Ce sunt vitaminele solubile în apă?

20 Iulie, 2020
Vitaminele solubile în apă se dizolvă în apă și nu sunt depozitate în organism. Prin urmare, este important să le obținem din alimentele consumate. Află mai multe informații utile în acest articol!

Vitaminele sunt substanțe nutritive necesare pentru buna funcționare a organismului. Există atât vitaminele solubile în apă, cât și vitaminele solubile în grăsimi, în funcție de mediul în care se dizolvă, după cum sugerează și denumirile lor. Spre deosebire de anumite minerale, acestea acționează în cantități foarte mici. În plus, organismul nu este în măsură să le producă. Acesta este motivul pentru care trebuie să le includem în dieta noastră zilnică.

Per ansamblu, principalele funcții ale vitaminelor sunt activarea oxidării alimentelor, reacțiile metabolice și utilizarea și eliberarea energiei furnizate de alimente. Astfel, importanța acestor nutrienți organici pentru vitalitatea celulelor nu este deloc de neglijat. Prin urmare, ar trebui să consumi alimente proaspete care conțin cantități mari de vitamine.

Vitaminele

Vitaminele solubile în apă se găsesc în alimente

Fiecare celulă are funcția de a transforma aminoacizii, mineralele și alți compuși în proteine, hormoni și enzime. Unele vitamine fac parte din acești compuși rezultați, care sunt indispensabili pentru o funcționare corectă a organismului. În general, dintre cele 13 vitamine care sunt cunoscute în prezent, putem distinge două grupuri:

  • Vitaminele solubile în apă. Acestea se dizolvă în apă. Așadar, corpul nu le poate stoca. Din acest motiv, este necesar să le consumăm în fiecare zi. Un eventual exces este eliminat rapid prin transpirație și urină.
  • Vitaminele solubile în grăsimi (se dizolvă în grăsimi). Sunt depozitate în țesuturile grase ale corpului și în ficat. Consumul excesiv de asemenea vitamine poate dăuna sănătății. Acesta este motivul pentru care ar trebui să fii atent la suplimentele de vitamine pe care le consumi și să consulți întotdeauna medicul sau farmacistul înainte de a le achiziționa.

În continuare, vom arunca o privire mai detaliată asupra vitaminelor din primul grup.

Vitaminele solubile în apă

În primul rând, acest grup de vitamine include vitaminele care se dizolvă în apă și care nu sunt stocate în organism. Iată cele mai cunoscute exemple:

Vitamina B1 sau tiamina

Poți găsi această vitamină în nuci, cereale integrale, leguminoase, drojdie de bere și germeni de grâu. În general, funcția principală a acestei vitamine este de a elibera energia pe care o conțin carbohidrații.

Prin urmare, deficitul de vitamina B1 poate provoca:

  • O scădere semnificativă a nivelului de zahăr din sânge sau hipoglicemie
  • Oboseală și iritabilitate
  • Slăbiciune musculară
  • Lipsă de concentrare

Vitamina B2 sau riboflavina

Această vitamină catalizează oxidarea grăsimilor, a proteinelor și a carbohidraților. În general, alimentele bogate în vitamina B2 sunt laptele, ficatul, fasolea, lintea, brânza și nucile.

Aportul insuficient de vitamina B2 poate duce la tulburări de vedere și inflamații ale mucoasei bucale și ale gâtului.

Vitamina B3, niacina sau acidul nicotinic

Vitamina B3 se găsește mai ales în leguminoase, nuci, cereale și drojdie de bere. În ceea ce privește funcția sa, niacina ajută la transformarea alimentelor în energie.

Trebuie să menționăm boala cauzată de deficitul de vitamina B3, pelagra. Aceasta este o afecțiune caracterizată prin apariția petelor pe piele și a tulburări digestive și nervoase.

Citește mai mult:

Cine sunt oamenii predispuși deficitului de vitamina D?

Vitamina B5 sau acidul pantotenic

Aceasta este o parte a sistemului imunitar, deoarece ajută la apărarea organismului de infecții. În plus, joacă un rol important în metabolismul grăsimilor, al proteinelor și al carbohidraților. O poți găsi în toate țesuturile animale și vegetale, precum și în drojdia de bere.

O carență a acestei vitamine solubile în apă ar putea duce la scăderea imunității, favorizându-se astfel dezvoltarea infecțiilor.

Vitamina B6 sau piridoxina

Alimente bogate în vitamina B6

Această vitamină joacă un rol esențial în metabolismul aminoacizilor și în sinteza hemoglobinei. Un deficit de vitamina B6 se manifestă prin tulburări alimentare.

Bananele, avocado, cerealele integrale și legumele sunt cele mai bogate surse de vitamina B6.

Vitamina B8 sau biotina

Vitamina B8 se găsește în multe alimente vegetale și animale, motiv pentru care oamenii nu au tendința de a suferi de o deficiență de biotină. Aceasta se leagă de anumite enzime care joacă un rol important în formarea sau utilizarea dioxidului de carbon, motiv pentru care îndeplinește o funcție de coenzimă.

Vitamina B9 sau acidul folic

Vitamina B9 este esențială pentru sinteza ADN-ului în celulele țesuturilor noi, cum ar fi cazul fetușilor. De asemenea, acidul folic joacă un rol important în sinteza celulelor roșii din sânge. Deficitul de acid folic produce anemie.

Lintea, fasolea, legumele și ficatul sunt cele mai bogate surse de vitamina B9.

Vitamina B12 sau cianocobalamina

Principala sursă de vitamina B12 este ficatul. Această vitamină este esențială pentru sinteza globulelor roșii. Este singura vitamină care conține și un mineral, cobalt, de unde și numele acesteia. Mai mult decât atât, nicio plantă sau animal nu o produce pe cont propriu, doar anumite microorganisme. Deficiența acestei vitamine provoacă și anemie.

Vitamina C sau acidul ascorbic

Alimente bogate în vitamina C

În cele din urmă, vitamina C joacă un rol fundamental în formarea proteinelor țesuturilor conjunctive și în regenerarea cartilajului osos. Așadar, o deficiență poate provoca rupturi în țesutul conjunctiv, sângerare subcutanată și dificultăți de vindecare, printre alte probleme structurale.

Din fericire, vitamina C este foarte ușor de obținut: se găsește în nenumărate fructe și legume, în special în fructele citrice și legumele cu frunze verzi.

Citește mai mult:

Ce este vitamina K și când este recomandată?

Concluzie

După cum ai putut vedea, vitaminele solubile în apă sunt substanțe vitale pentru o sănătate de fier. Deoarece am menționat doar proprietățile vitaminelor hidrosolubile, este important să reții faptul că vitaminele solubile în grăsimi sunt la fel de importante – dar acesta este un subiect separat pentru un alt articol!

Nu uita să adopți obiceiuri alimentare sănătoase pentru a satisface nevoile nutriționale ale organismului tău.

  • Lemoine P., Bablon JC., Da Silva C., A combination of melatonin, vitamin B6 and medicinal plants in the treatment of mild to moderate insomnia: a prospective pilot study. Complement Ther Med, 2019. 45: 104-108.
  • Qiu Hua Chan C., Low LL., Hock Lee K., Oral vitamina B12 replacement for the treatment of pernicious anemia. Front Med, 2016.