Sfaturi pentru reducerea consumului de zahăr

02 Septembrie, 2020
Știința a demonstrat că zahărul în exces este un factor de risc pentru numeroase boli cronice. În articolul de azi, îți prezentăm câteva strategii pentru a-ți reduce consumul de zahăr.
 

Zahărul crește riscul de declanșare a nenumărate boli complexe. S-a demonstrat că, dacă este consumat în exces, acest aliment pune în pericol sănătatea. Însă, în ciuda pericolelor la care ne expune, zahărul continuă să fie unul dintre cele mai folosite ingrediente în industria alimentară. Drept consecință, este prezent în exces în dietele noastre, deși reducerea consumului de zahăr ar trebui să fie un obiectiv pentru fiecare dintre noi.

Moderarea aportului de zahăr reduce rezistența la insulină și riscul de a suferi de diabet, de obezitate și de cancer. Astfel, este o idee bună să aplici strategiile de mai jos.

3 strategii pentru reducerea consumului de zahăr

Optează pentru alimente proaspete în locul celor procesate

Indiferent dacă este vorba despre zahăr simplu, zahăr de trestie, zahăr de cocos sau miere, majoritatea produselor alimentare procesate conțin acest ingrediente. Toate tipurile de zahăr menționate suprasolicită pancreasul și au un impact negativ asupra organismului uman. Așadar, optarea pentru alimente proaspete în locul celor procesate contribuie semnificativ la reducerea aportului zilnic de zahăr. În plus, produsele proaspete oferă proteine, vitamine și antioxidanți, nutrienți esențiali pentru buna funcționare a corpului.

Citește și:

Excesul de sare și zahăr: care este mai rău?

Nu toate alimentele procesate sunt nocive. Există anumite excepții, cum ar fi leguminoasele conservate. Multe produse procesate cu scopul de a le crește durata de viață pot fi incluse fără nicio problemă în dieta noastră zilnică.

 

Nu te lăsa indus în eroare de ambalaj

Persoană feliind o roșie în bucătărie
Una din cele mai eficiente strategii pentru a consuma mai puțin zahăr este să optezi pentru alimente proaspete în locul celor procesate.

Cuvântul „zahăr” este deseori înlocuit cu eufemisme în industria alimentară, astfel încât anumite produse să poată fi promovate ca fiind sănătoase, deși nu sunt. Astfel, putem întâlni acest ingredient sub diferite denumiri, care se referă la același produs. Zahărul de trestie, cel de cocos, cel brun și mierea, printre altele, reprezintă variante care stresează pancreasul și presupun aceleași riscuri pentru sănătate ca zahărul alb.

Din acest motiv, este esențial să nu te lași indus în eroare de ambalaje și să citești cu atenția listele de ingrediente înainte de a decide să înlocuiești un anumit produs alimentar cu altul care pare mai „sănătos”.

Ar putea să te intereseze:

Rețete de dulciuri fără zahăr pe care ar trebui să le încerci

Mănâncă mai puțin

Mâncând mai puțin, îți reduci riscul ca aportul de zahăr să fie excesiv. Deși această măsură pare evidentă, multe persoane depășesc necesarul zilnic de zahăr. Ca să-ți atingi obiectivul, poți folosi diferite strategii. Cel mai important este să măsori atent porțiile și să te oprești din mâncat de îndată ce nu-ți mai este foame.

 

Detașarea emoțională de alimente și ignorarea efectului lor organoleptic constituie, de asemenea, măsuri utile pentru a mânca cu mai multă moderație și a evita excesele. Această strategie te va ajuta să cumperi doar alimente sănătoase și necesare și să le eviți pe cele bogate în zahăr.

Beneficiile unui consum adecvat de zahăr

Nutriționist oferind sfaturi pentru reducerea consumului de zahăr
Deși pare evident, limitarea aportului zilnic general de alimente ajută la reducerea consumului de zahăr în particular. Printre altele, această practică oferă beneficii pentru sănătate și greutatea corporală.

Zahărul este un nutrient. Trebuie să ținem cont de acest aspect dacă încercăm să moderăm aportul de zahăr. Putem să-l consumăm imediat înainte de a ne implica într-o activitate fizică sau chiar în timp ce depunem efort. Cea mai bună variantă este reprezentată de fructe.

Ținând cont de această strategie nutrițională, îți vei putea îmbunătăți performanțele sportive și vei preveni oboseala. Astfel, dacă vrei să consumi alimente procesate sau dulci, fă-o înainte de a depune efort fizic, nu într-o zi marcată de sedentarism.

Concluzii

Consumul de zahăr ne poate prejudicia sănătatea. Aportul nostru zilnic de zahăr este deseori excesiv. Acest fenomen are consecințe majore asupra sănătății, drept pentru care este important să acționăm.

În acest scop, este indicat să-ți reduci consumul de produse procesate și să mănânci mai multe alimente proaspete. Totodată, citește atent ambalajele pentru a nu fi indus în eroare când vine vorba de opțiunile tale alimentare.

 

În mare, pentru a evita probleme cauzate de un consum excesiv de zahăr, oamenii trebuie să fie educați încă de la o vârstă fragedă.

  • Peinado AB., Rojo Tirado MA., Benito PJ., Sugar and exercise: its importance in athletes. Nutr Hops, 2013. 4: 48-56.
  • Arulselvan P., Fard MT., Tan WS., Gotahi S., et al., Role of antioxidants and natural products in inflammation. Oxid Med Cell Longev, 2016.
  • Tappy L., Fructose containing caloric sweetener as a causa of obesity and metabolic disorders. J Exp Biol, 2018.