Borcanul de recunoștință: o metodă inedită

03 Octombrie, 2020
Practicarea recunoștinței este o activitate care devine din ce în ce mai răspândită în lumea psihologiei și a dezvoltării personale. În acest articol, te vom învăța mai multe exerciții - cum ar fi crearea unui borcan de recunoștință - care îți vor permite să incluzi acest obicei în viața ta de zi cu zi.

Recunoștința este un concept pe care multe religii și tradiții filozofice l-au promovat de-a lungul istoriei. Fiecare școală de gândire practică recunoștința în conformitate cu propriile sale principii, dar majoritatea au lucruri în comun. Evaluarea conștientă și intenționată a acestor lucruri stimulează bunăstarea. O modalitate de a practica acest obicei este să creezi borcanul de recunoștință.


Recunoștința este un act care ne permite să ne concentrăm asupra tuturor lucrurilor bune care ni se întâmplă. Aceasta pune un accent pozitiv pe acele lucruri și reduce la minim atenția pe care o acordăm aspectelor mai puțin plăcute ale vieții.

Mai mult, recunoștința reduce și frustrarea cauzată de lucrurile pe care nu le avem sau pe care le-am pierdut (de exemplu, o oportunitate de muncă ratată, o relație romantică, bunuri materiale, propria noastră sănătate, etc.).

Potrivit autorului american Melody Beattie, recunoștința este o practică care transformă realitatea cotidiană:

„Recunoștința deblochează plinătatea vieții – transformă ceea ce avem în suficient și chiar mai mult. Transformă negarea în acceptare, haosul în ordine, confuzia în claritate. Poate transforma o masă într-o sărbătoare, o casă în acasă, un străin într-un prieten. Recunoștința dă sens trecutului, aduce pace în prezent și creează o viziune pentru mâine. ”

Beneficiile recunoștinței

Fată care meditează
Pe lângă crearea unui mediu liniștit, a fi recunoscători ne ajută să reducem anxietatea și alte emoții care produc tristețe.

A fi recunoscători ne îmbunătățește sănătatea și ne oferă un nivel mai bun de bunăstare. Ne ajută să gestionăm mai bine anxietatea, furia și tristețea. Acest lucru se datorează faptului că recunoștința ne determină să apreciem micile detalii pe care le trecem adesea cu vederea și ajută la reducerea suferinței.

Să luăm în considerare, de exemplu, persoanele care suferă de depresie. Este foarte probabil ca acestea să își concentreze atenția asupra durerii și tristeții din viața lor. Ceea ce poate face recunoștința pentru acești indivizi este să-i înveți să prețuiască ceea ce este bun în viață.

Poate că acești oameni au sprijinul familiilor lor sau se bucură de o bună sănătate fizică. Dacă au un acoperiș deasupra capului și posibilitatea de a mânca cel puțin o masă pe zi, atunci au suficiente motive pentru a fi recunoscători. Toate acestea sunt lucruri pe care le considerăm deseori implicite, dar nu toți oamenii au aceste privilegii.

Este adevărat că reflectarea la fericire nu va face ca problemele noastre să dispară. Mai ales celor care suferă cu adevărat, le este greu să vadă dincolo de durere.

Cu toate acestea, putem practica recunoștința ca obicei în viața noastră de zi cu zi prin practici precum crearea unui borcan de recunoștință. Aceste tipuri de practici ne ajută să vedem ceea ce contează cu adevărat. Așadar, îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi pentru a-ți crea borcanul de recunoștință.

Citește mai mult:

5 elemente pentru a menține respectul într-o relație

Ce este borcanul de recunoștință?

Persoană care ține borcanul de recunoștință
Un borcan de recunoștință este una dintre multele tehnici care există pentru a ne ajuta să exersăm recunoștința.

Un borcan de recunoștință este un exercițiu care ne permite să exersăm recunoștința într-un mod foarte simplu. Pentru a face unul, ai nevoie de un borcan sau recipient, mici bucăți de hârtie simplă (albă sau colorată) și ceva cu care să scrii.

Odată ce ai borcanul, este important să găsești un moment în care ești foarte calm și liniștit. Apoi, acordă-ți câteva minute pentru a rezuma situațiile sau factorii din zi care te fac să te simți recunoscător. Scrie totul pe o bucată de hârtie, adaugă data, împăturește hârtia și pune-o în borcan.

De multe ori, experții recomandă efectuarea acestei practici chiar înainte de a merge la culcare. Dar, dacă dintr-un anumit motiv, acest lucru nu funcționează în cazul tău, găsește orice alt moment care ți se pare oportun. Ceea ce contează este să stabilești o anumită oră din zi și să faci un obicei din a-ți așterne gândurile pe hârtie.

Îți recomandăm:

Afirmații pozitive pe care trebuie să le repeți zilnic

Ce alte metode poți folosi pentru a practica recunoștința?

Borcanul recunoștinței este doar o opțiune atunci când vine vorba de a dori să practici recunoștința. Desigur, există o mulțime de alte opțiuni din care poți alege. De exemplu, în cazul copiilor mici, le poți sugera să deseneze o imagine cu lucrul pentru care se simt recunoscători în ziua respectivă. Apoi, poți agăța desenul în camera lor sau îl poți pune pe frigider ca memento.

De asemenea, poți crea un borcan în care întreaga familie să lase mesaje de recunoștință reciproce. Sau, poți folosi note autoadezive pe care să notați cu toții lucrurile pentru care sunteți recunoscători. Afișează notele în zone vizibile ale casei

De fapt, nici nu trebuie să-ți pui gândurile pe hârtie pentru a profita de beneficiile recunoștinței. Poți crea pur și simplu un obicei din a petrece câteva minute din zi reflectând la aspectele vieții pentru care te simți recunoscător.

Indiferent de tehnicile pe care decizi să le utilizezi, exprimarea recunoștinței îți va spori bunăstarea în mod semnificativ. În plus, îți va oferi oportunitatea de a crește în plan emoțional. Așadar, ce mai aștepți pentru a începe să îți transformi realitatea?

  • Armero, M. (2019). Aprendiendo a vivir. Uno Editorial.
  • Carr, A. (20007). Psicología positiva: la ciencia de la felicidad. Barcelona: Paidós.
  • Cunha, LF, Pellanda, LC y Reppold, CT (2019). Intervenciones de gratitud y psicología positiva: un ensayo clínico aleatorizado. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00584
  • Owens, RL y Patterson, MM (2013). Intervenciones psicológicas positivas para los niños: una comparación de los enfoques de gratitud y lo mejor posible del yo. The Journal of Genetic Psychology, 174 (4), 403–428. https://doi.org/10.1080/00221325.2012.697496
  • Shankland, R. (2018). Los poderes de la gratitud. Plataforma Actual.
  • Yoshimura, S. M. & Berzins, K. (2017) Grateful experiences and expressions: the role of gratitude expressions in the link between gratitude experiences and well-being, Review of Communication, 17:2, 106-118,DOI: 10.1080/15358593.2017.1293836