Dieta mediteraneană și sănătatea intestinală

06 Noiembrie, 2020
Dieta mediteraneană a devenit populară ca model de alimentație sănătoasă. Studiile recente leagă, de asemenea, acest tip de dietă de o sănătate intestinală mai bună. Ce arată dovezile? Află totul în acest articol!

În ultimii ani, cercetătorii au investigat legătura dintre dieta mediteraneană și sănătatea intestinală. Deși nu au explorat încă legătura în profunzime, au descoperit anumite beneficii, mai ales când vine vorba de starea microbiotei.

Acest grup de bacterii și microorganisme trăiește în sistemul digestiv și joacă un rol important în sănătate. De fapt, aceste bacterii sunt asociate cu funcționarea sănătoasă a sistemului imunitar și metabolizarea corectă a alimentelor, printre alte beneficii.

Ce legătură există între dieta mediteraneană și sănătatea intestinală? De ce recomandăm dieta mediteraneană?

În acest articol, vom răspunde la aceste întrebări și la multe altele despre beneficiile acestei diete.

Dieta și flora intestinală

Unul dintre organele influențate de calitatea dietei și stilului de viață este, fără îndoială, intestinul. Microorganismele care participă la diferite funcții vitale precum digestia, imunitatea, răspunsul inflamator sau sinteza vitaminelor trăiesc în acest organ.

Astfel, atunci când flora intestinală este sănătoasă, echilibrată și gata să îndeplinească aceste funcții, caracteristicile sale sunt următoarele:

  • Are cantitatea potrivită de microorganisme benefice.
  • Nu există o dezvoltare excesivă a microorganismelor dăunătoare.
  • Are o diversitate microbiană adecvată.

În ceea ce privește alimentele și microbiota, ar trebui să menționăm faptul că unele alimente îmbunătățesc activitatea bacteriilor, exercitând funcții antiinflamatoare și favorizând producția de acizi grași cu lanț scurt. De fapt, acizii grași sunt una dintre principalele surse de hrană pentru celulele intestinale și pot ajuta la menținerea mucoasei în stare bună.

Laura Bolte, cercetător principal în cadrul unui studiu științific asupra dietei și microbiomului intestinal spune: „…rezultatele indică faptul că dieta va deveni o linie semnificativă și serioasă de tratament sau gestionare a bolilor intestinale, prin reglarea microbiomului intestinal.”

Descoperă mai mult:

Dieta mediteraneană te ajută să slăbești

Legătura dintre dieta mediteraneană și sănătatea intestinală
Dovezile științifice indică faptul că dieta mediteraneană joacă un rol important în sănătatea intestinală.

Dieta mediteraneană și sănătatea intestinală

Dieta mediteraneană este unul dintre cele mai studiate planuri alimentare sănătoase. În linii mari, putem spune că tiparul alimentar mediteranean este legat de un risc mai mic de a suferi de boli cronice, cum ar fi afecțiunile cardiovasculare sau diabetul, de exemplu.

Un studiu științific asociază, de asemenea, acest model alimentar cu o sănătate mai bună a intestinului. Publicat în revista Gut, acesta concluzionează faptul că adoptarea unei diete mediteraneene timp de 1 an poate contribui la:

  • Dezvoltarea bacteriilor intestinale legate de încetinirea degenerării și declinul cognitiv.
  • Anihilarea bacteriilor asociate cu o stare inflamatorie.
  • Prevenirea pierderii diversității bacteriene.
  • Reducerea prezenței substanțelor pro-inflamatoare care au efecte dăunătoare asupra sănătății.

În acest sens, este important să menționăm faptul că, deși este adevărat că rezultatele sunt pozitive și că deschid ușa către noi cercetări, oamenii de știință au admis că starea de sănătate a bacteriilor intestinale nu poate fi legată doar de dietă. Astfel, atunci când vorbim despre sănătatea intestinală, ar trebui să luăm în considerare și alți factori care influențează starea acesteia.

Care sunt caracteristicile dietei mediteraneene pentru sănătatea intestinală?

Deși dieta mediteraneană poate varia ușor în funcție de regiune, variantele ei au o serie de caracteristici comune. În forma sa tradițională, dieta mediteraneană se bazează pe aportul regulat al anumitor grupe de alimente. Mai exact, are următoarele caracteristici:

  • Uleiul de măsline extravirgin este principala sursă de grăsime, atât pentru gătit, cât și pentru salate.
  • Consumul zilnic de legume, în special frunze verzi.
  • Consumul regulat de fructe și cereale integrale.
  • Nucile și leguminoasele sunt consumate cu moderație.
  • Consumul de pește (în special pește gras).
  • Consumul moderat de carne și produse lactate.
  • Cantități mici de carne roșie și grăsimi saturate.

Conform dovezilor, unele dintre aceste alimente sunt mai benefice din punct de vedere al sănătății intestinale decât altele. Care sunt acestea și de ce sunt importante? Îți vom explica în cele ce urmează.

Dieta mediteraneană și sănătatea intestinală sunt corelate
Nutrienții pe care îi conțin unele alimente incluse în dieta mediteraneană sunt benefici pentru microbiotă, deoarece au efecte antiinflamatoare și acționează ca prebiotice.

1. Acizi grași

Aportul de acizi grași mono și polinesaturați este foarte important, alături de un consum redus de grăsimi saturate. Acest profil lipidic este benefic, deoarece este asociat cu markeri inflamatori foarte scăzuți.

2. Carbohidrați accesibili pentru microbiotă (MAC)

Consumul acestui tip de fibre este crucial. Acest tip de carbohidrați nu poate fi digerat, deoarece organismul nu are enzimele de care are nevoie pentru a face acest lucru. Din acest motiv, ajunge în colon intact, acolo unde este fermentat de bacterii.

Se formează o serie de compuși utili pentru sănătatea colonului, care servesc drept hrană pentru microorganismele benefice. În general, studiile științifice au descoperit niveluri mai ridicate de acizi grași cu lanț scurt în scaunul persoanelor care au urmat în mod regulat o dietă mediteraneană.

3. Polifenoli

Polifenolii sunt prezenți în acest tip de dietă, deoarece se găsesc din plin în fructe, legume, ulei de măsline și ierburi aromatice. Acești compuși au fost incluși în grupul alimentelor prebiotice, adică cele care hrănesc bacteriile intestinale. Fenolii acționează pozitiv din două motive:

  • Cresc diversitatea bacteriilor intestinale.
  • Ajută la prevenirea dezvoltării bacteriilor patogene.

Citește mai mult:

Beneficiile sardinelor pentru sănătate

Alte obiceiuri sănătoase pentru microbiota intestinală

Dieta este unul dintre cei mai importanți factori pentru a determina compoziția florei intestinale, dar nu este singurul. Unele aspecte legate de mediu și stilul de viață influențează, de asemenea, starea de sănătate.

Știm, de exemplu, că stresul afectează negativ intestinul. De asemenea, odihna insuficientă și lipsa exercițiilor fizice pot avea efecte similare.

În plus, atunci când vorbim despre mâncare, nu numai ceea ce mănânci influențează sănătatea intestinelor, ci și modul în care o faci. Prin urmare, este mai bine să mănânci încet și să-ți asiguri o hidratare optimă. Pentru a evita modificările bacteriilor benefice, este bine să renunți la obiceiurile dăunătoare, cum ar fi consumul de alcool și tutun.

Femeie care bea apă
Hidratarea joacă un rol important în sănătatea microbiotei. De asemenea, este important să eviți stresul și obiceiurile nesănătoase.

Dieta mediteraneană este bună și pentru sănătatea intestinală

O dietă mediteraneană bine planificată, cu alimente tradiționale, proaspete și puțin gătite este una dintre cele mai bune opțiuni din punct de vedere al sănătății. În afară de beneficiile cunoscute la nivel vascular și cerebral, acum putem adăuga beneficii și la nivel intestinal, deoarece dieta mediteraneană conține alimente și substanțe nutritive ideale pentru microbiotă.

  • Rinninella E, Cintoni M, Raoul P, et al. Food Components and Dietary Habits: Keys for a Healthy Gut Microbiota Composition. Nutrients. 2019;11(10):2393. Published 2019 Oct 7. doi:10.3390/nu11102393
  • Benedict Ch. et al. Gut microbiota and glucometabolic alterations in response to recurrent partial sleep deprivation in normal-weight young individuals. Molecular Metabolism. Dicimebe 2016. 5(12): 1175-1186.
  • den Besten G, van Eunen K, Groen AK, Venema K, Reijngoud DJ, Bakker BM. The role of short-chain fatty acids in the interplay between diet, gut microbiota, and host energy metabolism. J Lipid Res. 2013;54(9):2325-2340. doi:10.1194/jlr.R036012
  • Childs C.E. From the Mediterranean Diet to the Microbiome. The Journal of Nutrition. Junio 2018. 148(6): 819-820
  • Galley J.D. et al. Exposure to a Social Stressor Disrupts the Community Structure of the Colonic Mucosa-Associated Microbiota. BMC Microbiology. Julio 2014.15;14:189.
  • Romagnolo DF, Selmin OI. Mediterranean Diet and Prevention of Chronic Diseases. Nutr Today. 2017;52(5):208-222. doi:10.1097/NT.0000000000000228
  • Ghsosh T.S. Mediterranean diet intervention alters the gut microbiome in older people reducing frailty and improving health status: the NU-AGE 1-year dietary intervention across five European countries. Gut. Febrero 2020. 69(7).
  • Martuci M. et al. Mediterranean diet and inflammaging within the hormesis paradigm. Nutrition Reviews. Junio 2017.75(6):442-455.
  • Monda V. et al. Exercise Modifies the Gut Microbiota with Positive Health Effects. Oxidative Medicine and Cellular Longevity. Marzo 2017.
  • Sofi. F. et al. Adherence to Mediterranean diet and health status: meta-analysis. British Medical Journal. Setiembre 2008. 337:a1344.
  • Alcock J, Lin HC. Fatty acids from diet and microbiota regulate energy metabolism. F1000Res. 2015;4(F1000 Faculty Rev):738. Published 2015 Sep 9. doi:10.12688/f1000research.6078.1