Dieta pentru gută: alimente permise și interzise

Persoanele care suferă de această boală și care urmează o dietă pentru gută trebuie să ia, de asemenea, medicamente pentru a-și ameliora durerea și a reduce nivelul de acid uric.
Dieta pentru gută: alimente permise și interzise

Ultima actualizare: 03 Februarie, 2021

Dieta pentru gută poate ajuta la reducerea nivelului de acid uric din sânge. Dar nu poate vindeca boala. Cu toate acestea, poate reduce riscul de atacuri de gută recurente și dureroase și poate încetini evoluția leziunilor articulare.

Persoanele care suferă de această boală și care urmează dieta pentru gută trebuie să ia, de asemenea, medicamente pentru a-și controla durerea și a reduce nivelul de acid uric. În acest articol, vom discuta despre recomandările și interdicțiile dietetice pentru a ameliora această afecțiune.

Ce este guta?

Picior cu gută
Adunarea cristalelor de acid uric în articulații provoacă dureri intense și gută.

Aceasta este una dintre cele mai frecvente tulburări metabolice și o formă dureroasă de artrită. Guta este cauzată de o creștere a acidului uric în sânge, cunoscută sub numele de hiperuricemie.

De obicei, nu provoacă simptome, deși acidul uric se poate depune în articulații, ducând la inflamații cu adevărat dureroase, care pot fi însoțite de febră.

Organismul produce acid uric atunci când descompune substanțele chimice numite purine. Deși purinele apar în mod natural în organism, unele alimente sunt bogate în acest element. Corpul elimină acidul uric prin urină.

Pentru a evita atacurile de gută sau, cel puțin, pentru a încetini deteriorarea articulațiilor, poți recurge la anumite alimente ca metodă de reducere a nivelului ridicat de acid uric.

Factori de luat în considerare într-o dietă pentru gută

Medic ce examinează o probă de urină
Poți consuma alimente care favorizează eliminarea acidului uric pentru a reduce nivelul acestuia în sânge.

O dietă pentru reducerea nivelului de acid uric din sânge trebuie să se concentreze pe controlul a trei factori principali:

1. pH-ul urinei. Este important să încerci să urmezi o dietă alcalinizantă pentru a modifica ușor pH-ul urinei și pentru a promova eliminarea acidului uric. Poți realiza acest lucru prin:

  • Consumul de alimente alcaline, cum ar fi legumele, cartofii, fructele, cartofii dulci și salatele.
  • Evitarea consumului de alimente bogate în sare.
  • Evitarea completă a consumului de alcool, inclusiv bere și vin.

2. Ingerarea purinelor Trebuie să acorzi o atenție deosebită alimentelor pe care le consumi și modului în care le prepari. Când fierbi un aliment care conține purine, o mare parte din ele trec în apa de gătit. Prin urmare, fierberea este o modalitate bună de a reduce purinele din alimente. Cu toate acestea, trebuie să eviți supele.

3. Aportul de fructoză. Odată ce organismul asimilează fructoza, o metabolizează în xantină, o purină care se transformă în cele din urmă în acid uric. Din acest motiv, experții recomandă ca persoanele care suferă de gută să consume doar un fruct pe zi și să aleagă opțiunile care conțin cea mai mică cantitate de fructoză.

Alimente permise în dieta pentru gută

  • Proteine. Consumă în principal carne roșie și carne de pasăre slabă, produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi și linte ca surse de proteine.
  • Carbohidrați complecși. Mănâncă mai multe legume și cereale integrale, care conțin carbohidrați complecși.
  • Vitamina C. Unele studii arată că această vitamină poate ajuta la scăderea nivelului de acid uric. Adresează-te medicului pentru a include un supliment de 500 mg vitamina C în dietă.
  • Cafea. Unele studii sugerează faptul că aportul moderat de cafea poate fi asociat cu un risc mai mic de gută. Consumul de cafea poate să nu fie adecvat dacă suferi de alte probleme medicale. Întreabă medicul cât de multă cafea poți consuma.
  • Cireșe. Există dovezi ce arată faptul că aportul de cireșe este asociat cu un risc mai mic de atacuri de gută.

Alimente interzise în dieta pentru gută

Dieta pentru gută nu include alcool
Băuturile alcoolice favorizează prezența purinelor și a acidului uric, ceea ce înseamnă că pot declanșa atacuri de gută.
  • Organe și glande. Evită ficatul, rinichii și glandele, care conțin o cantitate semnificativă de purine și contribuie la creșterea nivelului de acid uric din sânge.
  • Carne roșie. Limitează dimensiunile porțiilor de carne de vită, miel și porc.
  • Fructe de mare. Unele tipuri de fructe de mare și pește (cum ar fi hamsia, crustaceele, sardinele și tonul) conțin mai multe purine decât altele. Cu toate acestea, beneficiile pentru sănătate ale consumului de pește pot depăși riscurile în cazul persoanelor cu gută.
  • Legume care conțin o mulțime de purine. Diverse studii au arătat faptul că legumele bogate în purine, cum ar fi sparanghelul și spanacul, cresc riscul de gută și atacuri recurente de gută.
  • Băuturi alcoolice. Consumul de bere și băuturi spirtoase distilate este asociat cu un risc crescut de gută și atacuri recurente. Consumul moderat de vin nu pare să crească riscul de atacuri de gută. Evită să consumi băuturi alcoolice în timpul atacurilor de gută și limitează permanent consumul de bere.
  • Alimente și băuturi zaharoase. Limitează sau evită alimentele cu zahăr, cum ar fi cerealele îndulcite, produsele coapte și bomboanele. Limitează aportul de sucuri de fructe dulci în mod natural.

Concluzie

Urmarea unei diete pentru gută poate ajuta la limitarea producției de acid uric și la accelerarea eliminării acestuia. Deși s-ar putea să nu fie suficient să urmezi o dietă pentru a reduce nivelul de acid uric din sânge fără medicamente, alimentația poate ajuta la scăderea numărului de atacuri și la moderarea severității acestora.

It might interest you...
Cum să previi artrita mâinilor eficient
Doza de SănătateCitește pe Doza de Sănătate
Cum să previi artrita mâinilor eficient

Să previi artrita mâinilor nu este o misiune imposibilă. Poți folosi următoarele sfaturi dacă ai o predispoziție la această boală.



  • Li R., Yu K., Li C., Dietary factors and risk of gout and hyperuricemia: a meta analysis and systematic review. Asia Pac J Clin Nutr, 2018. 27 (6): 1344-1356.
  • Choi HK., Gao X., Curhan G., Vitamin C intake and the risk of gout in men: a prospective study. Arch Intern Med, 2009. 169 (5): 502-7.
  • Choi HK., Curhan G., Coffee, tea, and caffeine consumption and serum uric acid level: the third national health and nutrition examination survey. Arthritis Care & Research, 2007.