Caracteristicile, utilizările și beneficiile parmezanului

Parmezanul este ideal într-o mare varietate de rețete. Doriți să aflați mai multe despre proprietățile sale? Citiți mai departe!
Caracteristicile, utilizările și beneficiile parmezanului

Ultima actualizare: 04 Septembrie, 2021

Parmezanul este o brânză de origine italiană care se caracterizează prin aromă, textură și culoare. Se mai numește „Parmigiano Reggiano” și este produs în regiunile Parma, Modena, Bologna, Mantova și Reggio Emilia. Conform datelor istorice, a apărut în mănăstirile și castelele din Parma. Care sunt caracteristicile, utilizările și beneficiile parmezanului?

Este unul dintre produsele cu denumire de origine protejată (DOP). Acest lucru indică faptul că, conform regulamentului Uniunii Europene, numai brânza produsă în conformitate cu specificațiile stabilite prin regulamentul de producție poate fi considerată parmezan. Regulamentul cuprinde aspecte referitoare la pășuni și animale. Doriți să aflați mai multe despre proprietățile sale?

Caracteristicile parmezanului

Parmezanul are o aromă puternică și caracteristică, care seamănă cu cea a nucilor. Poate fi dulce, sărat și amar în același timp. Textura sa este granulată și culoarea variază de la galben deschis la galben închis.

Maturarea recomandată este de 12 luni în repaus. Este ultimul pas în fabricarea brânzeturilor. Pentru a face acest lucru, sunt avute în vedere aspecte precum temperatura, umiditatea și ventilația camerei. Factorii precum textura, aroma și mirosul depind de această fază.

Beneficiile parmezanului în alimentație
Producția de parmezan durează cel puțin 12 luni datorită procesului de maturare.

Cum se face parmezanul?

Totul începe cu cheagul, un grup de enzime utilizate pentru solidificare. Laptele de vacă începe să se coaguleze și zerul începe să se separe. Acesta din urmă este o parte din lapte care este alcătuită din sare, apă, grăsimi, proteine, lactoză și minerale.

Când se formează cașul, acesta trebuie tăiat în bucăți mici pentru a scurge și mai mult zer și pentru a reduce umiditatea. Apoi, împreună cu zerul, cașul se fierbe la 55 de grade Celsius.

Se obține masa de brânză. Zerul se scurge din nou. Urmează opărirea. Apoi, se aplică presiune externă. În acest moment, se utilizează o matriță pentru a forma roțile de parmezan.

Sarea este pasul următor înainte de maturare. Aceasta permite reducerea umidității preparatului. Roțile sunt scufundate în apă sărată pentru a absorbi sarea. Apoi începe maturarea.

Conținut nutrițional

100 de grame de parmezan conțin 431 calorii. Cantitatea medie de calorii care ar trebui consumată pe zi este de 2000. În ceea ce privește proteinele, parmezanul oferă 35,75 grame. O persoană are nevoie de 0,8 grame per kilogram de greutate corporală pe zi.

În ceea ce privește grăsimea, acesta oferă 25 grame din cele 80 necesare zilnic. În plus, conține 68 miligrame de colesterol, din cele 300 recomandate zilnic.

Beneficiile parmezanului

După cum se spune într-un articol publicat în Food Technology and Biotechnology, brânza parmezan are calități nutriționale pozitive pentru sănătate. Deși consumul său ar trebui să fie moderat din cauza conținutului său caloric, parmezanul poate fi consumat fără regrete.

Nu conține lactoză

Lactoza este un tip de zahăr găsit în lapte și produse lactate. Când este ingerată, lactaza, o enzimă care se găsește în intestin, o transformă în zaharuri de care organismul are nevoie pentru energie. Cu toate acestea, există persoane care nu pot digera această substanță.

Deoarece majoritatea zerului este îndepărtat în timpul fabricării, parmezanul nu conține aproape deloc lactoză. Prin urmare, este adesea considerat potrivit pentru persoanele care au intoleranță la lactoză.

Contribuie la sănătatea oaselor

Parmezanul conține 1159 miligrame de calciu la 100 grame de produs, ceea ce ajută la susținerea sănătății oaselor. 50 grame din această brânză acoperă 75% din necesarul de calciu pentru adulți, 60% din cantitatea recomandată pentru copii și 45% din cea recomandată femeilor cu vârsta peste 50 de ani.

99% din calciu este stocat în oase. Atunci când există o deficiență, pot apărea afecțiuni precum osteoporoza.

Are proteine de înaltă calitate

Această brânză conține aminoacizi precum izoleucina, leucina, lizina, treonina, triptofanul, valina, metionina, fenilalanina, tirozina și histidina, care sunt esențiali pentru producerea de proteine de înaltă calitate. În plus, proteina din parmezan este ușor de digerat.

Riscurile ingerării

Această brânză este bogată în sodiu. Aportul ridicat de sare este asociat cu dezvoltarea unor probleme precum hipertensiunea arterială sau insuficiența renală. Conține 704 miligrame de sodiu. Organizația Mondială a Sănătății afirmă că trebuie să consumăm doar 2 grame de sodiu zilnic. În plus, pacienții hipertensivi trebuie să consume doar 1 gram.

Rețetă cu parmezan
Parmezanul poate fi inclus într-o mare varietate de rețete. Cu toate acestea, consumul său nu este recomandat hipertensivilor sau pacienților cu afecțiuni renale din cauza conținutului său de sodiu.

Utilizări le parmezanului

În bucătărie, este folosit pentru tot felul de sosuri; de asemenea, este utilizat alături de supe precum minestrone, fructe proaspete, stafide și nuci. Poate fi un aperitiv însoțit de ulei de măsline.

Paste Alfredo cu parmezan

  • Unt
  • Ceapă albă
  • Lapte
  • Piept de pui fără piele tăiat cuburi
  • Paste
  • Cremă de brânză
  • Ciuperci
  • Parmezan
  • Sare și piper

Instrucțiuni

  • Într-o oală mare, topiți untul și sotați ceapa până devine translucidă.
  • Adăugați cuburile de pui și lăsați-le la rumenit.
  • Apoi, adăugați laptele și crema de brânză, lăsați-le să se amestece și adăugați pastele fierte anterior și parmezanul.
  • Gătiți 12 minute și adăugați ciupercile tocate.

Ce trebuie să rețineți despre beneficiile parmezanului?

Datorită conținutului său de substanțe nutritive esențiale, brânza parmezan poate fi inclusă în contextul unei diete sănătoase și echilibrate. Totuși, este esențial să consumați parmezan în cantități mici, cu măsură. Pacienții cu boli de inimă sau de rinichi ar trebui să-l evite din cauza conținutului său de sodiu. În acest caz, este mai bine să vă adresați mai întâi medicului. Însă nu neglijați beneficiile parmezanului!

S-ar putea să te intereseze...
Brânză vegană cu șovârf – o rețetă sănătoasă
Doza de SănătateCitește pe Doza de Sănătate
Brânză vegană cu șovârf – o rețetă sănătoasă

Ai încercat vreodată brânză vegană cu șovârf? Acest preparat foarte sănătos poate înlocui brânza clasică în anumite rețete.



  • Summer A, Formaggioni P, Franceschi P, Di Frangia F, Righi F, Malacarne M. Cheese as Functional Food: The Example of Parmigiano Reggiano and Grana Padano. Food Technol Biotechnol. 2017 Sep;55(3):277-289. doi: 10.17113/ftb.55.03.17.5233. PMID: 29089844; PMCID: PMC5654426.
  • Poveda E., Elpidia. Suero lácteo, generalidades y potencial uso como fuente de calcio de alta biodisponibilidad. Revista Chilena de Nutrición, vol. 40, núm. 4, diciembre-, 2013, pp. 397-403
  • Pampaloni B. Parmigiano Reggiano cheese and bone health. Clin Cases Miner Bone Metab. 2011 Sep-Dec; 8(3): 33–36.
  • OPS. Reducción de la sal. Disponible https://www.paho.org/es/temas/reduccion-sal