Logo image
Logo image

Beneficiile jocului sudoku pentru creier conform științei

4 minute
Numerele pe care trebuie să le plasăm în puzzle-ul sudoku stimulează acțiunea neuronilor și ne obligă să ne concentrăm și să ne amintim lucruri. Descoperă avantajele pe care le are acest joc pentru creier!
Beneficiile jocului sudoku pentru creier conform științei
Ultima actualizare: 09 august, 2022

Sudoku este un joc mintal foarte complex. În spatele identificării numerelor există un mare efort care prezintă beneficii pentru creier. Acest lucru a fost dovedit de știință. Se pare că jocul își are originea în Statele Unite, dar a devenit popular după sosirea sa în Japonia. Descoperă beneficiile jocului sudoku pentru creier conform științei!

Acest joc constă în completarea unei matrice de 9 cu 9 celule care, la rândul său, este împărțită în sub-matrice de 3 cu 3, ce conțin cifre de la 1 la 9. În unele casete, există cifre care sunt cunoscute ca valori date sau indicii. Jocul este simplu, deși există și variante de sudoku cu dificultate sporită.

Deși este o formă de divertisment bazată pe numere, nu trebuie să fii cel mai talentat din lume la matematică pentru a începe să joci sudoku. Este foarte distractiv și te ajută să-ți antrenezi creierul.

Răbdarea este esențială, deoarece finalizarea unui singur joc poate dura mult timp. Cu toate acestea, fii liniștit, deoarece te vei perfecționa în timp.

Abilități stimulate de sudoku

Jucând sudoku, vei obține beneficii pentru creier și vei antrena și abilitățile pe care le ai deja. De asemenea, poți dobândi abilități noi. Unele dintre ele sunt percepția, memoria foarte bună, logica și coordonarea.

Studiile privind folosirea matematicii în acest tip de joc indică faptul că printre abilitățile care necesare se numără ingeniozitatea, imaginația și răbdarea. Prin urmare, jucând Sudoku, vei învăța să gestionezi situațiile stresante. Din acest motiv, este recomandat să începi cu jocurile de complexitate redusă.

Vezi și:

Riscurile vieții sedentare asupra creierului

Beneficiile jocului sudoku pentru creier conform științei

Jocul sudoku are multiple beneficii pentru sănătate, în special pentru creier. Mai jos, îți explicăm despre ce este vorba!

Some figure
Sudoku aduce beneficii creierului, deoarece stimulează logica, memoria și răbdarea.

Stimulează gândirea logică

Gândirea logică este capacitatea de a înțelege ceea ce ne înconjoară, relațiile sau diferențele dintre acțiuni, obiecte sau evenimente. Știm acest lucru datorită analizei, înțelegerii, abstractizării și imaginației.

Conform unor studii, jocuri precum Sudoku ascund probleme matematice care stimulează în mod specific gândirea logică matematică.

Încurajează gândirea rapidă

După ce începi să joci sudoku de la complexitate scăzută la mare, odată cu trecerea timpului și datorită analizei și abstractizării, vei finaliza provocările din ce în ce mai repede. La asta se referă gândirea rapidă, cea care va fi stimulată și dezvoltată.

Îmbunătățește concentrarea

Sudoku necesită diverse abilități. Printre acestea găsim concentrarea, care este o cerință indispensabilă pentru a putea finaliza jocul cu succes. Vei evita duplicarea numerelor sau plasarea lor incorectă.

Cercetările au arătat că Sudoku este una dintre activitățile recreativ-pedagogice care se practică în sălile de clasă cu scopul de a crește atenția și concentrarea elevilor.

Dezvoltă abilități de rezolvare a problemelor

Când începi să joci sudoku pentru începători, poate fi un pic plictisitor și frustrant, fie pentru că este nevoie de timp pentru finalizare, fie pentru că nu ți-ai dezvoltat încă toate abilitățile. În acest proces, înveți să-ți dezvolți abilitatea de a rezolva probleme.

Știința a dovedit faptul că matematica și jocurile didactice bazate pe numere contribuie la sporirea capacității de a rezolva probleme complexe.

Crește calitatea funcției cognitive

Mulți factori pot afecta calitatea funcției cognitive, în special bătrânețea. Un studiu care a prelevat probe de la adulți cu vârste cuprinse între 50 și 93 de ani a constatat că practicarea frecventă a unor puzzle-uri numerice, cum ar fi Sudoku, este în relație strânsă cu creșterea calității funcției cognitive.

Elimină stresul

Stresul este considerat un efort exagerat care se manifestă la nivel fizic și emoțional și care poate suprasolicita creierul. Afectează sănătatea în multe feluri. Studiile au indicat faptul că poate modifica procesele de plasticitate și neurogeneză.

Cu toate acestea, jocurile de societate sau jocurile exigente din punct de vedere mintal, cum ar fi Sudoku, sunt foarte relaxante. Prin urmare, dacă ai o zi stresantă, începe un simplu joc de sudoku. Activează-ți treptat mintea și încarcă-te cu energie pozitivă!

Importanța antrenării creierului

Some figure
Jocurile matematice sunt utile pentru îmbunătățirea abilităților cognitive, în special la bătrânețe.

Cercetările au arătat că învățarea zilnică, precum și jocurile Sudoku, stimulează creierul, îmbunătățesc funcția cerebrală și previn declinul cognitiv. Toate acestea se traduc prin bunăstare. Această bunăstare, la rândul său, înseamnă o rezistență mai mare la uitare și afectarea memoriei. Vei fi mai atent și abilitățile tale vor fi în siguranță mult timp.

Acest set de activități, cum ar fi sudoku, pe care îl poți face pentru a-ți antrena creierul, este cunoscut sub denumirea de gimnastică cerebrală. Aceasta este utilizată pe scară largă pentru a consolida dezvoltarea abilităților, precum creativitatea.

Află mai mult:

Ce se întâmplă cu creierul când nu te odihnești?

Bucură-te de beneficiile sudoku pentru creier!

Ai văzut deja câteva dintre beneficiile jocului sudoku pentru creier. Îți poți imagina care sunt cele pe care le-ai fi putut dobândi dacă ai fi început să completezi sudoku încă din copilărie? Este uimitor!

Totuși, nu este prea târziu. Poți începe acum și poți implementa acest joc în creșterea copiilor. Pe lângă îmbunătățirea funcției creierului, acesta va îmbunătăți calitatea vieții. Beneficiile se vor manifesta pentru totdeauna, ajutându-te să previi declinul cognitiv.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.


  • Becerra, Alberto; Núñez, Juan; Perea, José María (2016) ¿Cuánta matemática hay en los sudokus?. Revista Pensamiento Matemático, Vol 6, Nº 1, pags 113-136. Sección juegos y rarezas matemáticas. España. Recuperado de dialnet.unirioja.es
  • Javier Suárez Quero. Las matemáticas en el sudoku. Universidad de Almería, 2017. Disponible en: http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/6445/16582_Suarez%20Quero%2C%20Javier.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Kahnmena Daniel. Pensar rápido, pensar despacio.
  • Leal Huise, Sandra, & Bong Anderson, Simón (2015). La resolución de problemas matemáticos en el contexto de los proyectos de aprendizaje. Revista de Investigación, 39(84),71-93.[fecha de Consulta 17 de Marzo de 2021]. ISSN: 0798-0329. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3761/376140399004
  • Romero, Rosario, & Cueva, Henry, & Barboza, Luis (2014). La gimnasia cerebral como estrategia para el desarrollo de la creatividad en los estudiantes. Omnia, 20(3),80-91.[fecha de Consulta 17 de Marzo de 2021]. ISSN: 1315-8856. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=737/73737091006
  • Zárate, S., & Cárdenas, F. P., & Acevedo-Triana, César, & Sarmiento-Bolaños, M. J., & León, L. A. (2014). Efectos del estrés sobre los procesos de plasticidad y neurogénesis: una revisión. Universitas Psychologica, 13(3),15-47.[fecha de Consulta 17 de Marzo de 2021]. ISSN: 1657-9267. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=647/64733438030
  • Lluen Rodríguez, J. D. (2017). Proyecto “Sudoku” en la capacidad de resolución de problemas matemáticos de los estudiantes del segundo año de secundaria de la IEP.“Henri Wallon” 2016.
  • Lozano Alonso, S., & Pérez Sanz, J. R. Evaluación de la mejora del sentimiento de soledad en pacientes geriátricos institucionalizados mediante la realización de actividades socioculturales a través de la escala ESTE II.
  • Giraldo Pinzón, H. D., Mendoza Toloza, C. A., & Ávila Plaza, P. A. (2019). Alzheimind: aplicación móvil que utiliza inteligencia artificial para el tratamiento temprano del Alzheimer.
  • Llerena Gomez, C. E. (2018). Razonamiento lógico y su impacto en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de la Escuela “Aurora Estrada Ayala De Ramirez Perez” de la ciudad de Babahoyo provincia de los Rios (Bachelor’s thesis, BABAHOYO: UTB, 2018).
  • Rios Mendoza, F. M., & Romero Ruiz, G. R. (2019). Efecto del programa de ludoterapia en la calidad de vida de los adultos mayores del CIAM–YANTALÓ, 2019.
  • Ruiz, M. J. A. (2019). Los pasatiempos como recurso didáctico en el aula de E/LE (1): Planteamientos generales. Los mensajes cifrados. Foro de profesores de E/LE, (15), 1-18.
  • García, B. E. (2020). PROGRAMA DE SALUD: LA JUBILACIÓN, PUNTO DE PARTIDA.
  • Sandí Delgado, J. C., & Espinoza Torres, I. Fortalecimiento de la calidad de vida de las personas adultas mayores del Caribe costarricense.
  • Arias Hidalgo, E. N. (2019). EL JUEGO SUDOKU Y EL DESARROLLO DEL PENSAMIENTO LÓGICO MATEMÁTICO EN LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA INTEGRADA “PEDRO SÁNCHEZ GAVIDIA”–HUÁNUCO–2017.
  • Romano, M., Nissen, M. D., Del Huerto, N., & Parquet, C. (2007). Enfermedad de alzheimer. Revista de posgrado de la vía cátedra de medicina, 75, 9-12.
  • Luque Lopez, M. E. (2020). Sudoku como herramienta para elevar el nivel de concentración de los estudiantes del primer grado de educación secundaria de la Institución Educativa “Simón Bolívar”, de Moquegua-2019.

Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.