Lactatele nu previn pierderile osoase

09 Noiembrie, 2020
Aportul de lactate nu este direct legat de o reducere a riscului de fracturi osoase. Vitamina D este cea care are o capacitate de protecție în acest sens.

Am asociat produsele lactate cu prevenirea pierderii osoase timp de zeci de ani. Însă această afirmație a fost recent demontată. Se pare că lactatele nu previn pierderile osoase.

Deși aceste alimente sunt bogate în calciu, alți factori precum exercițiile fizice sau nivelul de vitamina D sunt mai importanți în lupta împotriva osteoporozei. Această boală este frecventă la femeile care au trecut deja prin menopauză.

Osteoporoza este ireversibilă, iar prevenirea acesteia este crucială. Odată ce osul începe să se demineralizeze, nu poate recupera calciul pierdut. Din acest motiv, este important să ai tot timpul niveluri adecvate de calciu în organism.

Lactatele nu previn pierderile osoase

Contrar credinței populare, unele alimente furnizează mai mult calciu decât produsele lactate (de exemplu, legumele cu frunze verzi). Trebuie totuși să ai grijă la legumele bogate în calciu deoarece, dacă acestea conțin cantități mari de fitați sau fibre, biodisponibilitatea mineralului poate fi redusă.

Conform unui articol publicat în revista Nutrition Research Reviews, asocierea dintre consumul ridicat de lactate și reducerea pierderii osoase nu a fost încă dovedită. Există câteva indicații conform cărora consumul regulat de lapte poate reduce riscul de fracturare a oaselor, dar această asociere nu este solidă și irefutabilă din punct de vedere științific.

Citește mai mult:

6 informații esențiale despre osteoporoză

Medic ce explică faptul că lactatele nu previn pierderile osoase
Osteoporoza este o lipsă de densitate a oaselor și reprezintă o problemă frecventă la menopauză.

Vitamina D ajută la prevenirea pierderii osoase

Dacă încerci să previi osteoporoza, menținerea nivelurilor optime de vitamina D este mai eficientă decât un aport ridicat de lactate. Acest nutrient și hormon stimulează absorbția și fixarea calciului în oase, ceea ce scade riscul de fracturi, potrivit unui studiu publicat în revista Osteoporosis International.

Pentru a garanta nivelurile corecte ale acestei vitamine, expunerea frecventă la lumina soarelui este primordială. Făcând acest lucru, vei încuraja producția internă de nutrienți, reducându-ți astfel riscul de a dezvolta boli pe termen mediu și lung.

Vitamina D poate fi obținută și prin dietă. Cu toate acestea, este prezentă doar într-un număr mic de alimente. Poți consuma pește albastru, ouă și lactate îmbogățite cu vitamina D. Chiar și o parte dintre ciuperci pot conține vitamina D.

Exerciții fizice pentru prevenirea osteoporozei

În afară de dietă, exercițiile de forță fizică sunt o modalitate eficientă de a crește masa musculară și densitatea osoasă. Practicarea sportului în mod regulat reduce riscul de fracturi pe termen mediu și lung, devenind un factor de protecție împotriva osteoporozei.

Din acest motiv, combinarea dietei și a exercițiilor fizice este o modalitate excelentă de a preveni dezvoltarea osteoporozei la femeile aflate la menopauză. Cu toate acestea, trebuie să adopți aceste obiceiuri din timp, nu după primirea diagnosticului de osteoporoză.

Îți recomandăm:

Alimente care reduc riscul de osteoporoză

Femeie care face sport pe plajă
Sportul și expunerea la lumina soarelui sunt obiceiuri eficiente pentru prevenirea osteoporozei.

Produsele lactate nu sunt cea mai bună soluție împotriva pierderii osoase

Produsele lactate furnizează substanțe nutritive benefice organismului. Multe dintre ele conțin probiotice, care sunt responsabile de îmbunătățirea sănătății intestinale. Însă, în ceea ce privește pierderea osoasă, acest grup alimentar nu oferă un mare avantaj față de alte alternative.

Vitamina D poate ajuta în acest sens. Acest nutrient crește absorbția și fixarea calciului în oase, reducând riscul de osteoporoză.

Lipsa de vitamina D este des întâlnită la nivel global din cauza nivelurilor scăzute de expunere la soare. Prin urmare, îți recomandăm să îți adaptezi dieta și să ai un aport mai mare de alimente ce conțin vitamina D. În unele cazuri, este necesară chiar și suplimentarea.

Una dintre cele mai bune sugestii este să faci exerciții de forță fizică ca metodă de protecție împotriva pierderii osoase. Sportul practicat în mod regulat reduce riscul ruperii oaselor la femeile care au trecut deja prin menopauză. O combinație de dietă și exerciții fizice este planul ideal de prevenire a pierderii masei osoase.

  • Weaver CM., Alexander DD., Boushey CJ., Dawson Hughes B., et al., Osteoporos Int, 2016. 27 (1): 367-76.
  • Van Den Heuvel EGHM., Steijns JMJM., Dairy products and bone health: how strong is the scientific evidence? Nutr Res Rev, 2018. 31 (2): 164-178.