Beneficiile plantei ashwagandha și contraindicațiile sale
 

Beneficiile plantei ashwagandha și contraindicațiile sale

Ashwagandha, în medicina Ayurveda, este considerată un remediu natural pentru creșterea nivelului de energie, reducerea stresului și prevenirea unor boli. Ce spune știința despre asta?
Beneficiile plantei ashwagandha și contraindicațiile sale

Ultima actualizare: 12 Iulie, 2022

Ashwagandha (Withania somnifera L.) este cunoscută și sub numele de „oroval” sau „bufera somnifera” (în catalană). Este o plantă foarte populară în medicina ayurvedică indiană, apreciată pentru proprietățile adaptogene și revitalizante. Descoperiți beneficiile plantei ashwagandha și contraindicațiile sale!

Potrivit unui studiu publicat în jurnalul medical Cureus, extractele de ashwagandha au efecte pozitive în ceea ce privește ameliorarea stresului și anxietății. În plus, acestei plante îi sunt atribuite diverse beneficii pentru sănătate.

Ce este ashwagandha?

Ashwagandha este cunocută și ca Ajagandha, Asgandha, Ashvagandha, ginseng ayurvedic, ginseng indian, cerise d’hiver și winter cherry (cireș de iarnă în franceză, respectiv engleză).

Este o plantă care aparține familiei Solanaceae, care include și roșiile, tutunul și cartofii. Ashwagandha crește între 60 și 120 centimetri înălțime. Are tulpini semi-lemnoase, frunze alungite-ovale și flori în formă de clopot, galben-verzui.

Fructul său este sferic, mic și roșu aprins (de unde și unele dintre numeroasele sale denumiri). Oamenii folosesc diferite părți ale acestei plante, inclusiv frunzele. Cele mai comercializate forme sunt extractele sau pulberile de rădăcină.

Culturile de ashwagandha se găsesc adesea în India și Pakistan. Cu toate acestea, atât suplimentele, cât și frunzele plantei sunt distribuite în multe alte țări.

Proprietățile plantei ashwagandha

Ashwagandha se remarcă prin conținutul său de compuși chimici activi biologic, inclusiv alcaloizi, lactone steroidiene și saponine.

Alte substanțe conținute în această plantă sunt următoarele:

  • Trietilenglicol: în studiile clinice pe șoareci, această substanță a demonstrat efecte interesante împotriva insomniei.
  • Flavonoide: cunoscute pentru capacitatea lor de a inhiba efectele stresului oxidativ.
  • Săruri minerale: precum fier și potasiu.

Beneficiile pentru sănătate ale plantei ashwagandha

Există diverse beneficii pe care ashwagandha le oferă pentru sănătate; multe sunt dovedite științific. În acest sens, i se atribuie proprietăți antiinflamatorii, sedative, antioxidante, antidiabetice și revitalizante.

1. Reduce stresul

Medic care vorbește despre suprarenale
Această plantă medicinală reduce nivelul de cortizol, un hormon produs în glanda suprarenală și legat de nivelul de stres.

Ashwagandha a fost clasificată ca un remediu adaptogen, adică are capacitatea de a crește rezistența organismului la situații de stres fizic și psihic. O investigație publicată în Jurnalul Indian de Medicină Psihologică a stabilit că suplimentele cu această plantă ajută la reducerea nivelului de cortizol.

2. Controlează anxietatea

Datorită celor de mai sus, cercetătorii consideră ca este un bun complement împotriva episoadelor de stres și anxietate. I se atribuie un efect de relaxare, deoarece reglează semnalizarea chimică a sistemului nervos, care provoacă senzația de tensiune.

3. Reduce simptomele depresiei

Depresia este o problemă de sănătate mintală care necesită intervenția profesioniștilor. Din acest motiv, suplimentele din plante nu trebuie considerate un tratament de primă linie pentru a controla simptomele. Cu toate acestea, unele plante au demonstrat potențialul de a îmbunătăți starea de spirit în această afecțiune.

Într-un studiu controlat raportat în Jurnalul Indian de Medicină Psihologică, 64 de adulți au primit 600 miligrame dintr-un extract de ashwagandha foarte concentrat în fiecare zi. După 60 de zile, 79% au raportat o reducere a simptomelor depresiei majore. În ciuda acestui fapt, sunt necesare mai multe dovezi științifice.

4. Ajută la reglarea nivelului de glucoză

Deși nu este considerată un remediu pentru diabet, unele cercetări au descoperit că ashwagandha are capacitatea de a regla nivelul de glucoză din sânge.

În acest sens, într-un studiu in vitro publicat de revista Phytochemistry s-a observat că a crescut secreția de insulină și a îmbunătățit sensibilitatea celulelor musculare la acest hormon.

Un studiu clinic publicat în Indian Journal of Experimental Biology a stabilit că extractele din această plantă medicinală favorizează reglarea nivelului glicemiei atât la persoanele sănătoase, cât și la persoanele cu diabet.

5. Promovează creșterea masei musculare

Iubitorii de sport pot găsi în ashwagandha un complement natural pentru creșterea masei musculare. De fapt, după cum arată un studiu controlat randomizat din Jurnalul Societății Internaționale de Nutriție Sportivă, ashwagandha îmbunătățește compoziția corporală și crește puterea musculară.

6. Reduce grăsimea corporală

Se pare că ajută la reducerea procentului de grăsime corporală. Desigur, pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie inclusă în cadrul unei alimentații sănătoase. Sunt necesare și alte obiceiuri benefice, cum ar fi exercițiile fizice.

7. Ajută la combaterea inflamației

Un număr mare de boli este atribuit lipsei de control al markerilor inflamatori. În acest sens, studiile pe animale sugerează că ashwagandha are proprietăți antiinflamatorii care ajută la menținerea sănătății organismului.

8. Scade riscul de afecțiuni cardiace

În studiile pe oameni, componentele plantei au crescut activitatea celulelor imune care luptă împotriva infecțiilor. S-a observat că scad proteina C reactivă (CRP), un marker asociat cu un risc crescut de afecțiuni cardiace.

9. Scade colesterolul și trigliceridele

Potrivit datelor anecdotice, un alt motiv pentru care Withania somnifera L poate fi un supliment pentru reducerea riscului de boli cardiovasculare este faptul că ajută la controlul nivelului de colesterol și trigliceride din sânge.

Cercetările efectuate la șobolani au descoperit că ashwagandha a ajutat la scăderea colesterolului total și a trigliceridelor cu 53% și respectiv 45%. De asemenea, s-a observat o scădere a nivelului de colesterol rău sau LDL.

10. Beneficiile plantei ashwagandha: activitate antioxidantă

Activitatea antioxidantă a plantei ajută la protejarea celulelor nervoase contra efectelor negative ale radicalilor liberi. În cercetările publicate în Neurochemical Research, șobolanii cu epilepsie care au fost tratați cu această plantă au prezentat o scădere a tulburărilor de memorie spațială.

11. Ajută la îmbunătățirea funcției creierului

În același sens, într-un studiu de cercetare de farmacognozie, un grup de bărbați sănătoși a luat zilnic 500 miligrame de extract standardizat de ashwagandha. Subiecții au raportat îmbunătățiri semnificative ale performanței și timpului de reacție în comparație cu cei cărora li s-a administrat placebo.

12. Ameliorează tulburările de somn

Datorită conținutului său de withanolide și trietilen glicol, planta ajută la reducerea tulburărilor de somn, mai ales a insomniei.

13. Este utilă în tratamentul anemiei

În medicina ayurvedică, ashwagandha este folosită pentru a reduce stările de oboseală nervoasă, slăbiciune și anemie prin deficit de fier. Aparent, extractele sale ajută la creșterea nivelului de hemoglobină și eritrocite.

14. Crește performanța fizică

Studiile au arătat că ashwagandha poate crește capacitatea de respirație și forța musculară în timpul activității fizice intense.

15. Ridică nivelul de energie

În aceeași ordine de idei, ashwagandha este considerată revitalizantă nu numai pentru sportivi, ci și pentru persoanele în vârstă, ajutând la combaterea proastei dispoziții și la creșterea vitalității.

16. Tratează afecţiunile reumatice

Datorită proprietăților sale antiinflamatorii, este folosită ca un complement împotriva afecțiunilor reumatismale, reducând deteriorarea tendoanelor, ligamentelor, articulațiilor și oaselor. Acest lucru este intens studiat.

17. Este un afrodisiac

În India, suplimentele cu această plantă sunt folosite în mod tradițional pentru a îmbunătăți răspunsul sexual, ceea ce ar putea avea un impact pozitiv asupra fertilității, deși nu există dovezi concludente.

18. Crește producția de hormoni tiroidieni

Au fost efectuate studii care ne permit să afirmăm că tratamentul cu Withania somnifera poate fi benefic pentru normalizarea indicilor tiroidieni la pacienţii cu hipotiroidism subclinic.

19. Ajută la creșterea imunității

Ashwagandha este creditată cu un efect important asupra creșterii leucocitelor, care pot întări sistemul imunitar, ajutând la prevenirea eventualelor infecții.

20. Contribuie la scăderea pierderii osoase

Studiile in vitro au constatat că aportul de Withania somnifera poate încetini pierderea osoasă, o veste bună pentru cei care suferă de osteoporoză.

21. Este o speranță pentru cancer

Utilizarea de withanolide (withaferin A) pare promițătoare pentru tratamentul anumitor tipuri de cancer, grație inhibării creșterii celulelor tumorale. Totuși, constatările nu sunt deocamdată concludente.

Contraindicațiile plantei ashwagandha

Toate remediile pe bază de plante derivate din ashwagandha trebuie folosite cu grijă. Ca și în cazul altor plante, există riscul de efecte secundare și posibile interacțiuni. În acest caz, conținutul de alcaloizi poate da naștere unor incompatibilități.

În general, ashwagandha este contraindicată în următoarele cazuri:

  • Sarcină și alăptare
  • Copii sub 12 ani
  • Hipertiroidism
  • Hemocromatoză
  • Sensibilitate gastrică
  • Tratamente cu antidepresive precum zolpidenul, clonazepamul, sertralina și altele
  • Utilizarea de somnifere
  • Medicamente pentru hipertensiune arterială sau colesterol mare: consultați mai întâi medicul
Beneficiile plantei ashwagandha

Doze și prezentări

Până în prezent, nu există date privind doza exactă de ashwagandha. În ciuda acestui fapt, extractele de rădăcină sunt consumate în doze care variază între 300 și 500 miligrame pe zi. Pentru ceai, se folosesc între 3 și 5 grame pe zi. Planta poate fi găsită în orice magazin naturist în următoarele prezentări:

  • Rădăcină uscată, tocată sau pudră
  • Frunze uscate sau pudră pentru infuzii
  • Fructe uscate sau deshidratate (fără semințe)
  • Extract lichid
  • Extract de rădăcină pudră

Ce să reținem despre beneficiile plantei ashwagandha?

Ashwagandha este populară în medicina ayurvedică datorită acțiunii sale antioxidante și revitalizante. Este folosită ca supliment pentru a reduce stresul, anxietatea și alte tulburări de dispoziție. Protejează sănătatea cardiovasculară și îmbunătățește condiția fizică.

În orice caz, nu trebuie consumată în exces. Este necesar să luați câteva măsuri de precauție. Rețineți că există anumite contraindicații, adică situații în care nu puteți profita de beneficiile plantei ashwagandha.

S-ar putea să te intereseze...
Ce este dermapen și care sunt efectele sale asupra pielii?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Ce este dermapen și care sunt efectele sale asupra pielii?

Ce este dermapen? Este un tratament estetic care regenerează aspectul și textura pielii folosind microace. Este sigur și nu implică riscuri.



  • Salve J, Pate S, Debnath K, Langade D. Adaptogenic and Anxiolytic Effects of Ashwagandha Root Extract in Healthy Adults: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Clinical Study. Cureus. 2019;11(12):e6466. Published 2019 Dec 25. doi:10.7759/cureus.6466
  • Singh N, Bhalla M, de Jager P, Gilca M. An overview on ashwagandha: a Rasayana (rejuvenator) of Ayurveda. Afr J Tradit Complement Altern Med. 2011;8(5 Suppl):208-213. doi:10.4314/ajtcam.v8i5S.9
  • Kaushik MK, Kaul SC, Wadhwa R, Yanagisawa M, Urade Y. Triethylene glycol, an active component of Ashwagandha (Withania somnifera) leaves, is responsible for sleep induction. PLoS One. 2017 Feb 16;12(2):e0172508. doi: 10.1371/journal.pone.0172508. PMID: 28207892; PMCID: PMC5313221.
  • Suen J, Thomas J, Kranz A, Vun S, Miller M. Effect of Flavonoids on Oxidative Stress and Inflammation in Adults at Risk of Cardiovascular Disease: A Systematic Review. Healthcare (Basel). 2016;4(3):69. Published 2016 Sep 14. doi:10.3390/healthcare4030069
  • Chandrasekhar K, Kapoor J, Anishetty S. A prospective, randomized double-blind, placebo-controlled study of safety and efficacy of a high-concentration full-spectrum extract of ashwagandha root in reducing stress and anxiety in adults. Indian J Psychol Med. 2012 Jul;34(3):255-62. doi: 10.4103/0253-7176.106022. PMID: 23439798; PMCID: PMC3573577.
  • Andrade C, Aswath A, Chaturvedi SK, Srinivasa M, Raguram R. A double-blind, placebo-controlled evaluation of the anxiolytic efficacy ff an ethanolic extract of withania somnifera. Indian J Psychiatry. 2000 Jul;42(3):295-301. PMID: 21407960; PMCID: PMC2958355.
  • Gorelick J, Rosenberg R, Smotrich A, Hanuš L, Bernstein N. Hypoglycemic activity of withanolides and elicitated Withania somnifera. Phytochemistry. 2015 Aug;116:283-289. doi: 10.1016/j.phytochem.2015.02.029. Epub 2015 Mar 18. PMID: 25796090.
  • Raut AA, Rege NN, Tadvi FM, Solanki PV, Kene KR, Shirolkar SG, Pandey SN, Vaidya RA, Vaidya AB. Exploratory study to evaluate tolerability, safety, and activity of Ashwagandha (Withania somnifera) in healthy volunteers. J Ayurveda Integr Med. 2012 Jul;3(3):111-4. doi: 10.4103/0975-9476.100168. PMID: 23125505; PMCID: PMC3487234.
  • Wankhede S, Langade D, Joshi K, Sinha SR, Bhattacharyya S. Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2015 Nov 25;12:43. doi: 10.1186/s12970-015-0104-9. PMID: 26609282; PMCID: PMC4658772.
  • Orrù A, Casu MA, Tambaro S, Marchese G, Casu G, Ruiu S. Withania somnifera (L.) Dunal root extract alleviates formalin-induced nociception in mice: involvement of the opioidergic system. Behav Pharmacol. 2016 Feb;27(1):57-68. doi: 10.1097/FBP.0000000000000195. PMID: 26397759.
  • Bhat J, Damle A, Vaishnav PP, Albers R, Joshi M, Banerjee G. In vivo enhancement of natural killer cell activity through tea fortified with Ayurvedic herbs. Phytother Res. 2010 Jan;24(1):129-35. doi: 10.1002/ptr.2889. PMID: 19504465.
  • Visavadiya NP, Narasimhacharya AV. Hypocholesteremic and antioxidant effects of Withania somnifera (Dunal) in hypercholesteremic rats. Phytomedicine. 2007 Feb;14(2-3):136-42. doi: 10.1016/j.phymed.2006.03.005. Epub 2006 May 18. PMID: 16713218.
  • Soman S, Korah PK, Jayanarayanan S, Mathew J, Paulose CS. Oxidative stress induced NMDA receptor alteration leads to spatial memory deficits in temporal lobe epilepsy: ameliorative effects of Withania somnifera and Withanolide A. Neurochem Res. 2012 Sep;37(9):1915-27. doi: 10.1007/s11064-012-0810-5. Epub 2012 Jun 15. PMID: 22700086.
  • Pingali U, Pilli R, Fatima N. Effect of standardized aqueous extract of Withania somnifera on tests of cognitive and psychomotor performance in healthy human participants. Pharmacognosy Res. 2014 Jan;6(1):12-8. doi: 10.4103/0974-8490.122912. PMID: 24497737; PMCID: PMC3897003.
  • Dey A, Chatterjee SS, Kumar V. Triethylene glycol-like effects of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) root extract devoid of withanolides in stressed mice. AYU 2018;39:230-8
  • El-Boshy Mel-S, Abdalla OM, Risha A, Moustafa F. Effect of Withania somnifera Extracts on Some Selective Biochemical, Hematological, and Immunological Parameters in Guinea Pigs Experimental Infected with E. coli. ISRN Vet Sci. 2013;2013:153427. Published 2013 Mar 31. doi:10.1155/2013/153427
  • Gupta A, Mahdi AA, Shukla KK, Ahmad MK, Bansal N, Sankhwar P, Sankhwar SN. Efficacy of Withania somnifera on seminal plasma metabolites of infertile males: a proton NMR study at 800 MHz. J Ethnopharmacol. 2013 Aug 26;149(1):208-14. doi: 10.1016/j.jep.2013.06.024. Epub 2013 Jun 21. PMID: 23796876.
  • Bonilla DA, Moreno Y, Gho C, Petro JL, Odriozola-Martínez A, Kreider RB. Effects of Ashwagandha (Withania somnifera) on Physical Performance: Systematic Review and Bayesian Meta-Analysis. J Funct Morphol Kinesiol. 2021 Feb 11;6(1):20. doi: 10.3390/jfmk6010020. PMID: 33670194; PMCID: PMC8006238.
  • Kumar Sharma A, Basu I, Singh S. Efficacy and safety of ashwagandha root extract in subclinical hypothyroid patients: a double-blind, randomized placebo-controlled trial. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. 2018; 24(3): 243-248.
  • Khedgikar, V., Kushwaha, P., Gautam, J. et al. Withaferin A: a proteasomal inhibitor promotes healing after injury and exerts anabolic effect on osteoporotic bone. Cell Death Dis 4, e778 (2013). https://doi.org/10.1038/cddis.2013.294