Alimente interzise dacă ai acidul uric crescut

19 Octombrie, 2020
Dacă ai acidul uric crescut, este important să ai grijă și să-ți monitorizezi dieta, greutatea și anumite obiceiuri. Cu ajutorul unei diete echilibrate, îți poți menține uricemia sub control.

Acidul uric crescut sau hiperuricemia a fost în mod tradițional corelat cu persoanele care iubesc excesele, atât în ceea ce privește mâncarea, cât și băutura. Deși știm că uricemia depinde de o varietate de factori, schimbarea dietei este importantă dacă ai acidul uric crescut.

Hiperuricemie sau acidul uric crescut

Acidul uric este un compus format din carbon, azot, oxigen și hidrogen, creat atunci când corpul descompune purinele. Purinele se formează în mod natural în organism și se găsesc și în unele alimente.

Acidul uric nu cauzează probleme de sănătate atunci când nivelurile sale sunt normale, deoarece este excretat de rinichi. Însă uneori, din diverse motive, nivelurile de acid uric pot crește dincolo de nivelurile acceptabile.

Dacă ai acidul uric ridicat, unul dintre cele mai temute simptome este guta. Cu toate acestea, consecințele negative ale hiperuricemiei pot fi și mai grave. Hiperuricemia este legată de un risc mai mare de probleme renale și cardiovasculare și de leziuni artritice cronice.

Alimente interzise dacă ai acidul uric crescut

Trebuie să corectezi excesul de acid uric pentru a evita problemele de sănătate pe termen lung și pierderea calității ridicate a vieții. Schimbarea câtorva obiceiuri alimentare poate fi foarte benefică.

Dacă suferi de această problemă de sănătate, trebuie să eviți anumite alimente. Totuși, este important să menționăm faptul nu vorbim despre alimente interzise în totalitate, ci doar despre alimente pe care ar trebui să le consumi cu măsură.

Citește mai mult:

Tot ce trebuie să știi despre purine

Alimente bogate în purine

Carnea roșie provoacă acidul uric crescut
Carnea roșie este foarte bogată în purine.

Purinele sunt componente care se formează în mod natural în organism. Când se descompun, ele se transformă în acid uric. Prin urmare, controlul aportului de alimente bogate în purine te poate ajuta să-ți reduci cantitatea de acid uric din sânge (mai ales în timpul episoadelor de gută).

Următoarele alimente sunt bogate în purine:

  • Ficat, rinichi, timus și alte organe
  • Carne roșie de vită, oaie și porc
  • Pește și fructe de mare grase, cum ar fi sardinele, hamsia, tonul, creveții și crabii. Nu ar trebui să le elimini pe toate din dieta ta, deoarece nu te-ai mai bucura de beneficiile lor. Dar ar trebui să consumi porții moderate.
  • Cârnați
  • Brânzeturi foarte fermentate
  • Unele legume precum sparanghelul, mazărea, spanacul și roșiile. O opțiune ideală este să-ți limitezi consumul acestui tip de legume la o dată sau de două ori pe săptămână.

Alimente grase

Este mai greu să elimini purinele din alimentație atunci când mănânci multe grăsimi. Din acest motiv, ar trebui să-ți limitezi aportul de alimente grase.

Cea mai bună opțiune, așa cum se întâmplă aproape întotdeauna, este utilizarea uleiului de măsline extravirgin. Îl poți folosi crud pentru salate și, de asemenea, pentru gătit. Cel mai bine este să elimini complet alimentele procesate care pot conține grăsimi trans sau hidrogenate și să-ți reduci aportul de grăsimi saturate.

Fructoză și băuturi zaharoase

Fructoza este singurul carbohidrat care are o legătură directă cu metabolizarea acidului uric. În acest caz, vorbim despre băuturi răcoritoare, suc de fructe și alte băuturi îndulcite. Riscul de gută este dublu la persoanele care consumă două sau mai multe băuturi zaharoase pe zi, în comparație cu persoanele care consumă mai puțin de una pe lună.

Cu toate acestea, nu cunoaștem motivul exact pentru această creștere a acidului uric. Creșterea ar putea apărea din cauza altor ingrediente din băuturi în afară de fructoză sau din cauza altor obiceiuri nesănătoase.

Alcool

În cazul băuturilor alcoolice, nu există nicio îndoială. Riscul de a dezvolta gută este mai mult decât dublu la bărbații care consumă 50 de ml sau mai mult de alcool pe zi, comparativ cu cei care nu consumă alcool.

Atât la bărbați, cât și la femei, consumul de alcool este legat de niveluri mai mari ale uricemiei și de gută. De fapt, riscul este mai mare la femei.

Consumul de mult alcool într-un timp scurt crește concentrația de acid lactic din organism. Acest lucru face dificilă eliminarea acidului uric de către rinichi. Pe de altă parte, dacă bei în mod constant alcool, problema apare din cauza nivelurilor ridicate de purine.

Îți recomandăm:

Guta și acidul uric – un tratament naturist

Băuturi alcoolice
Alcoolul crește nivelul de acid uric atât la bărbați, cât și la femei.

Lucruri importante de reținut

Când vorbim despre hiperuricemie, nu vorbim doar despre alimente pe care nu le poți mânca. Există și alți pași și aspecte conexe pe care le poți modifica pentru a-ți ameliora starea de sănătate:

  • Nu trebuie să ai o greutate mai ridicată decât ceea ce este considerat sănătos. Dacă ești supraponderal, ar trebui să iei măsuri pentru pierderea treptată în greutate.
  • Nu trebuie să limitezi extrem de mult caloriile consumate, deoarece acest lucru poate crește nivelul acidului uric în organism.
  • Hidratează-te în mod corespunzător. Bea aproximativ 2 litri (8 căni) de apă simplă pe zi.

Toți acești pași ar trebui să însoțească tratamentul medicamentos specific, stabilit de un medic specialist.

În concluzie…

Ar trebui să îți limitezi consumul de carne roșie, pește gras, băuturi cu zahăr și alcool dacă suferi de hiperuricemie. A mânca cu măsură, a bea multă apă și a urmă o dietă bogată în fructe și legume proaspete, cereale integrale, lapte degresat și iaurt te va ajuta în combaterea acestei probleme de sănătate.

  • Álvarez Larido B, Alonso Valdivielso JL. [Hyperuricemia and gout; the role of diet]. Nutrición Hospitalaria. Abril 2014. 1;29(4):760-70.
  • Jamnik J, et al. Fructose intake and risk of gout and hyperuricemia: a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ Open. Octubre 2016. 3;6 (10).
  • Pemberton C, et al. Manual de dietética de la Clínica Mayo. Ediciones Medici. 1993.
  • Rongrong L. et al. Dietary factors and risk of gout and hyperuricemia: a meta-analysis and systematic review. Asia Pacific Journal of clinical Nutrition . 2018;27(6). 1344-1356.
  • Contreras Roura, Jiovanna. “Errores innatos del metabolismo de las purinas y otras enfermedades relacionadas.” Revista Cubana de Pediatría 84.2 (2012): 197-200.