Care sunt hormonii fericirii?

09 Noiembrie, 2020
Cu toții am fost fericiți la un moment dat, dar știi care este cvartetul fericirii? Îți vom prezenta neurotransmițătorii care pot duce sentimentul de fericire la nivelul următor.

Știi care sunt hormonii fericirii? Capacitatea de a dezlănțui efectele pozitive ale serotoninei, dopaminei, oxitocinei și endorfinelor (SDOE) este uneori numită „cvartetul fericirii”, deoarece ne oferă o senzație plăcută de căldură. Fiecare persoană își poate dezlănțui fericirea prin comportamente specifice, deoarece fericirea este un sentiment subiectiv.

Cel mai curios lucru despre cvartetul fericirii este faptul că nu are nicio legătură cu suma de bani pe care o ai în cont, cu statutul tău social sau cu slujba ta. Fiecare persoană poate fi fericită într-un mod simplu, așa cum vom explica în rândurile de mai jos.

Află mai multe despre fericire în acest articol!

Care sunt hormonii fericirii? Ce este cvartetul fericirii?

Substanțele care alcătuiesc cvartetul fericirii interacționează și au efectele lor particulare. Neurotransmițătorii serotonină, dopamină, oxitocină și endorfine fac parte dintr-o formulă biologică care creează o senzație de bunăstare.

Serotonina

Serotonina este un neurotransmițător care reglează starea de spirit, somnul, consumul de alimente și anumite procese cognitive. Dacă proporția de serotonină din sistemul nervos este echilibrată, te simți fericit, mulțumit și vezi partea pozitivă a lucrurilor.

Atunci când serotonina lipsește, deficitul acesteia poate provoca depresie sau tristețe, lipsă de motivație, lipsă de energie și pesimism. Prin urmare, este esențial să ai un nivel adecvat de serotonină la nivel neuronal.

Citește mai mult:

Cele 5 tipuri de fericire pe care le putem simți

Femeie care se bucură de hormonii fericirii
Neurotransmițătorul serotonină influențează starea de spirit a oamenilor în funcție de concentrația sa.

Dopamina

Acesta este un alt neurotransmițător important pentru creier, deoarece provoacă senzații plăcute. Acționează atunci când obținem ceva ce ne dorim, cum ar fi îndeplinirea unui obiectiv, consumul unui aliment care ne place sau cumpărarea unui obiect pe care ni l-am dorit mult timp.

La fel ca serotonina, implică factori motivaționali, dar într-un mod mult mai direct. Persoanelor cu un nivel scăzut de dopamină le este mai dificil să simtă plăcere și să se încurajeze.

Dopamina este studiată pe scară largă la pacienții cu depresie, deoarece nivelurile sale inadecvate interferează cu procesul de recuperare din situația depresivă. Unele medicamente inhibă recaptarea neurotransmițătorului pentru a-i crește nivelul în organism.

Oxitocina

Acest hormon este eliberat în urma contactului social. De exemplu, oxitocina este secretată în urma contactului cu partenerul, prietenii sau familia. Este cunoscută sub numele de hormonul legăturilor emoționale sau hormonul dragostei. Este foarte importantă, deoarece face interacțiunea cu ceilalți plăcută. În consecință, privarea oamenilor de contactul social poate stopa secreția de oxitocină.

Endorfinele

Endorfinele sunt opioide endogene pe care corpul uman le produce. Acestea nu provin din surse externe. Una dintre funcțiile lor este de a acționa ca un calmant natural.

Acțiunea lor generează un sentiment plăcut care poate masca durerea fizică. De exemplu, putem simți efectele endorfinelor după un antrenament intens. Cine nu a simțit acea senzație plăcută în corp după antrenament?

Citește mai mult:

Fericirea vine din tine, nu de la cei din jur

Persoană care aleargă pe plajă
Exercițiile fizice eliberează endorfine care maschează durerea și produc un sentiment de bunăstare.

Poți dezlănțui cvartetul fericirii în mod natural?

Răspunsul este un da răsunător. Fericirea este la îndemâna tuturor, într-o mare măsură. Este responsabilitatea noastră, indiferent de ceea ce se întâmplă în jur. Putem urma acești pași pentru a stimula neurotransmițătorii:

  • Expunerea la lumina soarelui
  • Plimbatul prin locuri frumoase
  • Gânditul la obiective viitoare și amintiri frumoase
  • Exercițiile fizice

Dopamina, în mod specific, crește atunci când sărbătorim realizările pe care le avem. Putem împărți un obiectiv final amplu în obiective mai mici, pentru a sărbători de fiecare dată când facem un pas către succes.

În cazul oxitocinei, este nevoie de relații sociale de calitate pentru a stimula secreția acesteia. Trebuie să obținem cât mai mult contact fizic posibil (prin îmbrățișări, de exemplu). Raportul sexual crește în mod natural nivelul de oxitocină și este o formă excelentă de contact fizic.

În cele din urmă, în cazul endorfinelor, un aliat de nădejde este sportul. Nu vorbim despre exerciții extreme, ci despre regularitate și antrenament care ne provoacă plăcere. De asemenea, tehnicile de relaxare și meditație sunt foarte utile pentru a ne ghida spre fericire.

Dezlănțuirea cvartetului fericirii folosind hormonii fericirii

În concluzie, dezlănțuirea cvartetului fericirii este în mâinile tale. Poți pune în practică unele dintre activitățile pe care le-am menționat pentru a observa beneficiile acestora pentru bunăstarea ta fizică și emoțională.

Schimbările nu au loc peste noapte. Cu toate acestea, cel mai important lucru este să vrei să faci din fericire o parte regulată a vieții tale.

  • Breuning, L. G. (2012). Meet your happy chemicals. System Integrity Press.
  • Salamone, J. D., & Correa, M. (2012). The mysterious motivational functions of mesolimbic dopamine. Neuron76(3), 470-485.
  • Young, S. N. (2007). How to increase serotonin in the human brain without drugs. Journal of psychiatry & neuroscience: JPN32(6), 394.
  • Goodale, Elizabeth P. “El papel de la norepinefrina y de la dopamina en la depresión.” Revista de Toxicomanías 50 (2007): 19-22.