Valoarea nutritivă și beneficiile ciripedelor
 

Valoarea nutritivă și beneficiile ciripedelor

Ciripedele au o valoare nutritivă ridicată. Vă spunem de ce, cum să le mâncați și cum să profitați de ele pentru a vă simți mai bine!
Valoarea nutritivă și beneficiile ciripedelor
Maria Patricia Pinero Corredor

Scris și verificat de nutriționistul Maria Patricia Pinero Corredor.

Ultima actualizare: 29 octombrie, 2022

Ciripedele sunt crustacee marine care sunt cunoscute pentru că se lipesc de roci. Consumul lor poate părea ciudat, dar mulți sunt surprinși nu doar de gustul lor delicios, ci și de valoarea lor nutritivă. Care sunt beneficiile ciripedelor pentru sănătate?

Aceste animale nevertebrate locuiesc în aproape toate oceanele lumii, existând aproximativ 1220 de specii pe tot globul. Deși sunt împrăștiate pe aproape întreaga planetă, în Spania, Franța, Galicia și Portugalia sunt foarte căutate.

Ce nutrienți oferă ciripedele?

Ciripedele sunt crustacee care trăiesc atașate de roci. Au formă de copită, cu două părți – capul și pedunculul. Capul are două plăci de calciu. Pedunculul este zona inferioară cărnoasă, protejată de o piele groasă, neagră.

Ciripedele aparțin familiei Pollicipedidae, iar specia lor este Mitella pollicipes. Nu au o mobilitate prea mare și se hrănesc cu particule de zooplancton din apă. De obicei, trăiesc în zone cu multe valuri, deoarece acolo apa este mai oxigenată.

Există 12 specii potrivite consumului uman. Colectarea lor se face manual, așa că este nevoie de timp, prețul fiind unul ridicat. Valoarea lor nu este doar economică. Ciripedele sunt bogate în proteine, sărace în grăsimi și cu niveluri ridicate de minerale.

Ministerul Spaniol al Alimentației afirmă că 100 g de produs oferă următoarele substanțe nutritive:

  • Calorii: 59 kcal
  • Proteine: 13,6 g
  • Grăsimi: 0,5 g
  • Carbohidrați: 0 g
  • Calciu: 126 mg
  • Magneziu: 94 mg
  • Potasiu: 330 mg
  • Fosfor: 127 mg
  • Seleniu: 28,8 mg
  • Iod: 58 mg
  • Vitamina B12: 15 mg
Ciripede pe o stâncă
Ciripedele sunt crustacee rare, în formă de copită. Se găsesc în diferite mări ale lumii.

Acizi grași și proteine

În ciuda valorii scăzute a grăsimilor, ciripedele conțin acizi grași precum omega 3 și omega 6. Cantitatea poate varia în funcție de specie. Într-o analiză asupra speciilor comune, s-a constatat că mușchiul acestora poate conține între 1,8 și 3,3% grăsime, din care 25% DHA și 15% EPA (tipuri omega 3). Nivelul de omega 6 este mai scăzut.

La specia comună se remarcă și valoarea proteică, aceasta putând ajunge la 15%. De asemenea, la anumite specii, valorile zincului tind să fie foarte mari (între 10 și 42 mg la 100 g parte comestibilă). Luați în considerare faptul că la pești și alte crustacee, aportul de zinc nu ajunge la 3 mg.

Beneficiile ciripedelor pentru sănătate

Acum vom examina în profunzime beneficiile ciripedelor pentru organism.

1. Conțin o cantitate mare de proteine

Ciripedele au o cantitate mare de proteine. Acești macronutrienți sunt necesari pentru întărirea mușchilor, a oaselor și a pielii. Proteinele sunt constituentul principal al tuturor celulelor din organism. Celulele au un ciclu de viață și atunci când mor, ele trebuie înlocuite. Proteinele ajută la regenerare.

În plus, proteinele îndeplinesc și alte funcții vitale, cum ar fi reglarea reacțiilor biochimice, repararea țesuturilor corpului și susținerea acțiunii sistemului imunitar.

2. Nu conțin carbohidrați

Carbohidrații sunt substanțe pe care organismul le folosește pentru energie. Sunt molecule de zaharuri pe care organismul le descompune și le transformă în glucoză.

Există oameni care nu pot consuma glucoză pentru că organismul lor nu este capabil să o metabolizeze. Bolnavii de diabet trebuie să urmeze o dietă săracă în carbohidrați, iar ciripedele sunt potrivite pentru ei.

Sunt potrivite și pentru cei care doresc să urmeze o dietă ketogenică. Consumul de carbohidrați este restricționat și cel de grăsimi este ridicat.

3. Oferă DHA și EPA

DHA este acidul docosahexaenoic, un acid gras polinesaturat care aparține grupului omega 3. La fel ca majoritatea fructelor de mare, ciripedele conțin DHA. Au, de asemenea, și EPA sau acid eicosapentaenoic.

Studiile arată că DHA este o componentă importantă a membranelor corpului, inclusiv a retinei și a creierului. Prin urmare, este indicat pentru îmbunătățirea funcției cognitive și tratarea problemelor de învățare. În plus, are un rol fundamental în dezvoltarea fetală și sănătatea cardiovasculară.

Consumul de DHA a fost asociat cu un control îmbunătățit al greutății și cu tratarea unor boli grave, cum ar fi Alzheimer, potrivit acestor studii. Persoanele care consumă crustacee și pește de cel puțin patru ori pe săptămână au mai puține șanse să moară din cauza bolilor de inimă.

În plus, acești acizi reduc nivelul de trigliceride. De fapt, există dovezi ce arată că aportul de fructe de mare este mai eficient decât aportul de suplimente.

Fructe de mare gătite
Consumul de fructe de mare este foarte recomandat. În dietele mediteraneene, acestea sunt incluse grației tradiției.

4. Au un conținut ridicat de minerale

Ciripedele au un conținut ridicat de minerale precum calciul, magneziul, potasiul, seleniul și fosforul. Calciul ajută la menținerea dinților și a oaselor sănătoase. Magneziul reglează funcția musculară, nivelul zahărului în sânge și tensiunea arterială. În plus, este esențial pentru formarea proteinelor, a masei osoase și a ADN-ului.

Potasiul este un electrolit care reglează tensiunea arterială și ajută mușchii să se contracte și să mențină ritmul cardiac. Acesta le permite nutrienților să intre în celule și să elimine deșeurile.

În ceea ce privește seleniul, organismul are nevoie de el în cantități mici. Îl folosește pentru a forma enzime antioxidante care protejează împotriva daunelor radicalilor liberi.

Iodul este necesar pentru ca organismul să producă hormoni tiroidieni. Ei ajută la reglarea utilizării energiei în organism și controlează greutatea, temperatura corpului, funcția sistemului nervos și forța musculară.

Cum gătim ciripedele pentru a profita de beneficiile lor?

Pentru început, trebuie să le gătiți în apă clocotită cu sare. Când sunt fierte, scoateți-le și înfășurați-le într-un tifon curat. Înainte de consum, scoateți-le din tifon în cantități mici și trageți-le ușor de cap. Țineți pielea care acoperă zona comestibilă.

Unii oameni adaugă lămâie, frunze de dafin și alte condimente pentru a spori beneficiile ciripedelor. Este ceva opțional. Cantitatea recomandată de sare este de 60 g/l de apă, deși asta depinde și de gust. În ceea ce privește timpul de fierbere, acesta este de 1 minut dacă ciripedele sunt mari și de 30 de secunde dacă sunt medii.

S-ar putea să te intereseze...
Fructele de mare conțin colesterol?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Fructele de mare conțin colesterol?

Colesterolul alimentar nu crește riscul de boli cardiovasculare, ci grăsimile trans sunt dăunătoare. Fructele de mare conțin colesterol?



    • Soo Kyung Moon. Characteristics of Food Nutrition Components of Common Stalked Barnacle Pollicipes mitella. December 2016. Korean Journal of Fisheries and Aquatic Sciences 49(6):862-866. DOI:10.5657/KFAS.2016.0862
    • MAPA. Percebes. 2013. https://www.mapa.gob.es/es/ministerio/servicios/informacion/percebe_tcm30-102913.pdf
    • Krauss-Etschmann S, Shadid R, Campoy C, Hoster E, Demmelmair H, Jimenez M, Gil A, Rivero M, Veszpremi B, Decsi T, et al.. Effects of fish-oil and folate supplementation of pregnant women on maternal and fetal plasma concentrations of docosahexaenoic acid and eicosapentaenoic acid: a European randomized multicenter trial. Am J Clin Nutr. 2007;85:1392–400
    • Quinn JF, Raman R, Thomas RG, Yurko-Mauro K, Nelson EB, Van Dyck C, Galvin JE, Emond J, Jack CR Jr, Weiner M, et al.. Docosahexaenoic acid supplementation and cognitive decline in Alzheimer disease: a randomized trial. JAMA. 2010;304:1903–11.
    • Danielle Swanson, Robert Block, and Shaker A. Mousa. Omega-3 Fatty Acids EPA and DHA: Health Benefits Throughout Life.
    • Adv Nutr. 2012 Jan; 3(1): 1–7. Published online 2012 Jan 5. doi: 10.3945/an.111.000893
    • Kwak SM, Myung S-K, Lee YJ, et al. Efficacy of omega-3 fatty acid supplements (eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid) in the secondary prevention of cardiovascular disease: a meta-analysis of randomized, double-blind, placebo-controlled trials. Archives of Internal Medicine. 2012;172(9):686-694.
    • D. Craig Hopp, Ph.D., and David Shurtleff, Ph.D., NCCIH. Omega-3 Supplements: In Depth. NHI. 2018. https://www.nccih.nih.gov/health/omega3-supplements-in-depth