Ce trebuie să mănânci în sarcină?

Sarcina este un moment special în care organismul are nevoie de un număr mult mai mare de substanțe nutritive. Așadar, consumul de fructe și legume sau consumul de carne slabă va ajuta atât dezvoltarea mamei, cât și a fătului.
Ce trebuie să mănânci în sarcină?

Ultima actualizare: 14 Ianuarie, 2021

Este vital să ai grijă de tine și să urmărești ce mănânci în sarcină, deoarece acest lucru va crește șansele ca bebelușul tău să se nască sănătos. Consumul de alimente sănătoase le ajută pe viitoarele mame să evite punerea în pericol a propriei sănătăți în timpul procesului de gestație, precum și să-i ofere copilului condițiile necesare pentru a se dezvolta corect.

În general, această îngrijire implică:

  • O evaluare medicală la fiecare 15 sau 30 de zile
  • Controlul activităților fizice zilnice
  • O dietă sănătoasă

Ar trebui să acorzi o atenție specială acestui ultim punct. Este important ca, în timpul sarcinii, să acorzi o atenție deosebită dietei. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să te concentrezi pe arderea caloriilor sau pierderea în greutate. Acest lucru poate fi dăunător pentru fătul în curs de dezvoltare. Deci, care este cea mai recomandată dietă în sarcină?

Ce trebuie să mănânci în sarcină?

Fructe și legume proaspete

Fructe pe care să le mănânci în sarcină
Fructele și legumele conțin cantități mari de acid folic, care este necesar pentru dezvoltarea fătului.

Fructele și legumele conțin cantități mari de vitamina C și acid folic. Prin urmare, te sfătuim să consumi cantități mari din aceste alimente în timpul celui de-al doilea și al treilea trimestru de sarcină. Consumul unei cantități mari de fructe (cum ar fi portocale, mango și grapefruit) și legume (cum ar fi broccoli, roșii și salată) favorizează creșterea fătului.

Consumul acestor alimente în timpul sarcinii ajută fătul să atingă dimensiunile adecvate înainte de a se naște. O femeie însărcinată ar trebui să mănânce zilnic între 2 și 4 porții de fructe.

Proteină slabă

Alimente pe care să le mănânci în sarcină
Proteinele slabe reduc oboseala și furnizează substanțe nutritive esențiale precum fierul.

Pentru a promova creșterea bebelușului, este important ca femeile însărcinate să se asigure că mesele lor includ alimente bogate în proteine, cum ar fi:

  • Carnea
  • Ouăle
  • Brânza
  • Laptele
  • Nucile
  • Fructele uscate

Aceste alimente sunt, de asemenea, pline de vitamina B și fier. Fierul contribuie la oxigenarea fătului în curs de dezvoltare și la formarea mușchilor la femeia însărcinată. Drept urmare, viitoarea mamă va avea mai puține probleme cu oboseala, slăbiciunea, iritabilitatea și depresia. Îți recomandăm să consumi între 50 și 60 mg de proteine slabe pe zi.

Cereale și făină integrală

Cerealele sunt considerate o sursă foarte importantă de energie pentru organism, cu atât mai mult în cazul sarcinii. Acestea oferă cantități mari de fibre, fier și vitamina B. Consumul de făină integrală oferă o cantitate mare de carbohidrați și acid folic, care este foarte benefic pentru dezvoltarea bebelușului. Îți recomandăm să consumi între 6 și 12 porții pe săptămână de alimente precum:

  • Ovăzul
  • Pastele din grâu integral
  • Orezul brun
  • Pâinea integrală
  • Cerealele neprocesate

Limitează consumul de cafea și pește

Ar trebui să-ți reduci consumul de cafea în timpul sarcinii. Diferite grupuri de obstetricieni și ginecologi din Statele Unite, cum ar fi ACOG (Colegiul American de Obstetricieni și Ginecologi), recomandă reducerea drastică a consumului de cafea, deoarece cofeina se acumulează în interiorul placentei și ajunge la făt. Consumul excesiv de cafea a fost asociat cu cazuri de avorturi spontane și nașteri premature.

De asemenea, ar trebui să-ți limitezi consumul de pește. Anumite specii, cum ar fi tonul alb, pot avea un conținut ridicat de mercur, ceea ce ar putea cauza probleme dezvoltării fătului.

Evită consumul de alcool

Persoană care refuză berea
Ar trebui să eviți complet alcoolul în timpul alăptării sau al sarcinii.

Alcoolul, odată consumat, călătorește în tot corpul prin sânge, afectând funcțiile acestuia atunci când depășește nivelurile recomandate. La femeile gravide, alcoolul este transferat bebelușului prin cordonul ombilical.

Acest lucru poate afecta dezvoltarea copilului și poate provoca probleme comportamentale și de învățare în dezvoltarea viitoare. Multe studii concluzionează faptul că ar trebui să eviți complet alcoolul în timpul sarcinii.

Ce mănânci în sarcină: importanța unei diete sănătoase

Ceea ce femeia mănâncă sau bea în timpul sarcinii este principala sursă de nutriție pentru bebelușul în curs de dezvoltare. Prin urmare, mulți experți recomandă și sfătuiesc viitoarele mame să consume alimente și băuturi sănătoase și hrănitoare. În acest fel, vei obține substanțele nutritive necesare, care sunt importante pentru dezvoltarea și creșterea copilului.

După cum poți vedea în acest articol, există multe alimente pe care ar trebui să le consumi în timpul sarcinii, precum și anumite produse pe care ar trebui să le eviți. O femeie însărcinată are nevoie de mai mult calciu, acid folic, fier și proteine decât o femeie obișnuită.

S-ar putea să te intereseze...
Durerea de oase în sarcină: ameliorare
Doza de SănătateCitește-l în Doza de Sănătate
Durerea de oase în sarcină: ameliorare

În timpul sarcinii, în organism apar multe modificări. Este important să cunoști tehnicile care ameliorează durerea de oase în sarcină.



  • Loy, S.-L., Marhazlina, M., Azwany, Y. N., & Hamid Jan, J. M. (2011). Higher intake of fruits and vegetables in pregnancy is associated with birth size. The Southeast Asian Journal of Tropical Medicine and Public Health, 42(5), 1214–1223. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22299448
  • Brannon, P. M., & Taylor, C. L. (2017). Iron Supplementation during Pregnancy and Infancy: Uncertainties and Implications for Research and Policy. Nutrients, 9(12). https://doi.org/10.3390/nu9121327