Ce înseamnă soft skills în sfera personală și profesională?
 

Ce înseamnă soft skills în sfera personală și profesională?

Descoperiți ce soft skills vă pot ajuta să vă îmbunătățiți viața personală și profesională! Aptitudinile soft vă vor deschide multe uși!
Ce înseamnă soft skills în sfera personală și profesională?
Leonardo Biolatto

Verificat și aprobat de medicul Leonardo Biolatto.

Ultima actualizare: 17 iunie, 2023

În zilele noastre, există un număr mare de profesioniști înalt pregătiți în diverse domenii. Aceasta este o veste grozavă, dar este și un factor care face dificilă angajarea. Pentru departajare, angajatorii analizează un nou set de abilități umane: soft skills.

Soft skills sunt abilități legate de inteligența emoțională. Mai jos, vă vom explica modul în care acestea vă pot ajuta la nivel profesional și personal.

Ce înseamnă soft skills?

Pentru a înțelege mai bine conceptul, este necesar să explicăm ce sunt abilitățile. Acestea reprezintă un concept cu multiple interpretări, așa cum au raportat experții în domeniu. Cu toate acestea, există un punct comun: abilitățile sunt legate de acele cunoștințe și aptitudini care pot fi dezvoltate prin formare continuă. Cu alte cuvinte, se referă la nivelul de management al uneia sau mai multor aptitudini pe care le puteți dobândi.

Când avem de-a face cu cunoștințele tehnice și academice, vorbim despre hard skills. Unele dintre ele sunt următoarele:

Soft skills sunt legate de inteligența emoțională și de modul de a relaționa și de a interacționa cu oamenii. Deși în ultimii ani accentul s-a pus pe acest tip de competență, nu există nicio modalitate de cuantificare, ci doar de identificare.

Conform instituțiilor de învățământ precum Universitatea EAFIT din Columbia, printre soft skills găsim următoarele:

  • Conducere
  • Negociere
  • Comunicare
  • Atenție la detalii
  • Lucru în echipă
  • Gândire analitică
  • Socializare

5 soft skills importante

Cercetătorii au evidențiat cinci dintre abilitățile soft considerate esențiale:

  1. Deschiderea către noi experiențe: ceea ce îi face pe oameni mai curioși, artistici și neconvenționali.
  2. Responsabilitate: există o asociere directă cu succesul în ceea ce privește rezultatele obținute.
  3. Extraversie: o abilitate prezentă la oamenii încrezători în sine, plini de energie, amabili și foarte sociabili.
  4. Afabilitate: oameni flexibili, sensibili, toleranți, modești și iertători.
  5. Stabilitate emoțională: se traduce prin absența schimbărilor bruște de dispoziție și gestionarea reacțiilor emoționale.

De ce sunt importante soft skills?

Soft skills nu sunt importante doar în mediul de lucru, ci și la nivel personal.

Soft skills completează abilitățile tehnice și vă ajută să ieșiți în evidență atunci când candidați pentru un post vacant. De asemenea, vă ajută să ajungeți pe poziții înalte. De exemplu, atunci când vorbim despre o poziție axată pe managementul echipei, nu se va ține cont doar de experiență, ci și de leadership, management de grup, comunicare asertivă, luare a deciziilor și flexibilitate.

În sfera personală, cercetătorii afirmă faptul că absența abilităților soft afectează modul în care o persoană poate relaționa cu ceilalți, dincolo de mediul său de lucru. Legăturile socio-afective necesită abilități umane specifice pentru o conviețuire sănătoasă.

Cum să îmbunătățiți abilitățile soft?

Spre deosebire de hard skills, soft skills se dezvoltă pe baza experiențelor personale și profesionale de-a lungul vieții. Vorbim despre lecțiile învățate după încercări și erori, care au o valoare imensă.

În plus, articolele de cercetare subliniază necesitatea cursurilor pentru dezvoltarea abilităților soft în timpul formării profesionale universitare. Se recomandă ca instituțiile de învățământ să creeze planuri pentru acest tip de educație.

O altă modalitate de a dezvolta soft skills este prin interacțiunea angajaților la locul de muncă prin jocuri specifice. Participanții își pot identifica nivelul de auto-învățare, eficacitatea, abilitățile analitice, abilitățile de lucru în echipă, abilitățile de conducere, puterea de luare a deciziilor și capacitatea de rezolvarea a problemelor.

O altă metodă este mentoratul sau coachingul. Între mentor și elev se generează o legătură umană de feedback constant și constructiv asupra rolului profesional și personal.


Toate sursele citate au fost revizuite în profunzime de către echipa noastră pentru a asigura calitatea, fiabilitatea, actualitatea și valabilitatea lor. Bibliografia acestui articol a fost considerată fiabilă și precisă din punct de vedere academic sau ştiinţific.



Acest text este oferit numai în scop informativ și nu înlocuiește consultarea cu un profesionist. În caz de îndoieli, consultați-vă cu specialistul dvs.