Este sigur consumul de cafeină în sarcină?

Care este aportul permis de cafeină în timpul sarcinii? Află dacă este sau nu sigur să consumi cafea și alte alimente și băuturi ce conțin cafeină în timpul sarcinii!
Este sigur consumul de cafeină în sarcină?

Ultima actualizare: 23 Ianuarie, 2021

Una dintre primele întrebări care le vin în minte femeilor după ce au aflat că sunt însărcinate sunt legate de dieta pe care trebuie să o urmeze în această etapă. Una dintre cele mai frecvente dileme este legată de consumul de cafeină (sau cofeină) în sarcină.

Există multe mituri și sfaturi. Dar cât de adevărate sunt acestea? În acest articol, îți prezentăm cele mai recente studii efectuate în acest sens.

Este sigur consumul de cafeină în sarcină?

Marea majoritate a femeilor beau cafea dimineața și multe continuă să o bea pe tot parcursul zilei. Cu toate acestea, știai că și alte băuturi și alimente conțin cafeină?

Unele băuturi răcoritoare, ciocolata, băuturile energizante, unele infuzii, cum ar fi ceaiul și chiar unele medicamente conțin cafeină. Prin urmare, trebuie să le cunoști pe toate pentru a-ți calcula aportul zilnic!

Mituri și realități

Există multe mituri cu privire la consumul de cafeină în sarcină. Mai jos, vei descoperi dacă aceste mituri sunt adevărate sau nu, pe baza informațiilor științifice.

1. Cafeina provoacă malformații congenitale

Făt în uter
Defectele congenitale au fost asociate cu consumul de cafeină în anumite studii pe animale. Însă acestea nu sunt concludente la oameni.

Unele studii efectuate pe animale au concluzionat faptul că mamele care au consumat cafeină au avut un risc crescut de a naște descendenți cu defecte congenitale. Cu toate acestea, studiile la om nu au oferit date concludente.

Un studiu din 2011 a analizat asocierea consumului de cafeină în timpul sarcinii cu defectele congenitale, cum ar fi atrezia esofagiană și intestinală, microtia/anotia, craniosinoza, hernia diafragmatică, omfalocelul și gastroschiza.

Deși au detectat creșteri mici ale riscului la femeile care au consumat cafeină în timpul sarcinii, specialiștii nu au găsit nicio dovadă convingătoare. Sunt necesare cercetări suplimentare asupra asocierii cafeinei cu defectele congenitale.

2. Dacă bei cafeină în timpul sarcinii, bebelușul poate avea o greutate redusă la naștere

În 2014, cercetătorii au analizat în profunzime 13 studii existente pentru a determina dacă există o relație între consumul de cafeină în timpul sarcinii și greutatea redusă la naștere (mai puțin de 3,5 kilograme).

Rezultatul a arătat faptul că un consum ridicat de cafeină a fost asociat cu un risc crescut de greutate mică la naștere. Din acest motiv, medicii recomandă reducerea la minim a aportului de cofeină.

3. Cofeina poate provoca avorturi spontane

Femeie ce a consumat cafeină în sarcină
Consumul excesiv de cofeină este asociat cu un risc crescut de avort spontan.

Cercetătorii au analizat 28 de studii pentru a determina dacă există o asociere între consumul de cafeină și avortul spontan. Rezultatele au sugerat o relație între acești factori. La fiecare creștere cu 150 mg a aportului de cofeină, riscul de avort spontan a crescut cu 19%.

4. Cafeina trece prin placentă și ar putea afecta copilul

Diferite studii susțin acest zvon. Dacă mama consumă cafeină, bebelușul o consumă și el prin placentă. După cum știi deja, cofeina este un stimulent care poate provoca insomnie și alte efecte secundare.

Când bei cofeină, bebelușul tău o ingerează și el. Astfel, poate intra într-o fază de hiperactivitate care nu îți permite să dormi! Din acest motiv, trebuie să consumi cât mai puțină cofeină.

5. Dacă bei prea multă cafea, te-ai putea deshidrata

Boabe și cană cu cafea
Cafeaua este stimulantă și diuretică.

Cafeina din cafea, ceaiuri și alte băuturi și alimente este diuretică. Prin urmare, crește frecvența urinării. Persoanele care consumă multă cafeină pot prezenta un risc crescut de deshidratare, care este una dintre cele mai grave complicații ale sarcinii.

6. Consumul regulat de cafeină poate provoca naștere prematură

Dacă ai auzit vreodată această afirmație, ar trebui să știi că există ceva adevăr în spatele ei. Cu toate acestea, este vorba de aportul ridicat de cafeină. Colegiul American de Obstetricieni și Ginecologi (ACOG) susține faptul că un aport ridicat (mai mult de 200 mg/zi de cofeină) ar putea crește riscul travaliului prematur.

Concluzie

Discută cu medicul despre consumul de cafeină în sarcină. În prezent, nu există date concludente cu privire la cantitatea sigură pentru copil în timpul sarcinii. Medicii consideră, în general, că un aport moderat, adică mai puțin de 300 mg/zi, nu ar trebui să provoace complicații în timpul sarcinii.

Recomandările medicale privind consumul sigur de cofeină pentru o femeie însărcinată variază între 150 și 300 mg/zi.

Dacă mama nu poate evita consumul de cafeină în timpul sarcinii, fie pentru că obișnuiește să consume multă cafea, fie din cauza poftelor, Organizația Mondială a Sănătății recomandă moderarea aportului. În orice caz, adresează-te medicului specialist pentru a primi sfaturi personalizate.

S-ar putea să te intereseze...
Consumul de zahăr în sarcină: riscuri
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Consumul de zahăr în sarcină: riscuri

O dietă bogată în zahăr va genera complicații de sănătate. Vom discuta despre consumul de zahăr în sarcină și riscurile asociate acestuia.