Importanța mineralelor și clasificarea lor

Rolul mineralelor este important, deoarece corpul uman are nevoie de ele pentru a rămâne în viață și pentru a funcționa corect - la fel cum are nevoie de oxigen și apă. Acestea fac parte din substanțele nutritive esențiale pentru viață, alături de carbohidrați, lipide, proteine și vitamine.
Importanța mineralelor și clasificarea lor

Ultima actualizare: 02 Decembrie, 2020

Importanța și rolul mineralelor sunt definite în contextul nutriției. Aceste elemente chimice pot menține funcțiile vitale ale corpului. De fapt, acestea fac parte dintr-o mare varietate de procese fiziologice cheie pentru realizarea activităților zilnice.

Cu toate acestea, corpul uman nu poate sintetiza mineralele pe cont propriu, în ciuda importanței lor vitale. Acesta este motivul pentru care este necesar să le obținem prin dietă. Principalul mod de a face acest lucru este prin aportul de apă, plante și alimente de origine animală. În articolul de astăzi, vom discuta despre ce sunt mineralele, care sunt beneficiile lor pentru sănătate și cum sunt clasificate.

Ce sunt mai exact mineralele?

Mineralele sunt substanțe anorganice necesare pentru buna funcționare a organismului. Aproximativ 4% din greutatea umană totală se datorează prezenței acestor elemente. Cu toate acestea, cantitatea găsită în organism nu are nicio legătură cu importanța sau funcția pe care o exercită.

Cele patru elemente structurale principale – oxigen, hidrogen, carbon și azot – nu sunt incluse pe lista acestor nutrienți. Însă acestea reprezintă 96% din greutatea corpului. Restul de 4% este alcătuit din macro- și microminerale.

Spre deosebire de grăsimi, carbohidrați sau proteine, mineralele nu sunt considerate substanțe nutritive care furnizează energie. Ele exercită o acțiune de reglare vitală pentru realizarea normală a activităților zilnice. Un deficit ar putea declanșa boli și probleme nutriționale.

Importanța mineralelor din alimente
Calciul este un macromineral, iar o deficiență ar putea duce la osteoporoză.

Importanța și rolul mineralelor în corpul uman

Mineralele sunt necesare pentru susținerea anumitor procese biochimice din corp. De asemenea, îndeplinesc funcții structurale. Fiecare dintre ele are propriul rol, dar, în general, putem rezuma totul astfel:

  • Mineralele sunt componente structurale ale țesuturilor, cum ar fi dinții și oasele. În plus, sunt componente de bază ale celulelor.
  • Sunt implicate în menținerea echilibrului acido-bazic.
  • Asigură un echilibru optim al apei.
  • Participă la transportul gazelor.
  • Sunt necesare pentru a efectua contracții musculare.
  • Participă la metabolismul altor substanțe, cum ar fi lipidele și glucoza și ajută la stocarea energiei.
  • Micromineralele sunt catalizatori enzimatici. De remarcat este influența lor asupra enzimelor cu capacitate antioxidantă.

Posibile beneficii pentru sănătate

Pe lângă funcțiile lor, aceste componente trezesc interesul științei grație capacității de prevenire a bolilor. Un exces sau un deficit de minerale poate fi legat de un risc mai mare de boli cronice.

Osteoporoza

Aportul scăzut de calciu este legat de osteoporoză. Acesta nu este singurul nutrient cu rol important în apariția acestei boli, deși este necesar în formarea corectă a oaselor – mai ales în timpul copilăriei și al adolescenței.

Tensiunea arterială crescută și sănătatea inimii

Fără îndoială, prezența potasiului în dietă este unul dintre elementele cheie pentru persoanele cu hipertensiune arterială. Calciul și magneziul sunt, de asemenea, importante, deoarece au o relație inversă cu evenimentele cardiovasculare.

Rolul dietei este foarte important, deoarece studiile pun la îndoială eficacitatea suplimentelor. De aici vine și recomandarea de a urma dieta DASH, care este săracă în sodiu.

Funcția antioxidantă

Stresul oxidativ poate provoca multe efecte negative asupra organismului, cum ar fi deteriorarea ADN-ului și a proteinelor. Corpul uman are enzime specializate pentru a încetini procesul. Acest lucru se datorează activității antioxidante a mineralelor. Unele elemente, precum seleniul, manganul, cuprul și zincul sunt o parte a acestor mecanisme.

Rolul mineralelor și clasificarea acestora

După cum subliniază Fundația Spaniolă pentru Nutriție, acești nutrienți esențiali pot fi împărțiți în două grupuri mari: macro- și microminerale. Ambele grupuri sunt la fel de importante în ceea ce privește rolul lor în corpul uman. Principala diferență constă în cantitatea necesară.

Macroelementele esențiale

Corpul uman are nevoie de cel puțin 100 mg de macrominerale pe zi. Principalele elemente sunt calciul, fosforul, sodiul, potasiul, clorul, magneziul și sulful.

Lipsa macromineralelor este una dintre cele mai frecvente deficiențe nutriționale. Acest lucru se întâmplă adesea în cazul calciului, deoarece devine mai greu să-l asimilăm după vârsta de 50 de ani, atât la bărbați, cât și la femei. Astfel, apar probleme grave de sănătate pe termen lung, cum ar fi osteoporoza.

Microelementele sau oligoelementele

Corpul are nevoie de cantități mai mici de oligoelemente (sub 100 mg pe zi). Micromineralele care au o funcție biochimică importantă în organismul uman sunt fierul, zincul, fluorul, seleniul, cuprul, cromul, iodul, manganul și molibdenul.

La persoanele sănătoase, deficiențele de oligoelemente nu apar dacă acestea urmează o dietă echilibrată (cu excepția fierului, iodului și zincului). În schimb, micromineralele pot fi toxice în anumite cazuri, mai ales atunci când sunt consumate în cantități mari pe o perioadă lungă de timp.

Alimente care conțin fier
Fierul este un micromineral implicat în patologii precum anemia.

Importanța mineralelor în menținerea vieții

Mineralele sunt esențiale, deoarece sunt implicate în multe funcții de bază ale corpului, cum ar fi transportul oxigenului, formarea țesuturilor, sinteza hormonală și activitatea enzimatică. Le putem clasifica în două grupuri mari în funcție de cantitatea necesară pentru consum. Toate sunt la fel de importante și trebuie să le consumăm prin dietă.

O dietă bine echilibrată, adaptată nevoilor persoanele, ne poate oferi zilnic toate mineralele necesare. În general, cele mai bune surse de minerale sunt legumele, peștele, lactatele, leguminoasele și nucile.

Îți mulțumim pentru citirea acestui articol despre importanța mineralelor și clasificarea lor!

S-ar putea să te intereseze...
Cum să incluzi semințele în dietă
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Cum să incluzi semințele în dietă

Includerea semințelor în meniurile tale este o idee excelentă. În acest articol, vei afla cum să incluzi semințele în dietă!



  • Fujita T. Calcium paradox: consequences of calcium deficiency manifested by a wide variety of diseases. Journal of bone and mineral metabolism. 2000.18(4):234-6
  • Mohammadifard N, et al. Electrolyte minerals intake and cardiovascular health. Critical reviews in food science and nutrition. 2019.59(15):2375-2385.
  • Ryan-Harshman M, Aldoori W. Health benefits of selected minerals. Canadian Family Physician. Mayo 2005.51(5):673-675.
  • Soetan K.O, et al. The importance of mineral elements for humans, domestic animals and plants: A review. African Journal of Food Science. Mayo 2010. 4(5):2oo-222.
  • Walji, Hasnain. Vitaminas y minerales. Edaf, 2003.
  • Wolonciej M. Trace elements as an activator of antioxidant enzymes. Postepy higieny i medycyny doswiadczalnej. Diciembre 2016. 31;70(0):1483-1498.
  • Pensanti, Helen. Una guía rápida de vitaminas, minerales y suplementos. Grupo Nelson, 2005.
  • Wotecki C.E, Thomas P.R. Eat for Life: The Food and Nutrition Board’s Guide to Reducing Your Risk of Chronic Disease. Institute of Medicine (US) Committee on Diet and Health. 1992.
  • VVAA. Diet and Health: Implications for Reducing Chronic Disease Risk. National Research Council (US) Committee on Diet and Health. 1989.
  • Esquivel Solís, Viviana, and Maristela Jiménez Fernández. “Aspectos nutricionales en la prevención y tratamiento de la hipertensión arterial.” Revista costarricense de salud pública 19.1 (2010): 42-47.
  • López de Romaña, Daniel, Carlos Castillo, and Doricela Diazgranados. “El zinc en la salud humana-II.” Revista chilena de nutrición 37.2 (2010): 240-247.