Dieta Sugar Busters: în ce constă?

Dieta Sugar Busters este foarte dezbătută în comunitatea științifică. Deși unii consideră că este eficientă pentru îmbunătățirea stării de sănătate, alții susțin că sunt necesare mai multe dovezi.
Dieta Sugar Busters: în ce constă?

Ultima actualizare: 26 Iulie, 2021

Dacă vrem să aflăm ce este dieta Sugar Busters, trebuie să pornim de la deviza de pe coperta cărții cu același nume: „Redu zahărul pentru a reduce grăsimile”. Exact despre acest lucru este vorba în acest tip de dietă, care propune eliminarea zaharurilor și a carbohidraților rafinați pentru a obține o greutate sănătoasă și echilibrată.

Un aport prea mare de zahăr poate crește depozitele de grăsime corporală, rezultând excesul de greutate și obezitatea. Astfel, Thomas, Elliot și Baur de la Universitatea din Sydney au clasificat dieta Sugar Busters ca fiind o „dietă cu indice glicemic scăzut”.

Indicele glicemic atribuie o valoare alimentelor care sunt surse de carbohidrați, în funcție de capacitatea lor de a crește glicemia și, în consecință, nivelul de insulină.

Salas-Salvadó, în cartea sa despre Nutriție și dietă clinică, subliniază faptul că dieta cu indice glicemic ridicat poate crește grăsimea din sânge și, odată cu aceasta, riscul de obezitate, diabet și boli cardiovasculare. Totuși, există în prezent discrepanțe în acest sens. Citește mai departe pentru a descoperi mai multe detalii!

Cum funcționează dieta Sugar Busters și ce aspecte ar trebui luate în considerare?

Înainte de a discuta elementele fundamentale ale dietei Sugar Busters, să analizăm mai întâi ce este indicele glicemic (IG). Potrivit lui Hernández și altor experți în nutriție, IG este o valoare care cuantifică puterea unui aliment de a crește valorile zahărului din sânge și ale insulinei, în comparație cu pâinea albă sau glucoza.

Potrivit publicației American Clinic of Nutrititon, cu cât IG este mai scăzut, de la 1 la 55, cu atât o dietă este mai sănătoasă pentru prevenirea și controlul bolilor cronice.

Dieta Sugar Busters elimină toți carbohidrații sau zaharurile simple și rafinate. 40% din caloriile din dietă ar trebui să provină din alimente cu carbohidrați cu IG scăzut, care conțin fibre. Restul de 60% din calorii este distribuit în 30% proteine ​​și 30% grăsimi, în principal nesaturate.

Autorii dietei Sugar Busters nu specifică porțiile pentru fiecare aliment. Ei recomandă doar ca farfuriile să nu fie prea pline și să se utilizeze orice ingredient în mod rezonabil.

Alimente interzise în dieta Sugar Busters
Dieta Sugar Busters propune eliminarea oricărei surse de zaharuri sau carbohidrați rafinați din dietă.

Alimente care pot fi consumate în dieta Sugar Busters

Dieta Sugar Busters include alimente cu indice glicemic scăzut (carbohidrați care sunt transformați în zaharuri care sunt absorbite încet și treptat). Iată câteva dintre ele:

  • Legume fără amidon: broccoli, conopidă, roșii, sparanghel, varză, spanac, ardei gras, dovlecel, etc.
  • Leguminoase: fasole, linte, fasole verde, printre alte leguminoase
  • Fructe: pepene verde, căpșuni, piersici, zmeură, mure, mere, etc.
  • Cereale integrale: ovăz, orz, pâine integrală de secară, tărâțe de ovăz, hrișcă și orez brun
  • Lactate degresate:  lapte cu 1.5 % grăsime, iaurt degresat fără zahăr adăugat, brânzeturi slabe
  • Proteine: carne de pasăre de curte fără piele, fructe de mare, carne slabă de porc sau vită, ouă, pește, printre altele. Îndepărtează grăsimea vizibilă și nu prăji aceste tipuri de alimente.
  • Grăsimi: ulei de rapiță, soia, porumb, bumbac, nuci, măsline.
  • Îndulcitori artificiali: sucraloză, aspartam, stevia, etc.

Alimente excluse din dieta Sugar Busters

Aceste tipuri de diete exclud alimentele rafinate sau bogate în zahăr, cum ar fi mierea, siropurile și legumele cu amidon. Iată câteva dintre ele:

  • Legume cu amidon și zaharuri: cartofi, sfeclă, stafide, manioc, banane, mazăre, etc.
  • Cereale rafinate: făină de grâu, paste, pâine albă, orez alb, făină de orez și derivate din cereale
  • Fructe cu IG ridicat: mango, kiwi, banane coapte, ananas, etc.
  • Alimente dulci: prăjituri, torturi, biscuiți, înghețată, gogoși, brioșe și produse de patiserie la modul general
  • Îndulcitori naturali: zahăr, agave, sirop, miere, etc.
  • Băuturi: suc de fructe, băuturi sportive, băuturi răcoritoare, băuturi carbogazoase îndulcite și ceai dulce
  • Alimente procesate: fast-food, chipsuri de cartofi, fursecuri, gustări, conserve și altele asemenea
  • Mezeluri: cârnați, pastramă, șuncă, salam, printre altele

Avantajele dietei Sugar Busters

Dieta Sugar Busters are anumite avantaje față de alte diete mai cunoscute.

Prevenirea și combaterea anumitor boli cronice

Personalul Clinicii Mayo explică faptul că aportul de alimente cu un indice glicemic scăzut, care sunt incluse în dieta Sugar Busters, permite prevenirea supraponderalității, a obezității, a diabetului de tip 2 și a bolilor de inimă.

Thomas, Elliot și Baur au concluzionat că o dietă cu IG scăzut îmbunătățește nivelul colesterolului total și al colesterolului LDL la persoanele obeze. În plus, greutatea corporală, masa grasă și indicele de masă corporală scad. O meta-analiză a relevat, de asemenea, o îmbunătățire a nivelului insulinei și a nivelului trigliceridelor la persoanele obeze.

Alte studii sunt oarecum contradictorii atunci când monitorizează dieta cu IG scăzut pe termen lung. Rezultatele au dezvăluit o pierdere neglijabilă în greutate în timpul tratamentului pentru obezitate. Mulți cercetători nu au găsit nici o relație între IG și scăderea riscului cardiovascular.

Contribuție nutrițională favorabilă

Dieta Sugar Busters este bogată în fibre, compuși bioactivi precum antioxidanții și vitamine, care susțin diverse funcții ale corpului. Majoritatea caloriilor, fibrelor și vitaminelor sunt obținute din fructe, legume și cereale integrale.

Aport redus de grăsimi

Deși acest model alimentar nu subliniază reducerea consumului de grăsimi saturate, consumul uleiului de măsline și al uleiurilor din semințe cu acizi grași polinesaturați și consumul de carne slabă crește raportul nesaturat-saturat, benefic pentru menținerea sănătății cardiovasculare.

O dietă practică

Sugar Busters este un tip de dietă care nu necesită numărarea sau calcularea carbohidraților sau a caloriilor. Este necesar doar să identifici alimentele sau ingredientele permise pe etichetele produselor și să le eviți pe cele care sunt excluse. Nu este nevoie de cunoștințe avansate pentru a ști cum să urmezi această dietă.

Alimente permise în dieta Sugar Busters
În această dietă, se propune un consum ridicat de alimente antioxidante, pline de nutrienți. Prin urmare, dieta este asociată cu efecte pozitive asupra sănătății.

Dezavantajele dietei Sugar Busters

Unele dezavantaje ale acestui tip de dietă sunt legate de excluderea unor fructe și legume care furnizează substanțe nutritive importante pentru sănătate. În plus, există contradicții în ceea ce privește efectele sale asupra unor boli cronice.

Excluderea alimentelor nutritive

Această dietă exclude alimentele în funcție de indicele glicemic, dar nu ține cont de faptul că multe dintre ele conțin nutrienți importanți.

  • De exemplu, mango și ananasul sunt o sursă de carotenoizi precursori ai vitaminei A. Kiwi conține vitamina C.
  • Fibrele găsite în unele legume cu amidon, cum ar fi manioca și mazărea, sunt, de asemenea, foarte sănătoase.

Confuzia creată de ghidul de hrănire

Lista alimentelor care trebuie incluse sau excluse nu este disponibilă imediat. Ghidul trebuie examinat pentru a extrage lista alimentelor permise. În plus, autorii sugerează scăderea nivelului grăsimilor saturate și includ în această categorie untul și smântâna. Deși dieta Sugar Busters recomandă alimente cu IG scăzut, unele dintre ele sunt mai nocive decât zahărul.

Contradicții în studiile științifice

Deși susținătorii acestui tip de dietă aplaudă unele studii care leagă planurile alimentare cu IG scăzut de controlul anumitor patologii, alții nu au încredere în rezultate. Dietele nu au fost testate pe termen lung sau rezultatele nu arată nicio relație între ele și îmbunătățirea simptomelor clinice.

Este posibil să slăbești cu dieta Sugar Busters?

Unele studii clinice și altele raportate apărute în revista Clinical Nutrition au determinat faptul că dietele cu IG scăzut au fost capabile să reducă greutatea și grăsimea corporală la pacienții obezi în 6, 8 și 12 săptămâni.

În schimb, într-un alt studiu efectuat pe persoane obeze, pierderea în greutate a fost neglijabilă în timpul fazei de întreținere și la 36 de săptămâni de cercetare.

Dieta Sugar Busters oferă o cantitate mare de fibre din fructe, legume și cereale integrale. Unii autori susțin că fibrele reduc aportul de energie din mai multe motive:

  • Produc o sațietate mai mare.
  • Scad absorbția nutrienților în intestinul subțire.
  • Cresc eliminarea fecală a nutrienților.

În plus, publicația Journal of Nutrition raportează faptul că aportul scăzut de carbohidrați combinat cu un aport ridicat de proteine, caracteristic acestei diete, cresc sațietatea, reduc grăsimea corporală și sporesc pierderea în greutate.

Pentru mulți, dieta Sugar Busters este un plan alimentar sănătos. La urma urmei, reducerea zahărului, creșterea cantității fibrelor, consumul de proteine ​​slabe și scăderea grăsimilor saturate fac parte din recomandările Organizației Mondiale a Sănătății pentru o dietă sănătoasă.

Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii pe termen lung pentru a determina efectul direct al acestei diete asupra obezității, diabetului și bolilor de inimă.

S-ar putea să te intereseze...
Cum să pierzi în greutate fără înfometare
Doza de SănătateCitește pe Doza de Sănătate
Cum să pierzi în greutate fără înfometare

Știai că există câteva secrete ca să pierzi în greutate fără înfometare? Probabil că ai încălcat deja promisiunile pe care le-ai făcut.



  • Philippou E, McGowan BM, Brynes AE, Dornhorst A, Leeds AR, Frost GS. The effect of a 12-week low glycaemic index
    diet on heart disease risk factors and 24 h glycaemic response in healthy middle-aged volunteers at risk of heart disease: a pilot study. Eur J Clin Nutr 2008; 62: 145-9.
  • Salas-Salvado, J., Bonada, R., Trallero, M. Nutrición y Dietética Clinica. Editorial Masson-Elsevier, Barcelona. 2006.
  • Thomas DE, Elliott EJ, Baur L. Dietas de bajo índice glucémico o baja carga glucémica para el sobrepeso y la obesidad (Revisión Cochrane traducida). En: La Biblioteca Cochrane Plus, 2007 Número 4. Oxford: Update Software Ltd. Disponible en: http://www.update-software.com. (Traducida de The Cochrane Library, 2007 Issue 4. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd.).
  • Mora, G. La Opinión del experto. Dieta y enfermedad coronaria. Rev Fac Med Univ Nac Colomb. 2005 Vol. 53 No. 2, 97-116.
  • Gargallo Fernández Manuel, M.; Breton Lesmes, I.; Basulto Marset, J.; Quiles Izquierdo, J.;Formiguera Sala, X.; Salas-Salvadó, J.; grupo de consenso FESNAD-SEEDO. Recomendaciones nutricionales basadas en la evidencia para la prevención y el tratamiento del sobrepeso y la obesidad en adultos (consenso FESNAD-SEEDO). La dieta en el tratamiento de la obesidad (III/III). Nutrición Hospitalaria. 2012, 27 (3), pp. 833-864.
  • Hernández, P.,  Mata, C.,  Lares, M., 3, Velazco, Y., Brito, S. Índice glicémico y carga glucémica de las dietas de adultos diabéticos y no diabéticos. An Venez Nutr 2013; 26(1): 5-13.
  • Leighton Steward, Morrison Bethea, M.D., Sam Andrews, M.D., Luis Balart, M.D. El Nuevo Sugar Busters. Ballantine Books. Random House Publishing Group22 jul. 2009 – 416 páginas.