Riscurile vieții sedentare asupra creierului

Există multe riscuri ale stilului de viață sedentar. Acesta poate afecta atât sănătatea fizică, cât și creierul. Citește mai departe pentru a afla mai multe informații utile!
Riscurile vieții sedentare asupra creierului

Ultima actualizare: 18 Iulie, 2021

Inactivitatea, lipsa exercițiilor fizice și sedentarismul sunt dăunătoare sănătății generale. Știm asta de ani de zile. Însă, în acest articol, vom discuta despre riscurile vieții sedentare asupra creierului.

Trăim într-o lume în care activitatea fizică ocupă un loc secundar. Multe locuri de muncă presupun statul jos multe ore pe zi sau deplasarea cu vehicule în loc de mersul pe jos.

Riscurile vieții sedentare asupra creierului și sistemului nervos

Sistemul nervos nu este o structură statică, ci una dinamică. Sinapsele sunt create și modificate continuu, iar altele sunt eliminate. Cu toate acestea, schimbările cauzate de inactivitate nu sunt tocmai bune și acesta este unul dintre cele mai mari riscuri ale stilului de viață sedentar.

Într-un studiu din 2014 realizat de Mischel și colegii săi de la Școala de Medicină a Universității de Stat Wayne, aceștia au descoperit schimbările specifice care apar în creier ca urmare a unui stil de viață sedentar.

Cercetătorii au ales două grupuri de șobolani. Unul dintre ele se mișca regulat. Un alt grup nu a făcut-o deloc. După 3 luni, oamenii de știință au descoperit modificări fizice în structura creierului șobolanilor sedentari:

  • Un număr excesiv de ramuri neuronale suplimentare suprastimulează sistemul nervos, accelerând ritmul cardiac și predispunând șobolanii la hipertensiune.
  • Inactivitatea a făcut ca sistemul nervos simpatic să nu reușească să regleze vasoconstricția periferică, ceea ce predispune la hipertensiune și boli de inimă.

Alte cercetări științifice au constatat că stilul de viață sedentar scade memoria și capacitatea de învățare și predispune la boli neurodegenerative.

Neuroni care se conectează

Cum să eviți riscurile vieții sedentare asupra creierului

Exercițiile fizice îmbunătățesc sănătatea fizică și mintală

Thomas Stevens, în cercetările publicate în Preventative Medicine, a arătat că exercițiile fizice moderate îmbunătățesc sănătatea mintală, în special la cei care suferă de stres, anxietate și tulburări legate de depresie. În plus, rezultatele studiilor au scos la iveală dovezi despre:

  • Îmbunătățirea stării de spirit
  • Reducerea simptomelor de anxietate și depresie
  • Bunăstare fizică sporită
  • Creșterea semnificativă a calității vieții, în special la femei și la restul populației cu vârsta peste 40 de ani

Concluzia este clară: cel mai bun mod de a evita bolile cronice, cum ar fi diabetul, hipertensiunea, obezitatea, osteoporoza și bolile cardiovasculare este prin exerciții fizice. De fapt, o simplă plimbare zilnică este suficientă pentru a evita multe probleme de sănătate. De asemenea, antrenamentul trebuie să fie moderat și progresiv.

Somnul este esențial

Se știe că unul dintre riscurile stilului de viață sedentar constă în eliminarea rutinelor și tulburarea programelor, ceea ce duce la o calitate slabă a somnului. Desigur, acest lucru nu face decât să înrăutățească problema.

Dacă nu dormi bine, vei avea o dispoziție mai proastă și o instabilitate emoțională mai mare. În plus, atenția și memoria vor fi afectate de faptul că nu te odihnești suficient.

A te antrena ușor îmbunătățește calitatea somnului și îl face mai odihnitor. Nu este surprinzător faptul că una dintre cele mai bune modalități de a trata insomnia este mișcarea.

Fată care nu cunoaște riscurile vieții sedentare asupra creierului

Exercițiile fizice previn riscurile unui stil de viață sedentar și îmbunătățesc starea de spirit

Așa este: exercițiile fizice ajută la combaterea simptomelor de anxietate. De asemenea, te ajută să fii mai liniștit și mai relaxa când dormi. Exercițiile fizice cresc, de asemenea, stima și încrederea în sine și promovează activitățile sociale.

În concluzie, acestea sunt riscurile stilului de viață sedentar pentru creier și corp. Prin urmare, poți să le combați prin exerciții fizice și stimulare pentru neuroni, cum ar fi activitățile în aer liber, vizitarea muzeelor sau conversarea cu cineva cu care mergi pe jos sau faci jogging.

S-ar putea să te intereseze...
Cele mai bune ore la care să mănânci
Doza de SănătateCitește-l în Doza de Sănătate
Cele mai bune ore la care să mănânci

În general, suntem mai preocupați de cât de mult și de ce mâncăm decât de cele mai bune ore la care să mănânci. Cum este corect?



  • Lavielle-Sotomayor, P., Pineda-Aquino, V., Jáuregui-Jiménez, O., & Castillo-Trejo, M. (2014). Actividad física y sedentarismo: Determinantes sociodemográficos, familiares y su impacto en la salud del adolescente. Revista de salud pública16, 161-172.
  • Mischel, N. A., Llewellyn‐Smith, I. J., & Mueller, P. J. (2014). Physical (in) activity‐dependent structural plasticity in bulbospinal catecholaminergic neurons of rat rostral ventrolateral medulla. Journal of Comparative Neurology522(3), 499-513.
  • Vega, R. A. (2011). Riesgo de adquirir enfermedades crónicas no transmisibles provocadas por sedentarismo, de los empleados de la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. Paradigma: Revista de investigación educativa, 33-43.