Depresia după o despărțire: tratament și sprijin

03 Aprilie, 2021
Este normal să treci printr-un moment de tristețe după o despărțire. Cu toate acestea, atunci când simptomele nu dispar sau se agravează, este posibil să ai o depresie. Depresia după o despărțire necesită tratament și sprijin.

Unii oameni sunt capabili să treacă peste o despărțire foarte repede. Pentru alții, vindecarea după sfârșitul unei relații romantice poate fi mai grea și poate dura mai mult. În cazuri extreme, oamenii pot suferi o depresie după despărțirea de partener. În articolul de astăzi, vom discuta despre depresia după o despărțire și modalitățile de tratare a acestei probleme.

Depresia după o despărțire sau o reacție normală în această situație?

Este normal să simți tristețe

Femeie care plânge
După terminarea unei relații romantice, este normal să simți tristețe. La urma urmei, este sfârșitul unui proiect de viață pe care l-ai avut în comun cu cineva.

În primul rând, este important să facem distincția între o reacție normală la o despărțire și depresie. Într-adevăr, chiar și atunci când ai relații mai puțin serioase, este perfect normal să experimentezi anumite sentimente și emoții la despărțire. Având în vedere acest lucru, reacțiile pe care le putem considera normale includ următoarele:

  • Frustrare
  • Tristeţe
  • Plâns
  • Insomnie
  • Apatie și lipsă de interes

Cu alte cuvinte, este perfect normal să treci printr-un moment de supărare. La urma urmei, este un tip de pierdere. Prin urmare, nu există motive de îngrijorare dacă ai simptomele de mai sus. Durata acestei perioade variază de la o persoană la alta. Unii oameni au nevoie de mai mult timp, în timp ce alții sunt capabili să depășească momentul mult mai repede.

Citește mai mult:

Cum să-ți refaci stima de sine după o despărțire

Depresia după o despărțire

Când vine vorba de depresia după o despărțire, simptomele nu dispar în câteva săptămâni sau chiar luni. De fapt, pot chiar să se înrăutățească. Printre simptome, putem include:

  • Pierderea interesului pentru orice fel de activitate
  • Stimă de sine scăzută
  • Lipsă de energie
  • Somn insuficient sau excesiv
  • Sentimente intense de vid sau disperare
  • Pierderea poftei de mâncare sau creșterea poftei de mâncare
  • Persoanele cu depresie se mișcă mai încet și pot chiar să gândească și să vorbească mai lent
  • Dificultate de concentrare
  • În cazuri extreme, depresia poate implica gânduri și tendințe suicidale

Ce trebuie făcut în cazul depresiei după o despărțire?

Cel mai bun și mai eficient mod de a depăși orice fel de depresie este să soliciți ajutorul unui profesionist. Acesta va fi capabil să îndrume individul deprimat și să ofere tipul corect de terapie. În acest sens, un specialist poate recomanda următoarele:

Tratament psihologic

Terapeut care tratează depresia după o despărțire
Gestionarea corectă a propriilor emoții după o despărțire poate fi benefică în ceea ce privește iubirea de sine, acceptarea de sine, maturizarea și luarea deciziilor.

Terapia cognitiv-comportamentală va consta în schimbarea gândurilor negative ale persoanei în cauză. Profesionistul va încerca, de asemenea, să-i împiedice pe pacienți să dezvolte obsesii față de fostul partener sau de relația lor.

Este foarte important să abordăm orice sentiment de furie. În acest sens, terapia cognitiv-comportamentală și psihanaliza sunt cele mai frecvente tipuri de terapie.

Mai mult, profesioniștii pot recomanda și tehnici de relaxare, care vor avea un impact pozitiv asupra pacienților.

Tratament psihofarmacologic

În funcție de gravitatea unui caz dat, psihiatrul poate prescrie anumite antidepresive.

Alte recomandări

Mai jos, îți prezentăm mai multe recomandări privind depresia după o despărțire:

  • De exemplu, mișcarea este foarte recomandată. De fapt, eliberarea de endorfine va ajuta indivizii deprimați să-și îmbunătățească și să-și depășească starea mintală. Cu toate acestea, nu este nevoie să mergi la o sală de sport. Ieși la plimbare, la alergare sau la plimbare cu bicicleta.
  • O altă recomandare frecventă este să fii mereu ocupat. În acest sens, a începe ceva nou este întotdeauna o idee bună. Acest lucru poate fi ceva la fel de simplu ca citirea unei cărți sau începerea unui nou proiect de viață.
  • Mai mult, așa cum am menționat deja, este important să nu te izolezi și să socializezi cu ceilalți.
  • Evită consumul de droguri și alcool ca modalitate de evadare sau de confort.
  • Adoptă o dietă sănătoasă și echilibrată. Cu alte cuvinte, caută un echilibru fizic și adoptă obiceiuri sănătoase.
  • Dormi și odihnește-te adecvat.

Citește mai mult:

Cum să treci peste o despărțire dureroasă

Ajutorul de care ai nevoie după o despărțire

Grup de prieteni
Socializarea este una dintre metodele care ne vor ajuta să înfruntăm ceea ce s-a întâmplat și să depășim într-un mod sănătos o despărțire.

Este crucial ca persoanele cu depresie să aibă sprijinul familiei și al prietenilor. Fă-ți prieteni noi. Este important să-ți lărgești cercul social, să restabilești contactul cu vechii prieteni, etc.

Pentru depășirea problemei, socializarea este foarte importantă. Acest lucru te va ajuta să uiți de fostul partener, de relația anterioară și de sentimentele negative pe care le experimentezi. Mai mult, în cazul specific al depresiei, exteriorizarea emoțiilor și comunicarea cu cei dragi pot fi de mare ajutor.

Cu toate acestea, persoanele care suferă de depresie se simt adesea incapabile să socializeze și se izolează de ceilalți. Acest lucru duce la o întrebare importantă: cum putem ajuta o persoană care suferă de depresie după o despărțire?

  • În primul rând, ar trebui să afli mai multe despre ce este depresia și care sunt simptomele sale. Cunoașterea este întotdeauna cea mai bună armă și instrument.
  • Discută cu indivizii deprimați și încurajează tratamentul. Este important să le reamintim că starea lor are o soluție și că aceasta este mai ușor de găsit în contextul tratamentului adecvat. Cu toate acestea, decizia de a începe tratamentul aparține în cele din urmă persoanei care suferă de depresie.
  • Căută imediat ajutor dacă suspectezi gânduri suicidale.
  • Oferă ajutor. Ascultă, întărește gândurile pozitive și fă planuri cu individul deprimat (mergeți la cumpărături, beți cafea, etc.).
  • Fii răbdător. Depășirea depresiei poate fi un proces lung și dificil. Cu toate acestea, ar trebui să-ți arăți sprijinul la fiecare pas.
  • Alan R. Teo et al. “Social Relationships and Depression: Ten-Year Follow-Up from a Nationally Representative Study”, PLoS One. 2013; 8(4): e62396.
  • Jack Mearns, “Coping With a Breakup: Negative Mood Regulation Expectancies and Depression Following the End of a Romantic Relationship”, Journal of Personality and Social Psychology 60(2):327-34 · March 1991
  • Sociedad Española de Psiquiatría, Terapia Cognitivo Conductual, 2009. http://www.sepsiq.org/file/Royal/LA%20TERAPIA%20COGNITIVO-CONDUCTUAL.pdf
  • Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, Guía de Práctica Clínica sobre el Manejo de la Depresión en el Adulto, 2014. http://www.guiasalud.es/GPC/GPC_534_Depresion_Adulto_Avaliat_compl.pdf
  • Depresión (trastorno depresivo mayor) – Síntomas y causas – Mayo Clinic. (2018). Retrieved 31 March 2021, from https://www.mayoclinic.org/es-es/diseases-conditions/depression/symptoms-causes/syc-20356007