, așa cum demonstrează acest studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Navarra.
Smartphone-ul la copii: ce fac părinții?
Gama de avantaje și dezavantaje în ceea ce privește utilizarea smartphone-urilor la copii este din ce în ce mai extinsă. Este responsabilitatea părinților să controleze activitatea copiilor care fac uz de aceste dispozitive și au acces la internet. Există multe aplicații utile în acest scop.
De asemenea, este important să însoțim copiii pe tot parcursul procesului de educație digitală. Trebuie să fim acolo, atenți și prezenți și să știm ce fac copiii, ce conținut vizitează și ce împărtășesc. În mâinile potrivite, smartphone-urile pot fi un instrument minunat.
Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.
- Álvarez Cadena, K. A., Mora Alvarado, K. G., Pilamunga Asacata, D. E., & Naranjo Kean Chong, M. K. (2020). Tiempo en pantalla (televisión, computadora, celular, tabletas) en las relaciones interpersonales entre niños de 8 a 12 años. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 258-266. https://repositorio.cidecuador.org/handle/123456789/189
- Behnamnia, N., Kamsin, A., Ismail, M. A. B., & Hayati, A. (2020). The effective components of creativity in digital game-based learning among young children: A case study. Children and Youth Services Review, 116, 105227. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0190740920303716
- Calpa, A. C. S., & Delgado, D. G. M. (2017). Influencia del Smartphone en los procesos de aprendizaje y enseñanza. Suma de Negocios, 8(17), 11-18. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215910X17300010
- Dorasamy, M., Kaliannan, M., Jambulingam, M., Ramadhan, I., & Sivaji, A. (2021). Parents’ awareness on online predators: Cyber grooming deterrence. The Qualitative Report, 26(11), 3683-3723. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol26/iss11/20/
- Hariharan, L., & Gudgel, D. (17 de septiembre de 2021). Uso de pantalla para los niños. Academia Americana de Oftalmología. Consultado el 10 de diciembre de 2024. https://www.aao.org/salud-ocular/consejos/uso-de-pantalla-para-los-ninos
- Martzog, P., & Suggate, S. P. (2022). Screen media are associated with fine motor skill development in preschool children. Early Childhood Research Quarterly, 60, 363-373. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088520062200031X
- Organización Mundial de la Salud. (24 de abril de 2019). Para crecer sanos, los niños tienen que pasar menos tiempo sentados y jugar más. Consultado el 10 de diciembre de 2024. https://www.who.int/es/news/item/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more
- Ruiz, R. D., & Castañeda, M. A. (2016). Relación entre uso de las nuevas tecnologías y sobrepeso infantil, como problema de salud pública. RqR Enfermería Comunitaria, 4(1), 46-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5353331
- Sociedad Argentina de Pediatría. (s.f.). Recomendaciones para el uso de dispositivos inalámbricos. Consultado el 9 de diciembre de 2024. https://www.sap.org.ar/comunidad-novedad.php?codigo=258
- Tamana, S. K., Ezeugwu, V., Chikuma, J., Lefebvre, D. L., Azad, M. B., Moraes, T. J., Subbarao, P., Becker, A. B., Turvey, S. E., Sears, M. R., Dick, B. D., Carson, V., Rasmussen, C., Pei, J., & Mandhane, P. J. (2019). Screen-time is associated with inattention problems in preschoolers: Results from the CHILD birth cohort study. PLoS One, 14(4), e0213995. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0213995
Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.