Tot ce trebuie să știi despre măștile de antrenament

Măștile de antrenament sunt la modă. Sunt eficiente? Deși nu există suficiente dovezi, în acest articol vom discuta despre cele mai relevante studii pe această temă.
Tot ce trebuie să știi despre măștile de antrenament

Ultima actualizare: 11 Octombrie, 2021

Tehnologia ne-a făcut viața mai ușoară în multe moduri. În zilele noastre, echipamentele sportive, precum măștile de antrenament, promit creșterea performanței. Cu toate acestea, mulți se îndoiesc de impactul lor real și nu există prea multe dovezi științifice cu privire la beneficiile acestora.

Măștile de antrenament sunt folosite pentru a simula antrenamentul la altitudine. Potrivit producătorilor, acestea sporesc performanța sportivilor prin recrearea efectelor altitudinii. În plus, se presupune că îmbunătățesc capacitatea pulmonară și alimentarea cu oxigen a capilarelor.

Antrenamentul la altitudine presupune antrenarea continuă timp de două sau trei săptămâni în aer cu concentrații scăzute de oxigen. În ce scop? Pentru a îmbunătăți performanța alergătorilor profesioniști și sportivilor de anduranță. Crește numărul de celule roșii din sânge și valoarea hematocritului (raportul dintre celulele roșii și volumul total de sânge).

Ce sunt măștile de antrenament?

Până acum, am menționat la ce servesc măștile de antrenament, dar nu am spus și ce sunt. Ei bine, aceste măști sunt similare cu măștile medicale, deoarece acoperă nasul și gura. Sunt fabricate din neopren, un material ușor de purtat care absoarbe transpirația și care poate fi spălat.

De obicei, au scai la capete pentru a adera mai bine, împiedicând pătrunderea oxigenului. Măștile de antrenament filtrează praful, apa sau nisipul, în funcție de mediu.

Beneficiile atribuite măștilor de antrenament

După cum am menționat mai sus, există foarte puține studii asupra utilizării măștilor hipoxice. Cu toate acestea, vom menționa beneficiile care le-au fost atribuite până acum.

Celule roșii în sânge
Măștile de antrenament ajută la creșterea concentrației de celule roșii din sânge.

Antrenament înainte de competiții

Fără îndoială, sportivii trebuie să țină cont de condițiile locului în care vor trebui să concureze. De fapt, studiile au evaluat impactul fizic și psihologic al antrenamentului la altitudine asupra sportivilor de elită. Măștile hipoxice au avantajul de a pregăti sportivii pentru a face față competițiilor în medii cu concentrații scăzute de oxigen.

Antrenarea respirației

Știm cu toții să respirăm, deoarece este o funcție vitală. Dar, în cazul sportivilor, respirația corectă este foarte importantă. Când vine vorba de practicarea unui sport, trebuie să înveți cum să faci acest lucru eficient pentru a evita oboseala. Deoarece masca simulează un mediu cu conținut scăzut de oxigen, înveți să optimizezi și să controlezi alimentarea cu oxigen.

Creșterea performanței

Studiile privind antrenamentul hipoxic afirmă că acesta este o metodă eficientă de îmbunătățire a performanței aerobice la sportivi. De fapt, experții au dovedit că îmbunătățește semnificativ nivelurile de lactat, crescând puterea și capacitatea de a rezista la efort.

Măștile de antrenament au acest beneficiu, deoarece simulează antrenamentul hipoxic. De asemenea, cresc nivelul de celule roșii din sânge și induc secreția de eritropoietină (EPO), care oferă mușchilor o capacitate mai mare de efort.

Întărirea sistemului respirator

Se presupune că aceste măști au avantajul creșterii capacității pulmonare prin maximizarea absorbției de oxigen. Deoarece există mai puțin oxigen disponibil, sportivul trebuie să respire mai adânc, ceea ce face ca plămânii să se extindă la capacitatea lor maximă.

Acest tip de respirație profundă întărește diafragma și alți mușchi care joacă un rol vital în procesul de respirație. Alveolele pulmonare devin mai elastice și, prin urmare, își îmbunătățesc capacitatea de a stoca oxigen.

Hipertrofie musculară

Cercetările au arătatantrenamentul hipoxic, împreună cu antrenamentul de forță, pot duce la hipertrofie musculară. Acest lucru se datorează faptului că adaptările morfologice apar în țesutul musculo-scheletic.

Măștile de antrenament chiar funcționează ?

Înainte de a începe să folosești măștile de antrenament, trebuie să consulți un specialist pentru a evita posibilele complicații. Măștile de antrenament funcționează sau nu? Răspunsul este da… și nu.

Experții au analizat situația și au ajuns la concluzia că antrenamentul cu această mască timp de patru până la șase săptămâni poate întări mușchii respiratori. Cu toate acestea, utilizarea lor nu constituie o metodă de simulare a antrenamentului hipoxic cu adevărat eficientă.

Băiat care folosește măștile de antrenament
Beneficiile acestor măști sunt neclare. Folosirea lor timp de o lună ar putea întări mușchii respiratori.

Riscurile

Unul dintre cele mai mari riscuri este lipsa de cunoștințe despre cantitatea de oxigen de care oamenii au nevoie pentru a fi sănătoși. Trebuie să știi cum funcționează supapele și să le reglezi foarte bine, în funcție de abilitățile tale de sportiv.

Dacă suferi de orice simptome, cum ar fi amorțeala bruscă și oboseala extremă, trebuie să soliciți asistență medicală, deoarece acestea pot fi semne de hipoxie.

Există unii oameni care nu ar trebui să folosească deloc aceste măști. Sunt contraindicate celor care au atacuri de panică și femeilor însărcinate. De asemenea, cei care au suferit transplanturi de organe și care suferă de hipotiroidism și tensiune arterială scăzută nu pot folosi aceste măști.

Ai mai multe întrebări despre măștile de antrenament?

Dacă ai întrebări suplimentare după ce ai citit acest articol, consultă-ți antrenorul. Experții nu recomandă antrenamentul hipoxic fără supraveghere.

S-ar putea să te intereseze...
5 alimente interzise după antrenament și 3 permise
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
5 alimente interzise după antrenament și 3 permise

De multe ori, ne hrănim prost pentru că nu suntem bine informați. Este important de știut că există alimente interzise după antrenament, în timp ce...



  • Ramos-Campo, D.J.; Martínez, F.; Esteban, P.; Rubio-Arias, J.A. y Jiménez, J.F. (2016). Entrenamiento en hipoxia intermitente y rendimiento ciclista en triatletas. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 16 (61) pp. 139-156. Disponible en: http://cdeporte.rediris.es/revista/revista61/artefectos677.htm
  • Diego Fernández-Lázaro. Joseba Díaz, Alberto Caballero, Alfredo Córdova. Entrenamiento de fuerza y resistencia en hipoxia: efecto en la hipertrofia muscular. Biomédica 2019;39:212-20. Doi: https://doi.org/10.7705/biomedica.v39i2.4084
  • Tarqui-Silva, Leonardo. Grado de impacto de la evaluación psicológica durante el entrenamiento en altura con atletas de élite. Revista Investigaciones Altoandina, Vol. 17, Nº. 2, 2015. Pág. 201-206. ISSN 2306-8582, ISSN-e 313-2957
  • Análisis de hematocrito. Mayo Clinic.
  • Los pulmones y el ejercicio. Hoja informativa de la European Lung Foundation (ELF).