Fructele de mare conțin colesterol?
 

Fructele de mare conțin colesterol?

Acizii grași Omega 3 din fructele de mare sunt capabili să moduleze pozitiv profilul lipidic și să reducă riscul cardiovascular. Colesterolul din fructele de mare prezintă riscuri?
Fructele de mare conțin colesterol?
Saúl Sánchez Arias

Scris și verificat de nutriționistul Saúl Sánchez Arias.

Ultima actualizare: 30 septembrie, 2022

Ca și alte produse de origine animală, fructele de mare conțin colesterol. Însă, acesta nu este un fapt îngrijorător. Până acum câțiva ani, aportul acestui nutrient în dietă era limitat, deoarece se credea că poate modifica valorile serice ale lipoproteinei LDL. Cu toate acestea, s-a demonstrat că nu este cazul.

Din acest motiv, ghidurile alimentare actuale sunt mult mai permisive atunci când vine vorba de alimentele grase. În ciuda faptului că încurajează consumul de grăsimi polinesaturate, cu efecte benefice asupra profilului lipidic, acestea nu sunt la fel de restrictive cu lipidele saturate sau cu alimentele bogate în colesterol.

Colesterolul și bolile cardiovasculare

În prezent, influența colesterolului total asupra riscului cardiovascular este pusă la îndoială. De fapt, șansele de a dezvolta plăci ateromatoase sunt legate de oxidarea unei mici fracțiuni de colesterol LDL, așa cum se arată într-un articol publicat în revista Current Medicinal Chemistry.

Din acest motiv, modelele actuale de alimentație se concentrează pe evitarea acestui proces oxidativ. Pentru a face acest lucru, se concentrează pe consumul de legume bogate în fitonutrienți cu potențial antioxidant.

Cu toate acestea, modularea profilului lipidic poate fi benefică în reducerea markerilor asociați cu sănătatea metabolică. Totuși, acest lucru nu implică renunțarea la colesterolul alimentar, ci moderarea consumului anumitor grupe de alimente.

Evitați grăsimile trans pentru a controla colesterolul

Atunci când se încearcă creșterea colesterolului HDL, căruia i se atribuie proprietăți cardioprotectoare, este esențial să se controleze aportul de lipide de tip trans. Este necesar să se reducă aportul de produse procesate, prăjite și de patiserie.

A supune uleiurile vegetale la temperaturi ridicate favorizează apariția acestui tip de compuși inflamatori, nocivi pentru sănătate. De fapt, aportul regulat nu este legat doar de o înrăutățire a profilului lipidic, ci și de un risc crescut de a dezvolta boli complexe; acest lucru este menționat într-un articol publicat în revista Cardiology.

Cartofi prăjiți

 

Alimente care îmbunătățesc profilul lipidic

În același mod în care anumite produse pot înrăutăți sănătatea cardiovasculară și profilul lipidic, există și alimente capabile să îmbunătățească ambii parametri.

Ca exemplu avem acizii grași omega 3, responsabili de reducerea inflamației sistemice. Această clasă de nutrienți se găsește în principal în peștele gras și nuci. Se recomanda ca aportul să fie regulat pentru o sănătate optimă.

În plus, așa cum am menționat anterior, consumul regulat de alimente bogate în antioxidanți este esențial. Aceste substanțe sunt responsabile de prevenirea oxidării lipoproteinei LDL, ceea ce poate avea un impact pozitiv asupra sănătății. Fructele de pădure, precum afinele, sunt bogate în această clasă de nutrienți.

 

Pește proaspăt pescuit

Fructele de mare conțin colesterol, dar nu sunt periculoase

Colesterolul alimentar nu este atât de îngrijorător atunci când se urmărește o reducere a riscului cardiovascular sau modularea profilului lipidic. Din acest motiv, atât ouăle, cât și fructele sunt alimente care sunt permise în dietele sănătoase.

Dacă aveți tendința de a dezvolta patologii legate de acidul uric, este necesar să aveți grijă cu fructele de mare.

În condiții normale, fructele de mare sunt clasificate ca fiind sănătoase și ca sursă de proteine de înaltă calitate. Această caracteristică le face necesare atât pentru persoanele sedentare, cât și pentru sportivi.

Dieta sănătoasă pentru îmbunătățirea profilului lipidic

Deși este adevărat că importanța colesterolului în stabilirea riscului de boli cardiovasculare este controversată, este necesară îmbunătățirea profilului lipidic. Pentru aceasta, este necesar să se garanteze aportul alimentelor bogate în antioxidanți.

Acestea sunt o alternativă bună pentru a reduce sau a restricționa consumul de produse procesate. În ceea ce privește alimentele proaspete, acestea trebuie să fie vedetele dietei. Fructele de mare, împreună cu alte produse de origine animală pot face parte din dieta obișnuită, deoarece sunt clasificate ca fiind sănătoase. Conținutul lor de colesterol nu va crește riscul cardiovascular.

S-ar putea să te intereseze...
Dieta ketogenică crește nivelul de colesterol?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Dieta ketogenică crește nivelul de colesterol?

Dieta ketogenică este folosită pentru a slăbi, dar poate crește nivelul de colesterol din sânge? Află adevărul în acest articol!



  • John Kattoor A., Kanuri SH., Mehta JL., Role of ox LDL LOX1 in atherogenesis. Curr Med Chem, 2019. 26 (9): 1693-1700.
  • Wilczek MM., Olszewski R., Krupienicz A., Trans fatty acids and cardiovascular disease: urgent need for legislation. Cardiology, 2017. 138 (4): 254-258.
  • Cachofeiro, V. (2009). Alteraciones del colesterol y enfermedad cardiovascular. Lopez Farré A., Macaya Miguel C. et al Libro de la salud cardiovascular. 1ª ed. Bilbao: Fundación BBVA, 131-139.