Dieta pentru detoxifierea ficatului
 

Dieta pentru detoxifierea ficatului

Așa cum este important să includem alimente benefice pentru ficat în dietă, trebuie să le evităm pe cele care îi pot împiedica activitatea sau funcțiile purificatoare.
Dieta pentru detoxifierea ficatului

Ultima actualizare: 05 Februarie, 2022

Astăzi vă vom prezenta dieta pentru detoxifierea ficatului. Acest organ este implicat în metabolismul și purificarea organismului. Dacă nu funcționează corect, apar probleme de sănătate destul de grave.

Este important să aveți grijă de organism la modul general și de ficat în particular. Pentru a-i garanta funcționalitatea, este necesar să alegeți alimente cu efect antioxidant și antiinflamator. De asemenea, este esențial să evitați substanțele care îl pot pune în pericol, precum alcoolul sau zaharurile simple.

Ce presupune funcția ficatului?

Funcția principală a ficatului este eliminarea substanțelor potențial dăunătoare organismului, inclusiv oxidanții. Acest organ este responsabil și de eliminarea excesului de hormoni. Prin urmare, atunci când ficatul funcționează prost, pot apărea acneea și sindromul premenstrual dureros.

Nivelurile de zahăr din sânge sunt echilibrate de ficat. Când funcția sa eșuează, organismul începe să se simtă obosit. Apar creșterea în greutate și, în cazurile severe, diabetul. De altfel, dovezile științifice asociază consumul excesiv de fructoză cu un risc mai mare de acumulare de grăsime în ficat, cu caracter patologic.

O altă funcție a acestui organ este secreția de bilă. Fără aceasta, nivelul colesterolului crește, provocând tulburări digestive, balonare, alergii alimentare și absorbție slabă a vitaminelor, în special A, D, K și E.

După cum puteți vedea, adoptarea  unei diete de curățare a ficatului vă poate scuti de diverse probleme enervante.

De ce este necesar să vă curățați ficatul?

Organismul produce în mod natural cantități mari de toxine după procesarea alimentelor consumate. Când ficatul este supraîncărcat, eliberează în sânge un amestec de amoniac ce poate deteriora creierul, sistemul nervos, rinichii și ficatul.

O altă toxină eliberată de ficatul supraîncărcat este acidul lactic. Acesta provoacă oboseală cronică și dureri musculare. Acumularea excesivă de acid lactic poate cauza anxietate, dureri de cap, hipertensiune arterială și atacuri de panică.

Alte surse de toxine, pe lângă procesarea alimentelor, sunt:

  • Cofeina
  • Alcoolul
  • Sarea
  • Hrana ultra procesată
  • Drogurile
  • Medicamentele

Există toxine și în mediu, cum ar fi fumul de țigară, pesticidele și substanțele chimice. Totuși, consumul de alcool și zaharuri simple sunt obiceiurile care afectează cel mai mult sănătatea ficatului. După cum se precizează într-un studiu publicat în World Journal of Gastroenterology, consumul regulat de alcool este asociat cu dezvoltarea bolilor hepatice.

Nu trebuie să uităm că principalele funcții ale ficatului sunt metabolismul nutrienților și eliminarea toxinelor. Faptul că nu-și poate îndeplini sarcina în mod normal înrăutățește starea de sănătate.

Dieta pentru detoxifierea ficatului

Citrice include în dieta pentru detoxifierea ficatului

 

Această dietă purificatoare pentru ficat încearcă să intensifice consumul anumitor alimente, în timp ce altele sunt moderate și evitate. Ideal este să urmați această dietă timp de o săptămână.

Alimente verzi (pot fi consumate fără restricții)

Fructele cu cel mai mare potențial de detoxifiere sunt o parte importantă a acestei diete de curățare a ficatului.

Cele mai bune sunt:

  • Citrice
  • Papaya
  • Piersici
  • Mango
  • Pepeni
  • Struguri roșii
  • Fructe de pădure

Conținutul de fibre din aceste fructe accelerează eliminarea toxinelor din organism și îmbunătățește activitatea tractului digestiv. Este indicat să le consumați proaspete și întregi, mai degrabă decât suc.

Printre legumele care sunt deosebit de bune pentru detoxifiere se numără:

  • Anghinare
  • Ardei
  • Sfeclă
  • Varză de Bruxelles.
  • Crucifere (broccoli, varză roșie, conopidă, varză, creson, spanac)
  • Morcovi
  • Castravete
  • Dovleac
  • Cartof dulce
  • Roșie
  • Fasole
  • Semințe germinate

Aceste legume ajută la neutralizarea metalelor grele, pesticidelor și altor substanțe chimice care pot afecta organismul, dar cu care intrăm în contact constant.

Semințele crude, fără sare, pot fi consumate în fiecare zi. Alegeți migdale, nuci braziliene, alune de pădure, nuci pecan, semințe de dovleac, semințe de floarea soarelui, semințe de susan și semințe de in.

Utilizați ulei de măsline extravirgin pentru gătit și uleiuri din semințe pentru salate. La fel ca și semințele, aceste uleiuri oferă o bază lipidă care poate absorbi toxinele dăunătoare.

Asigurați-vă că beți cel puțin opt pahare de apă pe zi. Vorbim despre apă purificată, filtrată sau îmbuteliată. De asemenea, puteți bea ceai sau cafea decofeinizată.

Alimente care se consumă cu moderație

Orez integral așezat în formă de inimă

 

Limitați consumul de:

  • Cereale: orez brun, porumb, ovăz și quinoa nu mai mult de două porții pe zi
  • Pește: somon, macrou, anșoa, și sardine nu mai mult de o porție pe zi
  • Banane și cartofi: o porție o dată la două zile

Alimente de evitat

  • Grâul și alte cereale cu gluten, cum ar fi secara și orzul, pot irita intestinul, provocând leziuni hepatice. Moderați consumul.
  • Cofeina și alcoolul fac ca ficatul să muncească foarte mult pentru detoxifiere. Înlocuiți aceste băuturi cu ceai verde.

Această dieta pentru detoxifierea ficatului este foarte benefică

După cum puteți vedea, dieta pentru detoxifierea ficatului este destul de simplă și vă oferă multe opțiuni de a mânca bine fără efort. Baza alimentației este varietatea, așa că vă sfătuim să introduceți în mod regulat legume de diferite tipuri în dietă. Veți avea un aport corect de nutrienți, care vor facilita funcționarea ficatului.

S-ar putea să te intereseze...
Ce ar trebui să mănânci dacă ai ficatul gras?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Ce ar trebui să mănânci dacă ai ficatul gras?

Ficatul gras este o afecțiune legată de obiceiurile alimentare necorespunzătoare. Ce ar trebui să mănânci dacă ai ficatul gras?



  • Cichoz-Lach H, Michalak A. Oxidative stress as a crucial factor in liver diseases. World Journal of Gastroenterology. Julio 2014. 20 (25): 8082-8091.
  • Horst KW., Serlie MJ., Fructose consumption, lipogenesis and non alcoholic fatty liver disease. Nutrients, 2017.
  • Klein A. V, Kiat H. Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence. Journal of Human Nutrition and Dietetics. Diciembre 2015. 28 (6): 675-86.
  • Lamas Paz A., Hao F., Nelson LJ., Vázquez MT., et al., Alcoholic liver disease: utility of animal models. World J Gastroenterol, 2018. 24 (45): 5063-5075.
  • Liver Foundation. Liver disease diets. Marzo 2021.
  • Mayo Clinic. Enfermedad hepática. Abril 2022.
  • National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Eating, diet and nutrition in NAFLD & NASH. Abril 2021. U. S. Department of Health and Human Services.
  • National Institutes of Health. Luchar contra el hígado graso. Noviembre 2021. U. S. Department of Health and Human Services.