Amețeala la trezire: ce o provoacă?

Amețeala la trezire este o problemă pe care o au mulți oameni și care nu are aproape niciodată implicații majore. Cu toate acestea, dacă episoadele sunt foarte frecvente, durează mult timp sau sunt deosebit de intense, ar trebui să consulți un medic.
Amețeala la trezire: ce o provoacă?

Ultima actualizare: 25 Iunie, 2021

Amețeala la trezire este o problemă foarte frecventă, în special la persoanele în vârstă. Conform estimărilor, cel puțin 20% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani au experimentat această senzație enervantă la un moment dat.

Deși este o situație care provoacă adesea îngrijorare, adevărul este că, de cele mai multe ori, amețeala la trezire nu ascunde nicio problemă gravă de sănătate. În orice caz, cel mai bine este să consulți medicul de familie, astfel încât acesta să poată determina cauzele problemei.

Amețeala la trezire este mai frecventă la vârstnici, precum și la persoanele cu alte boli cronice, cum ar fi hipertensiunea. Chiar și în aceste cazuri, amețelile ar trebui să fie rareori un motiv de îngrijorare.

Amețeala la trezire: care sunt cauzele acestui fenomen?

Una dintre cele mai frecvente cauze ale amețelii la trezire este vertijul care are originea în ureche. Conform datelor disponibile, 20-25% din cazuri pot fi puse pe seama acestui fapt. Acest vertij este cunoscut sub numele de vertij paroxistic pozițional benign (BPPV).

Ceea ce se întâmplă în aceste cazuri este faptul că particule mici de calciu sunt eliberate în urechea internă. Aceste particule fac ca creierul să primească semnale confuze despre poziția corpului. Atunci apare amețeala.

De obicei, acest tip de amețeală apare și dispare intermitent de-a lungul unor perioade lungi de timp. De asemenea, este experimentat la întoarcerea gâtului și în toate situațiile în care mișcările duc la o schimbare a poziției urechilor.

Hipotensiunea ortostatică: o altă cauză frecventă

O altă cauză obișnuită a amețelilor la trezire este hipotensiunea ortostatică, cunoscută și sub numele de hipotensiune posturală. Dacă aceasta este originea problemei, senzația se menține câteva minute sau chiar ore.

Această problemă este legată de tensiunea arterială scăzută și devine mai evidentă atunci când persoana se așază. Apare ocazional. Poate fi cauzată de deshidratare sau de prea mult timp petrecut în pat, de exemplu. În acest caz, nu necesită atenție suplimentară.

Dacă devine recurentă, se manifestă pentru o lungă perioadă de timp și generează și leșin, problema poate fi mai gravă. Se întâmplă frecvent ca hipotensiunea ortostatică cronică să fie simptomul unei alte probleme de sănătate.

Alte posibile cauze ale amețelii la trezire

Persoană afectată de amețeala la trezire

Mai puțin frecvent, amețeala la trezire poate avea și alte cauze. Acestea includ:

  • Probleme cu urechile. Mai multe boli ale urechii duc la amețeli. Cea mai frecventă este boala Ménière, în care vertijul durează ore întregi și este însoțit de surditate, zgomote în ureche și nevită vestibulară. Vertijul este foarte intens și durează, de obicei, câteva zile.
  • Utilizarea mai multor medicamente. Uneori, interacțiunea dintre un număr mare medicamente provoacă acest tip de amețeală, în special la vârstnici.
  • Atacuri de panică. Unul dintre simptomele atacului de panică este senzația de instabilitate la mers, care apare de multe ori și la ridicare. De fapt, atacul de panică este uneori experimentat în timp ce stai nemișcat.
  • Alte cauze. Mai rar, cauza acestui tip de amețeli poate fi un accident vascular cerebral. Acesta este blocajul brusc al unui vas de sânge cerebral, ruperea sa sau ambele.

Ce trebuie avut în vedere

Dacă amețeala la trezire este un episod izolat sau foarte rar, probabil că nu trebuie să-ți faci griji. Dacă este foarte intensă și apare frecvent, va trebui să consulți un medic pentru a evalua situația.

Dacă, pe lângă faptul că amețești când te ridici, ai și alte simptome, cum ar fi problemele de coordonare, problemele de mers și leșinul sau dacă amețeala apare după o cădere, cel mai bine este să consulți medicul cât mai curând posibil. Același lucru este valabil și pentru cei care, pe lângă vertij, au scaune negre sau cu sânge.

S-ar putea să te intereseze...
6 exerciții recomandate pentru vertij
Doza de SănătateCitește pe Doza de Sănătate
6 exerciții recomandate pentru vertij

În acest articol, îți vom împărtăși câteva exerciții recomandate pentru vertij ce ajută la ameliorarea rapaidă a simptomelor.



  • Suarez, J., Pineda, R., Medina, F., & Jiménez, S. (2014). Hipotensión ortostática en el adulto mayor: Frecuencia y factores asociados. Revista Medica Herediana, 25(1), 30-36.
  • Peñafort, F. Desmayo (Síncope). Una historia con múltiples finales.
  • Escobar Pico, E. K. (2016). Entrenamiento del Equilibrio y la Propiocepción en las Personas que Padecen Mareo de Origen no Específico (Bachelor’s thesis, Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias de la Salud-Carrera Terapia Física).