Valoarea nutritivă și beneficiile gumei de roșcove pentru sănătate
 

Valoarea nutritivă și beneficiile gumei de roșcove pentru sănătate

Guma de roșcove nu este doar un aditiv alimentar, ci și un ingredient cu beneficii pentru sănătate. Cum se folosește?
Valoarea nutritivă și beneficiile gumei de roșcove pentru sănătate
Maria Patricia Pinero Corredor

Scris și verificat de nutriționistul Maria Patricia Pinero Corredor.

Ultima actualizare: 11 noiembrie, 2022

Guma de roșcove, după cum sugerează și numele, provine din semințele roșcovei. Este un aditiv alimentar natural folosit ca agent de îngroșare și stabilizator în alimente precum înghețata, iaurtul și crema de brânză. Care sunt valoarea nutritivă și beneficiile gumei de roșcove pentru sănătate?

Guma de roșcove este adesea amestecată cu gumă xantan sau caragenan pentru a obține preparate mai gustoase. În produsele zaharoase, aceasta sporește aroma. În plus, în alimentele congelate ajută la întârzierea formării cristalelor de gheață.

Valoarea nutritivă a gumei de roșcove

Departamentul pentru Agricultură al Statelor Unite (USDA) susține că guma de roșcove conține următoarele:

  • Calorii: 3
  • Grăsimi: 0,135 grame
  • Sodiu: 35,4 miligrame
  • Proteine: 1,3 grame
  • Fibre: 21,9 grame
  • Zaharuri: Nu conține

Aceste cantități sunt raportate la 28 grame. Sunt exprimate în acest fel, deoarece se adaugă una sau două linguri, chiar și trei dacă este vorba despre un aliment rece, cum ar fi înghețata.

Brioșă cum gumă de roșcove
Datorită calităților sale de îngroșare, guma de roșcove este inclusă într-o mare varietate de produse comestibile.

Beneficiile gumei de roșcove

Guma de roșcove are un efect de îngroșare, dar puțini sunt conștienți de beneficiile sale pentru sănătate.

Promovează reglarea colesterolului

Această gumă conține o substanță numită galactomanan, un tip de fibră solubilă. Aceasta ajută la îngroșare. Este o fibră legată de reducerea colesterolului rău din sânge (LDL).

Acest lucru a fost observat într-un studiu care a analizat efectul fibrelor de roșcove asupra digestiei grăsimilor la șobolanii sănătoși. Experimentul a stabilit că această substanță favorizează scăderea trigliceridelor, a colesterolului total și a lipoproteinelor cu densitate joasă (sau LDL).

Un alt test efectuat la iepuri a arătat că fibrele alimentare insolubile din roșcovele bogate în polifenoli poate reduce dezvoltarea aterosclerozei. Rezultatele au sugerat că fibrele de roșcove sunt capabile să scadă dislipidemia mixtă prin creșterea nivelurilor enzimelor hepatice implicate în metabolismul colesterolului și trigliceridelor.

Alt studiu efectuat pe un grup de 18 persoane — adulți și copii — cu tendință de creștere a colesterolului și 10 persoane normale a raportat rezultate similare. Timp de două săptămâni, au fost măsurate variabile precum următoarele:

  • Colesterol plasmatic
  • Lipoproteine cu densitate joasă sau LDL (colesterol rău) și lipoproteine cu densitate foarte scăzută (VLDL)
  • Colesterol cu lipoproteine de înaltă densitate sau HDL (colesterol bun)
  • Trigliceride

Grupul care a consumat produse cu gumă de roșcove a înregistrat o scădere a colesterolului rău sau LDL cu 19%. Nivelul de lipoproteine cu densitate mare sau colesterol bun (HDL) a crescut. Nu au fost descoperite efecte secundare semnificative. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii la oameni.

Are activitate anti-reflux

S-a descoperit că utilizarea gumei de roșcove reduce salivația sugarilor cu 77% (la cei sub 3 luni). Acest lucru îmbunătățește hrănirea la bebelușii cu probleme de reflux.

Un alt studiu a comparat eficacitatea formulei pentru sugari cu și fără gumă de roșcove. 56 de sugari cu vârsta cuprinsă între 1 și 6 luni au primit fie o formulă de galactomanan diluată la rece, fie o formulă de fibre diluată la cald timp de 2 săptămâni.

Doar bebelușii care au primit formula cu fibre diluate la rece au avut îmbunătățiri semnificative ale simptomelor legate de reflux (0,33 grame la 100 mililitri). În plus, aceste fibre au fost bine tolerate de sugari.

Cercetările suplimentare la sugari care au consumat formule cu 0,35 grame și 0,45 grame au raportat ameliorarea refluxului gastric.

Are efecte antidiabetic

Cercetările efectuate la șobolani au descoperit că guma de roșcove poate scădea nivelul de glucoză din sânge și poate crește conținutul de glicogen din ficat. Un alt studiu similar a constatat că acest produs este capabil să reducă foamea și zahărul din sânge.

Beneficiile gumei de roșcove pentru deserturi
Guma de roșcove se remarcă prin conținutul de fibre.

Contraindicații ale gumei de roșcove

Deocamdată, guma de roșcove este considerată sigură pentru majoritatea adulților sănătoși. Se recomanda evitarea contactului cu această substanță în caz de alergie. Totuși, nu au fost raportate cazuri de alergie din cauza ingerării acesteia. Consumul în cantități mari trebuie evitat, deoarece tinde să provoace flatulență.

Deci, ce trebuie să rețineți despre beneficiile gumei de roșcove?

Guma de roșcove nu este doar un simplu aditiv alimentar. Pe lângă consistența pe care o poate oferi preparatelor, pare să aibă efecte pozitive în ameliorarea refluxului și scăderea colesterolului și a zahărului din sânge. Sunt necesare cantități mici. De exemplu, o porție de 0,35 grame poate să aibă efect anti-reflux la sugari.

S-ar putea să te intereseze...
Care sunt beneficiile dudului alb?
Doza de Sănătate
Citește pe Doza de Sănătate
Care sunt beneficiile dudului alb?

Dudul alb este folosit în medicina naturistă ca antidiabetic, antiseptic și antiinflamator. Care sunt toate beneficiile dudului alb?



  • Macho-Gonzalez A, Garcimartin A, Naes F, Lopez-Oliva ME, Amores-Arrojo A, Gonzalez-Munoz MJ, et al. Efectos del extracto purificado de fibra de algarrobo sobre la digestión de grasas y la lipemia posprandial en ratas sanas. J Química alimentaria agrícola. 2018;66(26):6734–41.
  • Valero-Munoz M, Ballesteros S, Ruiz-Roso B, Perez-Olleros L, Martin-Fernandez B, Lahera V, et al. La suplementación con una fibra insoluble obtenida de la algarroba ( Ceratonia siliqua L.) rica en polifenoles previene la dislipemia en conejos a través de la vía SIRT1/PGC-1alfa. Eur J Nutr. 2017;58(1):357–66.
  • Wang LH, Zhang J, Yang YL, Chun LI, Da-Li XU, Chen WL. Efecto de la goma de algarrobo sobre el glicometabolismo en ratones. Acta Nutrimenta Sínica. 2009.
  • USDA. Locous beam gum. https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169045/nutrients
  • Forestieri AM, Galati EM, Trovato A, Tumino G. Efectos de las gomas de guar y algarrobo sobre los niveles plasmáticos de glucosa, insulina y colesterol en ratas. Phytother Res. 2010;3(1):1–4.
  • Zavoral JH, Hannan P, Fields DJ, Hanson MN, Frantz ID, Kuba K, et al. El efecto hipolipidémico de los productos alimenticios de goma de algarrobo en adultos y niños con hipercolesterolemia familiar. Soy J Clin Nutr. 1983;38(2):285–94.